Anders CNC fräs
Re: Anders CNC fräs
Så har provkört två axlar. Blir emc jag kör med. Nu är det kvar att göra, ett motorfäste, bättre elektroniklåda med kylning, några stag och bättre bord. Hade tyvärr morsans kamera, bilderna blir lite små risiga i en mörk verkstad med den.

Sådär jag då var det provfräst. Efter att idag varit på besök i en stor mekaniskverkstad var inspirationen i överflöd och jag satte ihop det sista på fräsen. Nu är det kvar att bygga bord,trimma in fräsen, bygga bättre elektroniklåda med strömförsörjning intern, bygga inneslutning, cyklonfilter osv osv osv .. Men är iaf riktigt kul att provfräst, provade först att bränna fram med ordentlig rökutveckling men gick bättre sen.

Hiskeligt vad kressen ser ut!! Den var ju ny precis..
Är det bara sågspån, eller varför är den så brun?
Hmm.. Man blir sugen på att bygga sig en sån stabil sak!

Hmm.. Man blir sugen på att bygga sig en sån stabil sak!
Jag sprejade lite färg på den
.. Gör det med alla verktyg i verkstaden, blivit en vana, då ser jag var verktyg ska vara och om jag lånar ut nåt är det lättare att inte tappa bort.

Hehe, Det var inte riktigt det svaret jag väntade mig, men nu vet jag i alla fall! 

Så har givit fräsen lite ordentligare ben. Blev grova rör från en kärra som skrotats. Att svetsa är ett hantverk, ett som jag inte behärskar. Vissa svetsar blir skapliga men när det kommer under, bygga på osv ser det ut som skräp. Tur att det inte är kärnkraft jag sysslar med.

Jag provade att fräsa ut pingvingen som kommer med emc2, men tyvärr har jag ingen 10mm rundfräs så jag ställde om emc så att den blir större. Tyvärr räckte inte längden på min fräs till att fräsa klart och jag tröttnade. Tog en bild på resultatet men var så kass bild att jag lägger inte upp

Fräsen har även fått extra namnet Camilla, från min flickväns lätt sarkastiska kommentar "Hej jag heter anders och bor med min fräs camilla....".
Kvar att fixa: finStälla in axlar, bygga låda runt, bygga ny elektroniklåda, bygga inbladning av spray till kylluft, fixa lyse, fixa Cam program. Ska vara gratis, vad använder ni? helst till linux också,
Vad tycker ni om skärvätska? är det värt besväret? , Jag tänkte köra med airbrushvariant och ett bad om det behövs undviker helst att kladda för mycket.
Jag provade att fräsa ut pingvingen som kommer med emc2, men tyvärr har jag ingen 10mm rundfräs så jag ställde om emc så att den blir större. Tyvärr räckte inte längden på min fräs till att fräsa klart och jag tröttnade. Tog en bild på resultatet men var så kass bild att jag lägger inte upp
Fräsen har även fått extra namnet Camilla, från min flickväns lätt sarkastiska kommentar "Hej jag heter anders och bor med min fräs camilla....".
Kvar att fixa: finStälla in axlar, bygga låda runt, bygga ny elektroniklåda, bygga inbladning av spray till kylluft, fixa lyse, fixa Cam program. Ska vara gratis, vad använder ni? helst till linux också,
Vad tycker ni om skärvätska? är det värt besväret? , Jag tänkte köra med airbrushvariant och ett bad om det behövs undviker helst att kladda för mycket.
Snart dags och skaffa sig en ny sambo jag med "barbara" men sitter mest och bara drömmer bort tiden här på forumet, försöker välja om jag skall köpa en POSY eller en proxxon MF 70 eller bygga alt köpa en industri fräs och konvertera men jag kan inte CNC gkod men det är nog minsta bekymmret...
Men bra jobbat det ger en inspiration
Men bra jobbat det ger en inspiration

Det är väll ett lätt val
Jag kör med cambam, det finns både gratis och för 150usd. (inte till linux vad jag vet)
Gratis funkar bra men cambam+ som man får köpa är bättre.
Finns det inte scale i emc2? skala pingvinen tex 50%
och Idebanken? känns lite som idéstadiet är över va?

