En till "vad ska jag välja" tråd

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

1. Lämpligen, ja. Men det gör du ju isåfall på ett separat kort, inte Pickit-kortet.

2. En programmerare är helt enkelt en enhet du kopplar till datorn och använder för att ladda upp ditt program till mikroprocessorn. Så du antar rätt.

3. Jag ska dra ett konkret exempel:

Har jag 20 pinnar kan jag till exempel styra tex 10 motorer och 10 dioder helt separat, utan någon extra kontrollhårdvara (logikkretsar, latchar osv).

Det här skulle vara omöjligt med 12 pinnar, då jag bara kan styra tex 6 dioder och 6 motorer.

4. Skillnaden mellan de där tre kan vara liten eller stor. Kort och gott behöver du bara Microchips MPLAB (gratis) för att skriva program, kompilera och ladda upp med PICkit, jag rekommenderar dig att hoppa på direkt maskinkod - Assembler - som programspråk direkt för då förstår du verkligen vad processorn gör och kan göra optimeringar osv. Även om många nybörjare tycker att det är enklare med Basic eller liknande högnivåspråk.

5. Det som står i Tips-och-tricksfoldern är bra, men det kan laddas ner på Microchips hemsida gratis som pdf-filer.

6. Du behöver inte beställa något från Microchip för att få gratissamples. Bara att plocka en lista på det du vill ha ifrån sample.microchip.com och beställa. Nekas i princip aldrig. De skickar samplesen i ett litet paket med vanlig post och allt är helt kostnadsfritt för din del. Se till att beställa exakt rätt saker bara, så du inte sitter med en hög onödiga chip du inte vet vad du ska göra med

7. Ett vridmotstånd är ett motstånd som du kan variera resistansen på genom att vrida på en ratt :roll:
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

1 Njae, Finns eprimentplattor som du endast trycker dit komponenter i ett hål så sitter den, Kopplingsdäck heter det mer exakt!

2 En programmerare är en enhet som översätter singalerna från datorn in i mikroprocessorn, Men typ som du beskrev stämmer ganska bra iaf..

3 Cpun blir inte kraftigare men du kan använda flerkomponenter till den, Men jo visst, Ju större cpu ju större funktioner (typ PWM osv)

3:
1 Är programmet som skriver till programmeraren vad du ska programmera den med
2 SOm namnet, Där skriver du koden
3 En kompilator är err program som översätter till hexdecimal-kod så att kretsen kan förstå va du vill göra, Språk är ganska självklart vilket språk du programmerar i (Jag rekomenderar Picbasic eller assembler) Finns även C, Java osv osv..

5 Vet inte, Har inte haft Pickit 1

6 Du får själv välja exakt vilka kretsar du ska beställa, Och ja, www.microchip.com beställer man ifrån..
Dom har inget ställe i sverige vad jag vet men frakten kostar inte dig något, har beställd ett 10otal ggr och alldrig fått betala ett öre.. (tull/moms INGET)

7 Ett vridmotstånd är även kallat pot eller potensiometer, Det är ett reglerbart motstånd som ändrar resistansen ju mer du vrider åt ena håller och trävtom åt andra..

Såe.. Dock tycker jag du bör kunna blandannat Ohms lag och lite sånt inom allmän elektronik innan du ger dig på detta..

Mvh Jim!

INTE FÖRST :(
Jawo

Inlägg av Jawo »

Tackar Jine och grapetonix.

Om man beställer något från microchip.com tex flashkit 1 och sammtidigt beställer samples, finns det en risk att man inte får några samples då?

Har tänkt att skriva mina program i basic då jag redan kan det språket. Så finns det några bra hjälp pdf:er eller liknande?

Edit: Ungefär hur många rader kod får man plats med på en standard pic?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Tvivlar att du inte skulle få några samples, Jag tvivlar på att dom sitter och kolla alla beställningar dom får det sköts nog ganska automatiskt

Basic är inte direkt de samma som pbasic (Picbasic)
Picbasic:
http://www.microengineeringlabs.com/res ... pbpmanual/

Man kanske inte får diskutera fildelning här men vill du ha Picbasic pro komplimerare så kan ja skicka..

Mvh jim
Jawo

Inlägg av Jawo »

Naturligtvis är pbasic och basic inte riktigt samma språk, men dom borde ju åtminstonde ha samma... syntax... eller vad det nu heter i programerings kretsarna.

Nån större skillnad mellan vanliga pbasic och pbasic pro?
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Jawo skrev:Tackar Jine och grapetonix.

Om man beställer något från microchip.com tex flashkit 1 och sammtidigt beställer samples, finns det en risk att man inte får några samples då?
Självklart inte. Beställer du något blir de ju lämpligen MERA positiva att ge dig samples, då är du ju dessutom en riktig kund hos dem - inte bara en ren snyltare!
Jawo

Inlägg av Jawo »

Trevligt.
Läste på sidan att man kunde betsälla gratissamples 2ggr i månaden, det borde ju betyda att man i stort sätt aldrig skulle behöva köpa något utav dom.
Så varför delar dom ut gratissamples?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

För att få människor att fastna tidigt för deras produkter, precis som McDonalds .. :)

Överdriv inte samplandet bara.
Jawo

Inlägg av Jawo »

Men mcdonalds ger la inte ut gratis mat? :S
sprawl

Inlägg av sprawl »

För att företag lätt ska kunna göra prototyper baserade på deras kretsar utan att behöva gå igenom krånglig byråkrati för inköp.

Dom kanske även ger till studenter för att studenter ska lära sig använda en leverantörs kretsar och sedan använda dessa i arbetslivet.

/a
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jawo skrev:Men mcdonalds ger la inte ut gratis mat? :S
Nej men dom gör reklam.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Dom ger visst ut gratis "mat"! Jag har vid ett flertal tillfällen fått kuponger där man får t.ex. ett Happy meal om man köper en "Värde meny"
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Bussförare som släpar in en busslast får mat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var allt snålt! Jag har pratat med en bussförare och han fick 500:- var 10'de gång han kom med en busslast + att han åt gratis varje gång såklart.
Jawo

Inlägg av Jawo »

Jag ska bli busschafför.
Skriv svar