Diskmaskinen har gått sönder - tips vad man kan göra av den.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Diskmaskinen har gått sönder - tips vad man kan göra av den.

Inlägg av orvar-e »

Sambon skulle ta ur en kniv ur diskmaskinen när den var igång, sedan när hon smällde igen luckan så tvär dog den och vill inte vakna mer. Jordfelsbrytaren löste ur så det är nått jordfel i den, jag är inte bitter för det. Det är dax att byta den 8 år gamla miljöboven läckte vatten gjorde den också. Den förbrukar 22 liter vatten vid en disk, den nya maskinen vi spanat in förbrukar 12, 1.5 kWh per disk mot 1.05 per disk. 44 dB mot gud vet vad dom har inte ens tordas uppgett det. Kanske inte så viktigt för 8 -10 år sedan.

Så nu har jag en uttjänt diskmaskin, vad kan man ha den till. Finns det nått skojigt eller nått bra att ha i en sådan. Annars så åker den på återvinning. :)
v-g
EF Sponsor

Re: Diskmaskinen har gått sönder - tips vad man kan göra av den.

Inlägg av v-g »

Jag är inte bitter :mrgreen:

Magnetventilerna kan ju vara trevliga samt lite annat smått och gott. Har du en verkstad skulle jag felsöka för att kunna diska verktyg och annat man gärna slipper tvätta rent.

Ett tips till den nya maskinen är att aldrig lyfta mitt på fronten i nederkant, kan väldigt enkelt bli ett veck!

Nytt är nice vi har en ny och den fungerade bra senast idag. Den matas med varmvatten så jag tror jag drar under 1kWh per disk. Otroligt hur lite el den drar när den inte värmer. :D

Har en elektrohelios om du undrar. ;)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Lätt som en plätt.

1) Knappar, vridomkopplare, mm sparas förstås.
2) Pump, ventiler och "vattenvärmare" kan användas vid kretskortsframställning mm.
3) Rostfri plåt (borde väl insidan vara av?) kan vara bra att ha.
4) Gardera dig med att plocka bort allt som ser kul ut.

Vill du däremot inte plocka isär den totalt så finns dessa uppenbara användningsområde:
* Den kan bli ett orginellt skåp (inkl avlastningsbord) eller chassi för någon stor apparat. Servrar med vattenkylning?
* Koppla bort uppvärmningen. Byt ut toppen mot plexiglas och vips så har du växthus med bevattning.

:)

edit: Elektrohelios här också. Åtminstone 5 år gammal ungefär. Tyvärr tyvärr tyvärr så matas den med kallvatten. Borde iofs gå att bygga om.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Då har jag fått nog med argument för att behålla den och slakta min gamla uttjänta Elektro Helios.
Det är väl lite klös i en pump till en diskmaski, den ser ju till att spola ren disken med tryck. Och ventiler har man alltid nytta av de är så dyra att köpa löst. Det ska bli ett sant nöje att pilla sönder den ..... :D

Hmmm ..... :humm: ... jag läste en instruktionsbok för nån diskmaskin och där stod det att man skulle vara noga med nått salt, jag har då aldrig haft i nå diskmaskin salt i min maskin. Lika stod det att maskinen kunde ta skada om man inte hade i saltet. :vissla: ...... upps och ojdå visste inte det.
Finns det nån duktig typ där ute som fyller på salt i diskmaskinen? :wink:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Salt?? Var fyller man på det i sådana fall? Hur vet man när det är slut? Varför behövs det? Varför har inte jag gått och lagt mig än?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mycket bra frågor, vi får reda ut svaren i morgon. :D :sleepy:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns en stor kork på botten av diskmaskinens insida oftast. Salt finns även i färdiga tabletter så kör man med dessa är det inte säkert det behövs. Saltet avhärdar vattnet.

Läs bruksen boys :fransman:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

orvar-e skrev: Den förbrukar 22 liter vatten vid en disk, den nya maskinen vi spanat in förbrukar 12,
..Fast just vattenförbrukningen är ju HELT ointressant, det är kanske intressant om man bor i ett land med vattenbrist, men så är inte fallet här i Sverige, här kan man med gott samvete förbruka mycket vatten, det är snarare så att reningsverken mår bra av det. ..Inte ens ekonomiskt är det intressant, en kubik vatten kostar väl en fem-tio spänn eller så, inte ens med daglig disk (mindre troligt) blir det nån summa att bry sej om.