Jag kör med cambam, det finns både gratis och för 150usd. (inte till linux vad jag vet)
Gratis funkar bra men cambam+ som man får köpa är bättre.
Finns det inte scale i emc2? skala pingvinen tex 50%
och Idebanken? känns lite som idéstadiet är över va?
Jo visst är idestadiet över, men får nya ideer hela tiden eller nåt. Var nån som flyttade tråden hit och det spelar inte så stor roll för mig, folk verkar hitta den ändå.
Får bli att testa CamBam , gratisversion. Ska även leta några program till linux. Går säkert att skala pingvingen 50%. jag vet inte hur dock, jag körde att ändra inställningar så att emc tror att den kör fräsen kortare sträcka än den gör.
Får bli att testa CamBam , gratisversion. Ska även leta några program till linux. Går säkert att skala pingvingen 50%. jag vet inte hur dock, jag körde att ändra inställningar så att emc tror att den kör fräsen kortare sträcka än den gör.
Så har haft lite tid att pilla med fräsen i helgen. Blev att ställa in den, var bättre från början än vad jag trott. Monterade indikatorklocka på z-axeln och ställde in bordet, fick det inom 2 tiondelar, räcker bra för mig. Sen tog jag stora stora vinkeln och fick till både bra med axlarna.

Provkör lite

Lite till i glas

Tyvärr tappade z-några steg och pricken över och en bit av g försvann

Jag köpte ett aluminum snabbskruvstycke från biltema, så skevt att det inte ens kunde stå, ble att plansvarva, blev dock inte riktigt bra, får plan fräsa eller nåt sen.
Svetsa till en hållare

Provkör lite
Lite till i glas
Tyvärr tappade z-några steg och pricken över och en bit av g försvann
Jag köpte ett aluminum snabbskruvstycke från biltema, så skevt att det inte ens kunde stå, ble att plansvarva, blev dock inte riktigt bra, får plan fräsa eller nåt sen.
Svetsa till en hållare
Så nu är den rackarn funktionsduglig. Blev att borra plattan med 8.5mm borr nersvarvad för att passa i 8mm hållare, lät ganska illa och skakade.

Köpt svängjärn på biltema...

Tur att man inte lär sig nåt

Fräste ut en halv NACA0021 profil för att testa lite 3d, blev förvånansvärt fin ytfinish.

Nu ska jag bara bygga lite dammskydd, hänga kablar bättre, bygga ett bad för att gravera glas i m.m. Men nu funkar det bra iaf
EDIT: Bildfel
Köpt svängjärn på biltema...
Tur att man inte lär sig nåt
Fräste ut en halv NACA0021 profil för att testa lite 3d, blev förvånansvärt fin ytfinish.
Nu ska jag bara bygga lite dammskydd, hänga kablar bättre, bygga ett bad för att gravera glas i m.m. Men nu funkar det bra iaf
EDIT: Bildfel
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Anderst:
"Jo visst är idestadiet över, men får nya ideer hela tiden eller nåt. Var nån som flyttade tråden hit"
Orsaken till flytten var för att du startade tråden i Projekt-delen när allt var på planeringstadiet... Läs mer här.
Men nu när allt har kommit igång (minst sagt!) så ska den förstås vara i projekt-delen.
Tråden är härmed flyttad.
"Jo visst är idestadiet över, men får nya ideer hela tiden eller nåt. Var nån som flyttade tråden hit"
Orsaken till flytten var för att du startade tråden i Projekt-delen när allt var på planeringstadiet... Läs mer här.

Men nu när allt har kommit igång (minst sagt!) så ska den förstås vara i projekt-delen.
Tråden är härmed flyttad.