Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 november 2004, 20:46:20
- Skype: niklas.englander
- Ort: Gnosjö
- Kontakt:
Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Hej!
Tänkte bygga mig en utjämningsladdare för våta bly-syra batterier.
Har hittat ett schema och komponentförteckning här: Utjämningsladdare
Frågan är vad jag skulle kunna använda som startströmsbegränsare istället för en vanlig glödlampa? Glödlampan är trots allt lite känslig för
yttre påverkan och det kan ju hända att man vill flytta runt laddaren ibland. Har ni några andra synpunkter på laddarens konstruktion tages
dessa emot tacksamt.
Mvh/NickeNy
Tänkte bygga mig en utjämningsladdare för våta bly-syra batterier.
Har hittat ett schema och komponentförteckning här: Utjämningsladdare
Frågan är vad jag skulle kunna använda som startströmsbegränsare istället för en vanlig glödlampa? Glödlampan är trots allt lite känslig för
yttre påverkan och det kan ju hända att man vill flytta runt laddaren ibland. Har ni några andra synpunkter på laddarens konstruktion tages
dessa emot tacksamt.
Mvh/NickeNy
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Egenskaperna hos en glödlampa är inte så enkla att efterlikna med andra komponenter. Den ger ett bra skydd för både batteri och laddkretsen samtidigt som den inte behöver bytas som en säkring. Kan du inte försöka skydda den lite så att laddaren går att hantera ändå?
Välkommen Nicke!
Välkommen Nicke!

-
- EF Sponsor
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 november 2004, 20:46:20
- Skype: niklas.englander
- Ort: Gnosjö
- Kontakt:
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Tack tack!
Den går säkert att bygga in så den sitter skyddad i laddaren men tanken med glödlampan
är väl att den ska begränsa startströmmen bara så man slipper byta säkring på inkommande
hela tiden, batteri och laddkretsen blir väl knappt skyddade av lampan?
Mvh/NickeNy
Den går säkert att bygga in så den sitter skyddad i laddaren men tanken med glödlampan
är väl att den ska begränsa startströmmen bara så man slipper byta säkring på inkommande
hela tiden, batteri och laddkretsen blir väl knappt skyddade av lampan?
Mvh/NickeNy
-
- Inlägg: 7004
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Jag skulle istället sätta in en effektresistor och ett relä som drar när spänningen kommer på sekundärsidan. Reläkontakten ersätter sw2. Såg att de gjort en sådan lösning med relä längre ner på sidan.
Säkring sitter för att undvika brand och sekundärt för att skydda komponenter. Rätt dimensionerad ska den inte lösa så att man behöver byta den om inte något onormalt inträffat. Sätt dit en rätt dimensionerad säkring istället för lampan.
Är också tveksam till att underhållsladdning ska ske med så hög spänning!
Säkring sitter för att undvika brand och sekundärt för att skydda komponenter. Rätt dimensionerad ska den inte lösa så att man behöver byta den om inte något onormalt inträffat. Sätt dit en rätt dimensionerad säkring istället för lampan.
Är också tveksam till att underhållsladdning ska ske med så hög spänning!
Senast redigerad av Mindmapper 16 juli 2009, 10:18:58, redigerad totalt 1 gång.
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
du tänker startsrömbegränsare för trafon?
glödlampa anser jag inte är lämplig skydd här då den också har låg resistans när den är kall utan du bör välja någon startstömbegräsare baserad på NTC-motstånd avsedd för detta - dvs. hög motstånd när den är kall och låg motstånd när den är varm - glödlampa har precis omvänd egenskap... men har du lite längre sladdar till båten så är detta ett ickepropbem då skarvslddarna kommer hålla strömmen ganska lågt med sin resistans.
du har redan strömbegränsning i transistorkopplingen (dock skulle jag aldrig köra varianten med många paralellkopplade trissor för hög ström längre ned - så enkelt brukar man aldrig kunna parallellkoppla med trissor då man måste använda strömbalanseringsmotstånd för att fördela strömmen mellan trissorna - annars komme all ström att gå igenom trissan som för tillfället är varmast pga. negativ temperaturkoficient i trissan och det riskerar brännas och du får full oreglerad ström genom batterierna...)
glödlampa anser jag inte är lämplig skydd här då den också har låg resistans när den är kall utan du bör välja någon startstömbegräsare baserad på NTC-motstånd avsedd för detta - dvs. hög motstånd när den är kall och låg motstånd när den är varm - glödlampa har precis omvänd egenskap... men har du lite längre sladdar till båten så är detta ett ickepropbem då skarvslddarna kommer hålla strömmen ganska lågt med sin resistans.
du har redan strömbegränsning i transistorkopplingen (dock skulle jag aldrig köra varianten med många paralellkopplade trissor för hög ström längre ned - så enkelt brukar man aldrig kunna parallellkoppla med trissor då man måste använda strömbalanseringsmotstånd för att fördela strömmen mellan trissorna - annars komme all ström att gå igenom trissan som för tillfället är varmast pga. negativ temperaturkoficient i trissan och det riskerar brännas och du får full oreglerad ström genom batterierna...)
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Den reducerar strömstöten på både primär och sekundär sidan vid uppstart men det gör även en resistor som också nämnts. Och säkringen ska givetvis finnas där ändå oavsett vilken lösning du använder.NickeNy skrev:Tack tack!
Den går säkert att bygga in så den sitter skyddad i laddaren men tanken med glödlampan
är väl att den ska begränsa startströmmen bara så man slipper byta säkring på inkommande
hela tiden, batteri och laddkretsen blir väl knappt skyddade av lampan?
Mvh/NickeNy
Överhuvudtaget finns det bättre lösningar för hela kretsen som skonar batterierna och ökar driftsäkerheten.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 november 2004, 20:46:20
- Skype: niklas.englander
- Ort: Gnosjö
- Kontakt:
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Mindmapper- Jo, schemat längst ner med relä (RE1) är det jag går efter. Nu är det ju tänkt att lampan ska agera startströmsbegränsare för ringkärnetransformatorn och inte som säkring. En lämplig automatsäkring ska placeras på inkommande nätspänning, säkerheten är ju nog så viktig. Vad gäller laddning med så hög spänning så är det alltså bara vid utjämningsladdning det sker. Har kollat runt lite hos tillverkarna och för att hålla batterierna i tipp-topp i våra klimat ska man göra en utjämningsladdning var 8:e vecka ungefär. (mycket jag inte visste om vanliga bly-syra batterier förräns jag pluggade på lite).
xxargs- jodå, det är tänkt som startbegränsare för trafon. NTC-motstånd är ju ett bra alternativ, däremot vet jag inte hur man beräknar storleken i denna applikationen. Nu är det tänkt att använda laddaren som lite mer potent laddare hemma på gården eftersom jag är lite dålig på att sköta mina batterier
, samtidigt som jag har lite funderingar på att lagra lite ström i en batteribank. Blir ju lite dyrare med riktiga batterier för just batteribanksändamål och då vill man ju sköta om dem på bästa sätt. Har kollat efter färdiga laddare som klarar att utjämningsladda men de är endast för industrin och kostar därefter. Och sen har man ju tjusningen att få bygga nåt själv. 
xxargs- jodå, det är tänkt som startbegränsare för trafon. NTC-motstånd är ju ett bra alternativ, däremot vet jag inte hur man beräknar storleken i denna applikationen. Nu är det tänkt att använda laddaren som lite mer potent laddare hemma på gården eftersom jag är lite dålig på att sköta mina batterier


