Foona bygger Crybaby Wah-Wah [påbörjat projekt]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Foona bygger Crybaby Wah-Wah [påbörjat projekt]

Inlägg av Foona »

Jag blir snart knäpp...eller alltså mer knäpp. Sjukt att jag inte
lyckas bygga en simpel fungerande wah-wah pedal när jag lyckats
bygga en stor midibox bland annat..

Jag har märkt ut på denna ritning vilket ben på min switch som är "common".
Bild

Kändes som om det där blev väldigt konstig svenska..

Nu har jag åter igen kollat över alla kopplingar, bytt ut trissorna till de som ritningen
är avsedda för (MPSA18). Fick min beställning från Banzaieffects igår. Jag har även
ohm-mätt induktorn och den är hel. Beställde även en ny induktor så jag jämförde
mät-värdet på den gamla mot den nya och båda visar runt 16 ohm.

Jag får inget ljud alls ur pedalen. Varken "bypassed" eller med effekten igång.
Med tanke på hur många olika sorters scheman man hittar för de här pedalerna
är jag inte säker på att jag fått rätt denna gången heller. Det enda jag kan göra nu
är att ta bort alla komponenter och gå över kretskortet verkar det som.
EBD

Inlägg av EBD »

"Common" på switchen ska vara kopplad till spetsen på utgångsjacket, och sen ska de andra pinnarna vara anslutna till spetsen på ingångsjacket respektive utgången på effekten (ben 3 på poten).
Om du har kopplat som på senaste bilden så kommer utgångsjacket hänga fritt i switchens ena läge, men i det andra borde den å andra sidan vara ihopkopplad med utgången på effekten, så det är nog något mer som inte stämmer om det är tyst i båda lägena.

Edit: En annan sak är att sladden från gitarren måste vara en monoplugg, annars kopplas inte batteriets minus ihop med jorden i resten av kretsen. Men det är väl inte särskilt vanligt att köra med stereokablar så det är säkert inget problem i det här fallet.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Ok, jag förstår, det är bra med stöd ibland!

Synd, men jag har inte kunskaper för att hjälpa dig. Jag själv skulle börjat om från början med ett välkänt schema, alternativt bockat av steg för steg i befintligt schema vad som är kopplat... kanske har nåt gått snett!

Lycka till!
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Hmmm.... med "common" kopplad till utgångsjacket så borde det i alla fall fungera vid " by-pass".
Sedan kan man ju börja med "pet-metoden". Genom att följa schemat baklänges och peta med fingret (så att det brummar i högtalaren) vid de olika punkterna så märker man ju var signalen försvinner (Sådana här fel brukar ju vara enkla och extremt retliga när man väl hittar dom).

Kolla att det inte finns några avbrott i spänningsmatningen till transistorerna. Det säkraste sättet är att resistansmäta mellan transistorbenen och batterihållaren.
Har transistorerna spänning och allt verkar OK så kan det ju bara vara en kondensator som ställer till det. Antingen är den kass eller så har den helt fel värde (Been there. Done that).
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

EBD: Tack för tillrätta visningen. Nu har jag ljud ur enheten i båda lägen men det är fruktansvärt låg signal,
både i bypass och effekt läge. Jepp monoplugg is the shit. :)

IN270: Jo jag har starkt funderat på att bygga en ny krets från grund och använda original schemat från vox.
Jag har under bygget använt mig av flera kopior av kopplings schemat och bokat av och nu verkar det rätt
kopplat, speciellt efter EBD's info.

sm7tjc: Japp det borde funkat i bypass läge som det var kopplat och det gjorde det nog. Nu när jag märker
hur låg signal enheten avger i både bypass och effekt läge, tror jag att det var så att jag inte hörde att det funkade.
Jag får förstärka signalen en hel del för att höra den. MYCKET konstigt då signalen bar är "by-passed".
Och när effekten är igång så låter den definitivt inte som en wah-wah pedal.

Jag har även kollat att det inte finns några avbrott i spänningsmatningen till transistorerna, och det var OK!
Sen hoppade jag på kondningarna.

Jag tror att jag har hittat ett fel. Jag följde de "screen printade" komponent värdena på kretskortet när
jag lödde. På ritningen står det att det ska vara 0.22uF vilket blir 22nF. På kretskortet står det 220nF......inte rätt.
Jag dubbel kollade med VOX original ritning och även där står det 0.22mF(uF). Så screen printen är fel.
Jag bytte i alla fall ut dem till rätt värden 22nF men det blev ingen skillnad. Har även bytt ut elyt'en men detta gjorde
ingen skillnad med signalen heller. Allt ser rätt ut men det låter bara så fel. Enheten beter sig som en volym pedal
och en mycket dålig sådan. Det enda som låter lite som det ska är "Q" kontrollen. Bytte ut 33K motståndet mot en
100K pott för att kunna styra detta, och det verkar funka i alla fall. :)

Jag tror jag bygger en helt ny krets och prickar av schemat allt eftersom.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

0.22uF är lika med 220nF.
Om utsignalen är svag även i bypass så tyder det ju på att någonting belastar ingången så att signalen dyker.
Förmodligen inget som har med transistorerna att göra
Det finns ju inte så jättemycket som kan ställa till detta. Om du lyfter C1 så borde ju signalen passera obehindrat i by-pass.
Sedan får man väl leta sig framåt därifrån.
Kretsen i sig skall ju funka, det har ju bevisligen byggts ett antal.....
Sådana här problem gillar jag (Ja, jag är gråhårig sedan länge :lol: )
Användarvisningsbild
Foona
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Foona »

Tack för tillrätta visningen. Jag greppar efter strån här och jag håller med.
Massor av dessa kretsar har byggts i fungerande skick, så det måste vara jag som felar.
Men jag fattar inte vad det är jag gör. Galenskapen är inte långt borta nu.
Btw, jag fick mina första gråa hårstrån när jag var 16 hahaha. Jag förstår verkligen! :)
Användarvisningsbild
Morel

Inlägg av Morel »

Omänskligt irriterande när det inte funkar fastän man tycker sig ha kollat igenom allt gång efter gång efter gång... :evil: Kan det vara något så enkelt att batteriets minuspol inte ansluts till kretsens jord via ingångsjacket, som den skall göra när man ansluter gitarrkabeln? Den där typen av telejack behöver man ibland se över och böja till för att de skall ge njutning... :wink:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

tufft, ännu en fullbordad nörd här på EF :D välkommen hit :wink:
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

En tanke, ska inte den gröna kopplas till det som du märkt ut som common och den blå(?) till nuvarande grön på switchen? Annars blir det väl ingen bypass??? Den gröna vill man väl få ihop med den bruna, som går till output, för bypass, eller?

Såg att du skulle spela på Gagneffestivalen, Foona, lycka till! :)
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Foona skrev:... Enheten beter sig som en volym pedal
och en mycket dålig sådan. Det enda som låter lite som det ska är "Q" kontrollen. Bytte ut 33K motståndet mot en
100K pott för att kunna styra detta, och det verkar funka i alla fall. :)

Jag tror jag bygger en helt ny krets och prickar av schemat allt eftersom.
Kanske Cbp är trasig? Bild

Från text på Keens hemsida ang Cbp(fetstil av mig):

"Important that it be large enough to bypass all signal at its (+) terminal to ground. From 4.7uF on up, little effect on sound. As it gets smaller, the sound becomes more of a loudness variation and less of a wah. If this cap is defective, wah pedals sound like volume pedals."
Skriv svar