Lägre energiförbrukning och ljudnivå är ju bra däremot :)

Själv skulle jag vilja bygga en motortvätt av en diskmaskin, nu har jag förvisso inget garage längre men när man får det igen, det man får göra är ju att bygga om tvättmaskinen till slutet system så att man inte spolar ut all olja och skit i avloppet.
DalaErik
Kontakt:

Inlägg av DalaErik »

Glenn:
Vatten kostar väl kanske inte så mycket, men diskmaskinen ska väl värma upp vattnet och det kostar väl pengar? Eller har jag missuppfattat något?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

DalaErik skrev:Glenn:
Vatten kostar väl kanske inte så mycket, men diskmaskinen ska väl värma upp vattnet och det kostar väl pengar? Eller har jag missuppfattat något?
Fast det talar ju energiförbrukningen om, allt vatten värms ju inte upp, så du vet ju inte om det mesta vattnet används för sköjjning eller själva tvätten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

orvar-e skrev:Hmmm ..... :humm: ... jag läste en instruktionsbok för nån diskmaskin och där stod det att man skulle vara noga med nått salt, jag har då aldrig haft i nå diskmaskin salt i min maskin. Lika stod det att maskinen kunde ta skada om man inte hade i saltet. :vissla: ...... upps och ojdå visste inte det.
Finns det nån duktig typ där ute som fyller på salt i diskmaskinen? :wink:

Om du läser lite noggrannare så kommer du fram till att du inte alls behöver salt i maskinen.
Det är beroende på hur hårt vatten du har, och det har du inte. Hårt vatten alltså.
Min maskin säger till att det är slut. Men efter att jag informerade maskinen om att vattnet är mjukt så slutade den att be om salt. Nu vill den bara ha sköljmedel.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Saltet ingår i en jonbytarprocess för att göra hårt vatten mjukt.
Det sitter ett filter i diskmaskinen som absorberar kalkjoner från processvattnet.
För att sedan få bort kalkjonerna från filtret så körs det igenom av saltvatten (därför behövs saltet) saltvattnet skickas sen direkt ut i avloppet (det ingår inte i själva diskprocessen).
Metoden bör undvikas då det tillför salt till marken för oss som har infiltrationsanläggningar.
Vid kommunala reningsverk som skickar ut sitt vatten i havet så spelar det ingen roll.
Metoden är förbjuden i en del amerikanska delstater pga de långsiktiga föroreningsriskerna.

Lite enkelt kan man säga: Om det löddrar bra om tandkräm och vanlig tvål så behövs inte saltet alls.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Glenn skrev: ..Fast just vattenförbrukningen är ju HELT ointressant, det är kanske intressant om man bor i ett land med vattenbrist, men så är inte fallet här i Sverige, här kan man med gott samvete förbruka mycket vatten, det är snarare så att reningsverken mår bra av det. ..Inte ens ekonomiskt är det intressant, en kubik vatten kostar väl en fem-tio spänn eller så, inte ens med daglig disk (mindre troligt) blir det nån summa att bry sej om.

Lägre energiförbrukning och ljudnivå är ju bra däremot :)
Ähh ... nu tycker jag att du är helt ute och cyklar, visst finns det väldigt gott om sötvatten i detta land och visst är inte vatten så dyrt, men bara för att det är billigt och det finns gott om det så är det väl inte skäl nog att storslösa om det finns bättre alternativ inom rimlig räckhåll.
Om det räckte med att man blåste igenom lite vatten i maskinen och inte behöver tillsätta kemikalier för att disken skall bli ren så kvittade det väl nästan hur mycket vatten man använder för då skulle ändå inte vattnet behövas renas så noga. Och behöver det inte renas så finns det ingen chans att det hamnar en massa kusliga kemikalier i naturen som inte ska vara där. Visst reningsverken gör säkert sitt bästa dvs säkert inte 100%-igt rent när vattnet kommer ut. Jag skulle då inte dricka vattnet från reningsverket. Finns inget att förlora på att premiera tillverkare som gör snåla produkter.
Det är ju dit hän utvecklingen går, allt från snålare transportmedel till snålare vitvaror osv, man kan väl inte hålla på och blunda för vissa grejer när det är uppenbart att bättre produkter finns att tillgå för en rimlig peng. Det är väl inte särskilt konsekvent?

Jo jag har läst att saltet har nått med hårdheten att göra, instruktionsboken jag läste stod det att maskinen kunde ta skada utan salt, lät märkligt i mina öron, ska se om jag hittar pdf-filen.
Så då gick så klar mina tankar till min trasiga diskmaskin i köket - har jag har utfodrat den på ett felaktigt sätt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

det gynnar både reningsverken och avloppssystemen om det kommer mer vatten genom dom, vatten ingår i ett oändligt kretslopp, så du kommer att dricka vattnet från reningsverket varesej du vill eller inte, förr eller senare :)

"kemikalierna" i en diskmaskin är dessutom gjorda för att kunna tas hand om i reningsverken, däremot är det ju väldigt fy-fy att hälla ner tex lacknafta eller liknande i avloppet, DET förstör.

..Och om du tänker efter.. det blir samma mängd diskmedel ut i avloppet oavsett vattenmängden, det blir bara olika koncentrerat, och vad säger att det nödvändigtvis skulle vara enklare att rena vatten med mer koncentrerad smuts ?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det sägs att om man inte kör salt i diskmaskinen från början kan man inte göra det sen heller då kanalerna sätts igen. Vet inget om sanningshalten men för mig låter det troligt. Det går så lite salt för mig så jag känner att man kan gott ha i det. Kör på minsta hårdhet på diskmaskinen så både sköljmedel & salt räcker läääänge.
Skriv svar