-
- EF Sponsor
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 november 2004, 20:46:20
- Skype: niklas.englander
- Ort: Gnosjö
- Kontakt:
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Andy- Har du något tips var eller hur jag kan hitta en bättre lösning? Är inte någon fena på det här med elektronik men oerhört intresserad.
Mvh/NickeNy
Mvh/NickeNy
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
elfa 60-306-62 eller motsvarande för startströmsbegränsning , funkar bra
-
- Inlägg: 7004
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Smidigt med NTC. Då man slipper relät kan man ibland även spara pengar. Plats sparar man alltid men det är normalt sett inte prio med det i batteriladdarsammanhang.
Beräkningen fixar du här om du inte redan hittat den.
http://www.epcos.com/web/generator/Web/ ... le=en.html
Vill du, kan du ju fortsätta bygga på utjämningsladdaren så att den slår över till underhållsladdning när utjämningsfasen är klar. På så sätt får du en mera kompetent laddare. Det finns ju mera finesser att bygga på med, om man har man en bra grund att stå på och inte tar en för tajt låda från början.
Men kanske Andy har något bättre i rockärmen!

Beräkningen fixar du här om du inte redan hittat den.
http://www.epcos.com/web/generator/Web/ ... le=en.html
Vill du, kan du ju fortsätta bygga på utjämningsladdaren så att den slår över till underhållsladdning när utjämningsfasen är klar. På så sätt får du en mera kompetent laddare. Det finns ju mera finesser att bygga på med, om man har man en bra grund att stå på och inte tar en för tajt låda från början.
Men kanske Andy har något bättre i rockärmen!
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 18 november 2004, 20:46:20
- Skype: niklas.englander
- Ort: Gnosjö
- Kontakt:
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Tack för länken men programmet funkar dåligt i Vista.
Får veva igång den gamla burken med XP i och se om det funkar bättre där. Att bygga på utjämningsladdaren så att den slår över till underhållsladdning när utjämningsfasen är klar är ju en vettig idé. Man vill ju ha det så automatiserat som möjligt. Ska börja i en ända iallafall med trafon och sedan fundera vidare med ev. strömbalanseringsmotstånd över trissorna som xxargs påpekade.
Mvh/NickeNy

Mvh/NickeNy
Re: Startströmsbegränsare i utjämningsladdare
Det är ju en fråga om budget förstås men ta gärna en titt på 73-390-62, den är mycket kompetent och kräver inte så mycket externa komponenter. Databladet innehåller dessutom allt man kan behöva veta om blybatteri skötsel och det finns schema på laddare också. Det finns säkert något billigare inköpsställe om man letar, kretsen är kanske t o m möjlig att sampla. 

-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 17 juni 2009, 04:18:45
Behövs verkligen en begränsning för startströmmen? Hur stor trafo använder du egentligen? Har byggt en ful-laddare/-starthjälp/-strömförsörjning kring en gammal 750 VA-trafo, inget tjafs, i stort sett bara trafo, feta likriktarbryggor och kondensatorbank. Inga problem med säkringen. Blinkar till lite i lamporna i taket ibland bara när någon drar startmotorn:)