Parallelporten? Få ur mer portar? Koppla smartare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Re: Parallelporten? Få ur mer portar? Koppla smartare?

Inlägg av SA4AQS »

watti har du tillgång till en ledig com port "Seriell"?
I sånna falla kan du använda dig av en liten 433.92MHz modul för att styra dina utag. Du behöver också en motagare för att lära in koderna från fjärren till winlirc "för Windows" eller lirc "för Linux" och det fungerade klokrent för mig.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ac3T:

Om man kör en 3-8-avkodare så behöver man ju inte invertera (de inverterade) utgångarna, det är ju bara att "blanda om" de åtta utgångarna på avkodaren (eller anpassa mjukvaran) så har man sparat inverterare.

Mindmapper:

Open Collector kan ju lika gärna bryta plusmatningen som att bryta jorden, d.v.s. inget säger att man alltid bryter jorden vid Open Collector...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Open collector bryter/sluter förbindelsen till jord.
En krets som "bryter/sluter mot plus" är mer en typ av "high side driver"...
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Sodjan:
Jasså? Om man har PNP/P-kanal transistorer och har öppen kollektor så sluter/öppnar man ju till plus.
Och även det är ju en öppen kollektor anslutning.

Eller menar man alltid NPN/N-kanal med öppen kollektor?
Det betyder väl bara att utgången är en öppen kollektor, oavsett vart emittern är förbunden?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag menar vad som i 99.9 % av fallen menas med begreppet "open collector".
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Absolut! Rent definitionsmässigt så är det givetvis riktigt på båda sätten. Dock när man pratar om "open collector" som begrepp, så är det nästan alltid NPN det handlar om.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror aldrig jag har sett en kommersiell krets där man har
sagt att en utgång är "open collector" som *inte* har varit
en NPN (eller N-channel eller motsvarande) transistor till GND.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Okej, jag undrade mest om open collector måste vara NPN.
Men visst är det alltid NPN man menar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nää, det kan jag nog faktiskt inte heller göra.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

MiaM skrev:Ac3T:

Om man kör en 3-8-avkodare så behöver man ju inte invertera (de inverterade) utgångarna, det är ju bara att "blanda om" de åtta utgångarna på avkodaren (eller anpassa mjukvaran) så har man sparat inverterare.
-Hur menar du med "kasta om"? Då måste du iaf blanda in flera kretsar så ingen blir aktiverad av misstag? Iofs, 3 st kretsar kopplade på de 8 bitarna så funkar det, men ändå, skriver man "fel" på 8-bitarsbussen blir det konstigt på andra sidan =0/

På så vis är det nog enklare att hålla reda på en BCD->DEC-avkodare, inverterarna till trots. Fast det hänger såklart på hur många utgångar man behöver.
watti

Inlägg av watti »

Haha, jo ska försöka förklara hur jag kopplade. Köpte 3 st fjärr med tillhörande strömbrytar-relä-kontakt :) På Rusta, 3 st för 300. Så de var ju ett kap..

Alltså 3 x 3 st, 9 st dosor totalt, men 3 fjärrkontroller.

Varje fjärr har 6 st knappar för on och off. Började med att löda på alla mina kablar där, alla kablar hade gemensam jord såg jag sedan vilket var en fröjd.

Men parallel porten klarar ju bara 8 utgångar, så jag började med att koppla in de 6 eller 7 första med varsin transistor som en "switch" eller relä.

Efter de kopplade jag in ett riktigt relä till en av de sista portarna, som kan växla kanalinställningarna på fjärren, de bryts av en vanlig dil-brytare typ, och på de sättet kan jag styra mina 2 st extra kontroller.

I programet skrev jag bara att några millisekunder innan "kanal 8,9 osv" ska användas så bryter den relät innan bara.

Fungerade utmärkt, Dock har jag inte funnit något användar område för den ennu :P haha.

// Mvh Simon
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ac3T skrev:
MiaM skrev:Ac3T:

-Hur menar du med "kasta om"? Då måste du iaf blanda in flera kretsar så ingen blir aktiverad av misstag? Iofs, 3 st kretsar kopplade på de 8 bitarna så funkar det, men ändå, skriver man "fel" på 8-bitarsbussen blir det konstigt på andra sidan =0/
Jag tänkte nog fel, jag trodde du menade de utgångar på paralellporten som är inverterade, och inte utgångarna på 3-8-avkodaren. Eller är jag trött och tänker fel nu? :wacko:
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Tja, enklast är nog att ändå slunga in ett par inverterare till "Control"-porten eftersom de redan är inverterade...

Men det enda jobbiga med skrivarporten är tyvärr att när man startar om datorn så blir det ett jädra nyårsfirande på utgångarna då BIOS självtestar porten, sen (ibland) innan DOS/Windows startas, och när Windows startar sker en hårdvarukoll. Detta kan vara ödesdigert om man t.ex. har ett reläkort anslutet till farliga saker, vad de nu må vara.

Jag har hållit på å klurat på en bra lösning för det problemet, men jag har inte kommit på något som är idiotsäkert. Sen har jag inte lagt så mkt energi på det heller eftersom man har barn, datorer utav helsike som krånglar, och mitt i smeten ska man fixa HWMC:n med sensorer, och omstruktureras från grunden. HWMC= Min lilla förkortning för Hall Way Monitoring Computer.

Jag har dock haft funderingar på att ev. använda en S/R-vippa eller dyl. som styr en 74XX245:a på 8-bitarsbussen (Istället för att krångla med en massa AND-kretsar), men själva vippan tänkte jag koppla efter ett "kombinationslås" så ingen port oavsiktligen aktiveras.
I mitt fall har jag tänkt jag skulle så småningom koppla in en siren och blixlampor, saftblandare osv, och det vore liiiite jobbigt om man måste starta om datorn, blir ett strömavbrott, och sen när hinken bootar upp igen, så börjar sirenen och saftblandaren osv leka Juke-box på LSD. :shock:

Om någon har en bra idé på "kombinationslås" emottages de mer än gärna =0)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte en Safety Charge Pump som används i Mach3 och styr en extern Breakout Box (BoB).
Kostar en utgång + ett BoB
http://www.machsupport.com/docs/ChargePumpSafety.pdf
Skriv svar