Så nu har jag en uttjänt diskmaskin, vad kan man ha den till. Finns det nått skojigt eller nått bra att ha i en sådan. Annars så åker den på återvinning.

..Fast just vattenförbrukningen är ju HELT ointressant, det är kanske intressant om man bor i ett land med vattenbrist, men så är inte fallet här i Sverige, här kan man med gott samvete förbruka mycket vatten, det är snarare så att reningsverken mår bra av det. ..Inte ens ekonomiskt är det intressant, en kubik vatten kostar väl en fem-tio spänn eller så, inte ens med daglig disk (mindre troligt) blir det nån summa att bry sej om.orvar-e skrev: Den förbrukar 22 liter vatten vid en disk, den nya maskinen vi spanat in förbrukar 12,
Fast det talar ju energiförbrukningen om, allt vatten värms ju inte upp, så du vet ju inte om det mesta vattnet används för sköjjning eller själva tvätten.DalaErik skrev:Glenn:
Vatten kostar väl kanske inte så mycket, men diskmaskinen ska väl värma upp vattnet och det kostar väl pengar? Eller har jag missuppfattat något?
orvar-e skrev:Hmmm ........ jag läste en instruktionsbok för nån diskmaskin och där stod det att man skulle vara noga med nått salt, jag har då aldrig haft i nå diskmaskin salt i min maskin. Lika stod det att maskinen kunde ta skada om man inte hade i saltet.
...... upps och ojdå visste inte det.
Finns det nån duktig typ där ute som fyller på salt i diskmaskinen?
Ähh ... nu tycker jag att du är helt ute och cyklar, visst finns det väldigt gott om sötvatten i detta land och visst är inte vatten så dyrt, men bara för att det är billigt och det finns gott om det så är det väl inte skäl nog att storslösa om det finns bättre alternativ inom rimlig räckhåll.Glenn skrev: ..Fast just vattenförbrukningen är ju HELT ointressant, det är kanske intressant om man bor i ett land med vattenbrist, men så är inte fallet här i Sverige, här kan man med gott samvete förbruka mycket vatten, det är snarare så att reningsverken mår bra av det. ..Inte ens ekonomiskt är det intressant, en kubik vatten kostar väl en fem-tio spänn eller så, inte ens med daglig disk (mindre troligt) blir det nån summa att bry sej om.
Lägre energiförbrukning och ljudnivå är ju bra däremot![]()