Tips inför första µprolle projekt.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
jensa

Tips inför första µprolle projekt.

Inlägg av jensa »

Jag har då tänkt börja leka med AVR programering typ 8515 eller nått. och vet inte i vilken ände jag ska börja. Någon som har förslag och ideer?
Jag antar att jag får ta och bygga en programmerare först och främst, sen, vad behövs mer än en AVR?
Har då som ide att en dag göra en DS18s20 (1-wire temp sensor) logger som ska spara temp och tid i minne tills man dumpar det till en dator. Men det känns som man borde lära sig AVR först :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ta en titt på http://www.avrfreaks.com/ om du inte redan gjort det.
Användarvisningsbild
nedo

Inlägg av nedo »

atmega8515 är väl billigare än bara 8515 har för mig att 8515 är något som inte tillvärkas längre och kommer att bytas ut mot mega8515

tänkte bara nämna det i fall att du inte köpt en redan
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Börja med att få lysdioder att blinka i olika kombinationer. När du väl lärt dig detta har du kommit en bra bit faktiskt och kan fortsätta med knappar :).
jensa

Inlägg av jensa »

Nää jag har inte köpt något än tänkte först se vad jag behövde, lite jobbigt annars tycker jag :)
Nedo, jag hade ingen aning om något om det dära jag visste bara att brorsan höll på med sådana en gång i tiden, på evaluationboards @ univ.
Mmm Blinkenlights e ju en gammal klassiker så den får man då inte glömma ;)

[EDIT] God damn AVRfreaks giv mig mina inloggningsdetaljer nuuu.
[EDIT] Fan fortfarnade inget mail...! *blir snart less!*
[EDIT] Sååja, äntligen :)
jensa

Inlägg av jensa »

Okej, lite omformulering, är det någon som har ett schema som jag kan utgå ifrån? Typ delar som krävs å så.
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Spana runnt lite här, finns div projekt med scheman, bla en bra ISProgrammer: http://www.qsl.net/zl1bpu/micro/
Annars kan jag rekommendera att du sätter dig och läser nån nybörjar-guide på AVR-freaks
jensa

Inlägg av jensa »

Hmm känns som
http://jump.to/fleury var en bra början Löste några problem om jag nu lyckas lista ut va "Voltage Detector (4.5 Volt)" är på svenska och var man hittar en sådan. Borde så rimligtvis vara "Spännings detektor" men men.
[EDIT] Var kopplar man in Externt SRAM? Nu när jag börjar fatta hur man bygger det hela har jag använt PB2(AIN0) DS18S20 dataline, PD0(RX) till comport, PD1(TX) till comport.
Vad finns det för vettiga (och billiga) butiker som säljer sådana komponenter?)
Skriv svar