PC-baserat larm

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
digitaliz

PC-baserat larm

Inlägg av digitaliz »

Jag håller på med ett larmprojekt nu.
På de allra flesta arbetsplatser står ju som bekant en massa datorer igång hela tiden och värmer byggnaden. Min tanke är att använda dem till något nyttigt också ;)

- dörrklocka
- trygghetslarm (överfallslarm, rånlarm etc)
- enklare "inbrottslarm", t.ex. för att spionera på kollegorna
- notifieringar av olika slag (t.ex. "för varmt i serverrummet" eller "slut vatten i espressomaskinen")

Detta görs genom att installera en mjukvara (döpte den till NetAlarm) på samtliga burkar. Mjukvaran sitter i notifieringsfältet och larmen poppar upp och ser ut t.ex. så här:

Bild

Programmet skickar larmen i form av UDP-paket till en server som sedan routar dem till rätt mottagare. Ska lägga till stöd för syslog också så att man kan ta emot larm från exempelvis routrar i sitt LAN utan att gå via någon server.

Status just nu är att mjukvaran klarar trygghetslarmsbiten (tryck på en knapp på en dator och det syns på de andra) och jag håller nu på med att fundera på bästa sättet att ansluta externa sensorer. Det enklaste borde vara att ansluta på serieporten. Typ så här:

Bild

TxD ligger på ca -10 V när den är i vila. Programmet sätter DTR hög (ca +10V). Motståndet ser till att DCD (larmingången) ligger på låg nivå fram tills att någon trycker på knappen.

Jag vet inte om pull down-motståendet egentligen är nödvändigt...

Mjukvaran går att ladda ner här:
http://www.brix.se/sv/support/7-read-eu ... alarm.html
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: PC-baserat larm

Inlägg av mrfrenzy »

Har ni samtliga datorer och switchar på UPS? Lite väl enkelt för rånaren annars att bara rycka strömmen innan han genomför sitt brott.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Om skärmen slocknar så blir nog användaren uppmärksam på att nåt är fel ändå :D
Programmet ligger och pingar servern med jämna mellanrum, så den skulle också kunna meddela om någon faller bort. Men då är det inte längre så enkelt... och som citationstecknen runt "inbrottslarm" antyder är det inte tänkt att ersätta ett riktigt inbrottslarm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kul projekt! :)

Har du planerat att lägga in möjlighet för användaren att göra inställningar som t.ex larm-text? (t.ex "Dörren är öppen", "Dörrklockan ringer" osv)
1wire-stöd vore också trevligt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom jag redan har 1wirenät och det finns pir så har jag faktiskt funderat på att använda det för enklare larmändamål, jag kom aldrig längre än att jag började fundera på pollningstiden dock.
Om man ska polla tio sektioner fem ggr per sekund så blir det inte mycket bandbredd kvar på bussen, om det inte går att lösa med nåt generellt anrop kanske?
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jo det ska bli möjligt att skriva in text för 3-4 pinnar på porten (4 om jag lyckas använda RI-ingången från .net, 3 annars)

Tänkte också göra ett API för script med det förträffliga biblioteket CS-Script (http://www.csscript.net).
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det är tyvär problemet med 1-wire. Bandbredden är ganska klen. Själv drar jag cat5 kabel. och på den har jag då tillgång till att kunna köra mer än 1-wire lina. och på detta sättat ha olika linor till olika ändamål.

Skissar på ungefär samma sak. i mitt fal tänkte jag styra lite dörrlås och så.
Skriv svar