Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°
Re: Kretskort för 7st SSC P4 LED, med optik 6°.
Jag tar gärna ett kort med. vore trevligt att se något när man är ute i mörkret 

-
Hade dock velat se en variant med färre leds också. Har faktiskt liggande 10 st leds sedan tidigare. Måste ju snart använda dem. OCh snart är det dags att börja cykla i mörkret igen
Just nu kör jag med överspänd 12v 20watts philips hallogeen. lyser på bra. körde med 50watt överspänd också ett tag.

-
Vart gör du kort för 59:- per st i dessa småkvantiteter?
Om du hellre skulle vilja producera min layout så kan du få den i gerber 274X format.
115st 0,3mm hål under varje heat slug, i övrigt såsom din.
Danielr112: Korten kan ju bestyckas med 1, 3, 4, 6, 7 st LED´ar om man vill utan att symmetrin blir "ful" men kräver förståss lite olika byglingar.
Om du hellre skulle vilja producera min layout så kan du få den i gerber 274X format.
115st 0,3mm hål under varje heat slug, i övrigt såsom din.
Danielr112: Korten kan ju bestyckas med 1, 3, 4, 6, 7 st LED´ar om man vill utan att symmetrin blir "ful" men kräver förståss lite olika byglingar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dum fråga (har inte satt mig in i hur en sådan lysdiod fungerar), måste dessa skitdyra viahål finnas på korten? Kan man inte fräsa ur för en kylfläns som passar istället? Så komplicerat behöver det väl inte vara att göra så eller är jag ute och hojar?
-
Du kan likväl montera dioderna dirtekt på en kylfläns ja.
Man borde kunna montera lysdioden upp och ner eller vad man ska kalla det. Ett hål för varje diod som då sticker ut på baksidan. Löda går ju bra ändå och lätt att sätta fast kylning, ingen special-fläns behövs.
Fast frågan är om linsen får att montera då...
Fast frågan är om linsen får att montera då...
- tecno
- Kontakt:
OK, då är det som jag trodde då. Bästa är att fixa ett nytt kort för speciell kylfläns så linser mm kan användas. Om jag fattat det hela rätt är kylning A och O och viahålsvarianten är en dyr kompromiss. Att svarva/fräsa en kylfläns är ju inte så svårt.
limpan4all: korten görs hos batchpcb, och kostar ca 70kr/st så jag gör igen vinst på korten.
Eftersom deras DRC bot är lite känslig så går det inte med fler vior, jag har redan provat.
tecno: vad menar du med: skitdyra viahål, korten blir inte dyrare med vior!
Stämmer antalet kort / person.
LaRdA: 2 st
PeterH: 2 st
vfr: 2 st
danielr112: 2st
beangan: 1 st
tot 9st kort.
Det blir lite pengar att ligga ute med, så jag vill bara beställa om ni tänker köpa korten.
Bekräfta gärna att ni är med!
Snart skickas beställningen
Eftersom deras DRC bot är lite känslig så går det inte med fler vior, jag har redan provat.
tecno: vad menar du med: skitdyra viahål, korten blir inte dyrare med vior!
Stämmer antalet kort / person.
LaRdA: 2 st
PeterH: 2 st
vfr: 2 st
danielr112: 2st
beangan: 1 st
tot 9st kort.
Det blir lite pengar att ligga ute med, så jag vill bara beställa om ni tänker köpa korten.
Bekräfta gärna att ni är med!
Snart skickas beställningen
Tripp,
tecno menar nog skitdyra i jämförelse med att göra ett enkelt kort själv med större hål som lysdioderna passar i. Å andra sidan är det ju inte alls dyra kort du säljer.
tecno menar nog skitdyra i jämförelse med att göra ett enkelt kort själv med större hål som lysdioderna passar i. Å andra sidan är det ju inte alls dyra kort du säljer.

- tecno
- Kontakt:
De via som du har är ju 'stora', men de som limpan4all refrerade till med 0.3 kostar nog en bra slant mera är jag övertygad om.
Inget fel på priset på de korten du offererar men det nämndes att OM man skulle göra om designen för optimal kylning så är mitt förslag att lägga lite mera krut på kylflänsen och ha stort hål i kretskortet för den till respektive lysdiod.
Limpan4all:s design med ca 10x fler viahål bör ju föra över värmen lite bättre, men kylfläns direkt emot är bättre.
Inget fel på priset på de korten du offererar men det nämndes att OM man skulle göra om designen för optimal kylning så är mitt förslag att lägga lite mera krut på kylflänsen och ha stort hål i kretskortet för den till respektive lysdiod.
Limpan4all:s design med ca 10x fler viahål bör ju föra över värmen lite bättre, men kylfläns direkt emot är bättre.
-
Jag konfirmerar min beställning på det. Bara skicka uppgifter via pm till mig när du har de o.s.v med frakt så skickar jag över pengar.
Jag vill ha 1 kort. Skicka PM med betalnings info
-
Tecno: Jo men hur skall du lyckas med lödningen till kylflänsen?
Heat-sluggen är kopplad till anod...
Om vi struntar i det problemet så finns det ett annat. Nämligen termisk expansion eller snarare skillnaden i termisk expansion.
FR4 som du vill löda komponentbenen till och kylflänsen har olika termiska utvidgningskoefficienter och det kommer att ställa till det förr eller senare.
Sedan lite om viahål som termiska torn.
1,6mm FR4 bas material med 35um koppar efter plätering och 115st 0,3mm SAC305 tennfyllda viahål per LED har en termisk resistans på 0,97 grader C/W och heat-slugg.
Det innebär att övergången genom FR4 kortet bara genererar ca 3 grader C i temperaturförhöjning, men fortfarandet finns problemet med den elektriska isoleringen som jag ännu inte kommit på en enkel lösning på.
Någon som har någon bra ide?
Jag har funderat på att låta göra några sådana här kort med Al som bas material istället för FR4, samt även bestycka dom med lämplig lysdiod (självklart lött i hos min normala legotillverkare som hanterar ett antal tusen sådana här dioder i veckan). Dock så kan man i princip glömma att handlöda sådana Al bas kort, dom måste ungslödas.
Finns det några som är intresserade?
Heat-sluggen är kopplad till anod...
Om vi struntar i det problemet så finns det ett annat. Nämligen termisk expansion eller snarare skillnaden i termisk expansion.
FR4 som du vill löda komponentbenen till och kylflänsen har olika termiska utvidgningskoefficienter och det kommer att ställa till det förr eller senare.
Sedan lite om viahål som termiska torn.
1,6mm FR4 bas material med 35um koppar efter plätering och 115st 0,3mm SAC305 tennfyllda viahål per LED har en termisk resistans på 0,97 grader C/W och heat-slugg.
Det innebär att övergången genom FR4 kortet bara genererar ca 3 grader C i temperaturförhöjning, men fortfarandet finns problemet med den elektriska isoleringen som jag ännu inte kommit på en enkel lösning på.
Någon som har någon bra ide?
Jag har funderat på att låta göra några sådana här kort med Al som bas material istället för FR4, samt även bestycka dom med lämplig lysdiod (självklart lött i hos min normala legotillverkare som hanterar ett antal tusen sådana här dioder i veckan). Dock så kan man i princip glömma att handlöda sådana Al bas kort, dom måste ungslödas.
Finns det några som är intresserade?