Diskmaskinen har gått sönder - tips vad man kan göra av den.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Diskmaskinen har gått sönder - tips vad man kan göra av den.

Inlägg av danei »

Vad jag vet så doseras inget salt på lägsta hårdhetsnivån.

Det är alltid lättare att rena en minde volym.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med sköljmedel och inställning för bl.a "lägsta hårdhetsnivå".. är det något nytt när det gäller diskmaskiner?
Har aldrig hört talas om det nämligen. :)
Tyvärr har jag inte hittat någon bruksanvisning för vår diskmaskin, (som köptes av dem som hyrde huset ett tag innan vi flyttade hit.)

Glenn:
"..Fast just vattenförbrukningen är ju HELT ointressant, det är kanske intressant om man bor i ett land med vattenbrist,
men så är inte fallet här i Sverige, här kan man med gott samvete förbruka mycket vatten"

:shock:

Du är minst sagt ute och cyklar. Möjligen att ni har gott om vatten i någon reservoar i stockholm, men i övriga världen så förbrukar och förorenar vi vatten i en sådan takt att sötvattnet förr eller senare kommer ta slut. Det finns sätt att få bort saltet i saltvatten, men man har inte riktigt löst vad man ska göra av saltet. En tanke är att man späder ut det lite och häller ut i havet igen, men till det behövs vatten....
Dessutom drabbas stora områden i bl.a sverige av vattenbrist lite då och då. Du tycks ha missat alltihop. Skickligt. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I "övriga världen" som i "Övriga sverige" så kan det då och då vara långt grundvatten, men det är ju inte direkt mad jag skulle kalla vattenbrist, och som jag sa tidigare är det ett kretslopp, det är ju inte direkt så att allt förbrukat vatten blir saltvatten.

Att rena saltvatten till sötvatten används väl framförallt i arabländer där energi och pengar inte är något problem, men vatten är det.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag är ledsen Glenn, men jag tycker fortfarande inte att du klivit av cykeln, visst du har rätt i en del av dina argument.
Men jag tycker ändå att det är mest intelligent att premiera den som kan tillverka en produkt som sliter minst på miljön. Sverige är liksom inte det enda landet på jorden, mitt köpval har in verkan på vilka produkter som säljs och tillverkas imorgon. Och då menar jag ur ett globalt perspektiv, hänger du med mitt tankesätt? Det finns gott om vatten i Sverige, men sämre i tex Spanien, ändå så säljs det samma maskiner och prylar här som där.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jahapp! Ny diskmaskin är köpt och installerad dem gamla är i garaget och väntar på slakt. Det vart en whirlpool. Hade lite flyt för engångsskull, en Expert-affär skall byta lokaler här i stan, så jag o sambon var in där innan dom hade kört igång sin stora flytt-rea på allvar, det hade inte kommit ut i tidningarna än. Skönt att slippa diskborsten. :)
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Förstår att det är skönt att slipppa diskborsten. Diskmaskin var det första jag köpte när jag lämnade studentlivet :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

limpan4all skrev: Metoden bör undvikas då det tillför salt till marken för oss som har infiltrationsanläggningar.
Betyder det att jag ska sluta ha salt i pasta och potatisvattnet också? Köper nog ungefär lika mycket diskmaskinssalt som matsalt...
Relativt den mängd salt som används för våra vägar känns det helt obetydligt, eller de stora 20 kilos säckarna som säljs i var och varannan butik häromkring för att fixa till vattnet... Utan salt i vår maskin behövs all disk köras 2-3 gånger..
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Notera ord nr två i meningen.
Skillnaden är att du såsom människa slutar att fungera om du slutar att inta salt...
Men rent generellt så borde antagligen du liksom jag och de allra flesta andra minska på våra saltintag alldeles oavsett risken att "försalta" marken runt våra infiltrationsanläggningar.
Egentligen så känns det ju rätt fånigt att salta pastavatten, grönsakskokvatten osv det är bättre att salta det andra som faktiskt äts så, tillbehör eller direkt på maten.
Men detta är egentligen ett mycket litet problem för naturen här.
Men kan man göra något åt det utan att det innebär någon större nackdel, så varför inte :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JimmyAndersson skrev:Det här med sköljmedel och inställning för bl.a "lägsta hårdhetsnivå".. är det något nytt när det gäller diskmaskiner?
Har aldrig hört talas om det nämligen. :)
Tyvärr har jag inte hittat någon bruksanvisning för vår diskmaskin, (som köptes av dem som hyrde huset ett tag innan vi flyttade hit.)
Min maskin är inte direkt ny. Vad har du för maskin?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag hade en som var 10 år gammal där fanns inställningen. Kan ju vara att inställningen är mer dold om maskinen är äldre. På min sitter det en ratt i glansmedelsbehållaren och en mitt på sidan inne i maskinen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min tror jag är 12år. Där ska man hålla in knappar vid start. Maskinen blinkar med dioder för att visa inställning. Med andra ord inget man ser utan manual.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Samma med min nya.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Danei:

Den heter Elektro Helios DI8009. Hittade en manual nu. Länk.
Jaha ja, den har fack för sköljmedel. Hittade även inställningen för avhärdaren (hårdhetsnivå på vattnet). :idea: :)

Har aldrig tänkt på att det fanns sådant i diskmaskiner, så jag har liksom aldrig haft någon orsak att leta efter var de fanns.

Lite otippat att lära sig sånt på ett elektronikforum. :D
Janne5095

Inlägg av Janne5095 »

Hej,

Jag har trädgårsbevattning som består av en magnetventil och en vanlig simpel 24-tim timer. Fungerar utmärkt när man är borta några dagar på sommaren.
Janne
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

I skåne har vi stenhårt vatten, går massor av salt. Skiten kalkar igen helt annars.
Skriv svar