Jepp då var man antagen till Civil elektroteknik på KTH

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ToB

Re: Jepp då var man antagen till Civil elektroteknik på KTH

Inlägg av ToB »

Välkomna till KTH både lizerdboy och Cenorpa.

Mottagningen (nollningen) minns jag som ganska rolig trots att jag inte var med på allt.
Jag vet inte hur det ser ut på andra sektioner men på elektro tycker jag att det var ganska städat. Snarare roliga och trevliga, än förnedrande aktiviteter. Dock så blir man väl lite omkringföst också men det är bara att slappna av och ha kul.
Missa inte heller de många festerna.
Jag deltog som sagt inte på så mycket av aktiviteterna, svårt att hinna klämma in en fest mellan hämtning och lämning på dagis. :)
Jag rekomenderar ändå att vara med på så mycket som möjligt, du kommer träffa och lära känna många mäniskor.

Hoppas också att ni hittar upp till ELAB så småningom.

Tobias, E-05
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

lizerdboy skrev: fast de kan vara bra o roligt med lite fösning "nollning"
är det någon som har någon aning om vilken nivå nollningen ligger på nu i dagens läge ??
Dagens nollning på KTH är ganska snäll då den sker i samråd med skolledningen efter vissa skandaler tidigare..
dock är den fortfarande ganska prepubertal, eller ska vi säga studentikos? till sin natur, men det hör väl lite till
på en teknisk lekskola..
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Glenn skrev:Man behöver inte vara så begåvad för att bli doktorand heller iofs ;)
Nä, de låter ju mig vara det. :-P

Däremot har jag aldrig gjort högskoleprovet, så ni kan inte korrelera med det för min del.

Lycka till alla som kommit in, förresten. Jag kan nog svara på en del frågor både om Chalmers, KTH, Halmstad, samt distanskurserna på Mittuniversitetet om det ska till. Har någon dristat sig till att plugga i Tyskland går det också bra att ställa frågor om det...
Användarvisningsbild
perco

Inlägg av perco »

Gratis!

Såg att någon nämnde studentbostad. Tyvärr ser läget värre än ut på riktigt riktigt länge. På Södertörns högskola kommer vi ha en ökning med ca 15% denna termin. Det handlar om tusentals studenter på lilla Södertörns Högskola i Stockholm. Hur det ser ut på Stockholms universitet och KTH kan jag inte ens föreställa mig. Och detta i en stad där det knappt byggs några bostäder alls pga. högersossar och alliansen.

Har man svenskt efter- och förnamn är det nog lite lättare. Men för er som inte börjat söka ännu bostäder ännu; gör det nu!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

vad man har för efternamn borde spela mindre roll om man ska söka studentlägenhet, och studentlägenheter finns det ju oftast, problemet är mer att antingen är dom dyra eller så är läget mindre bra.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

lizerdboy skrev: fast de kan vara bra o roligt med lite fösning "nollning"

är det någon som har någon aning om vilken nivå nollningen ligger på nu i dagens läge ??
Jag började elektro på KTH förra året och var med på ganska många av nollningsgrejerna. Det var inte ett dugg förnedrande eller nåt sånt, bara kul. :) "Stor skada" om n0llan inte är med och läre sig om Den Store Profeten Hallén! ;)
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

men pågår "inskolningen" mellan den 17:e och 28:e augusti?

EDIT: Fick svar på min fråga. För andra som undrar så är det mottagningsveckor /"inskolning" mellan 17:e och 28:e augusti.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor

Inlägg av Greve Hamilton »

Jahaja, det blev högskoleing. elektro på Chalmers för mig. Reservplats 15+ nu efter andra urvalet på civil.

Ska bli kul!
cyprox

Inlägg av cyprox »

För dom som ska läsa h.ing i höst vill jag bara säga: Att ha blivit antagen på h.ing. istället för civ.ing. behöver absolut vara nåt dåligt och det är definitivt inte ett "reservprogram" för dom som inte kom in på civ.ing.
Det är två olika utbildningar som har mycket gemensamt men som har olika fokus och mål.
H.ing är minst lika bra som civ.ing.

Nu vet jag inte hur det är på Chalmers och andra universitet, men på KTH så är det både roligt och lärorikt. Många labbar så man får göra mycket praktiskt.
Inte så mycket matte som på civ.ing. Om det är bra eller dåligt beror nog från person till person.

Sen är det ju skönt att man inte är lika låst till ett litet urval av inriktningar när man läser h.ing som när man läser civ.ing. Efter tre år kan du själv väldigt fritt välja hur du väl lägga upp dina fortsatta studier på magister eller master. Du kan till och med studera vidare på nåt annat universitet om ditt universitet inte har nåt som passar. Om du nu väljer att plugga vidare förstås. Redan efter tre år har du en attraktiv examen som många företag föredrar framför civ.ing. eftersom deras kompetens och utbildning helt enkelt passar bättre.

Själv är jag stolt h.ing. elektro som nu läser vidare på magister. med.tek. och jag är glad att jag inte valde civ.ing. eftersom h.ing. helt enkelt passar mig och mina intressen bättre.

Kom ihåg! H.ing är inte en light-version av civ.ing. Det är en helt egen utbildning som är nödvändig och eftertraktad hos arbetsgivarna. Känn inte att du läser en mindre viktig eller mindre relevant utbildning bara för att du läser h.ing, för det är helt enkelt fel.

Kom ihåg (2)! Jag säger inte att h.ing är bäst och civ.ing. suger. Det beror helt vad man själv tycker är intressant i en utbildning. Jag råkar tycka om h.ing, men jag vet många som tycker om civ.ing mer.
Jag vill bara lyfta fram h.ing som den "first-rate" utbildning som den faktiskt är, eftersom jag ofta hör tongångarna att den skulle vara nån slags andrasortering för de som inte lyckades ta sig in på civ.ing.

PS. Just nu är det väldigt få som läser h.ing elektro. Om några år blir det väldigt stora pensionsavgångar bland ingenjörer med h.ing.-bakgrund. Lägger man ihop detta så kan man ana en ljus framtid på arbetsmarknaden för h.ing:arna!
steppen7

Inlägg av steppen7 »

När jag sökte till KTH så valde jag högskoleing. Jag har aldrig haft svårt för matte, tvärtom, men jag har aldrig tyckt att det varit kul så jag ville ha mer hands-on på elektronik. Jag trodde att jag aldrig skulle orka med matten på civ.ing. Någon vecka innan skolstart gjorde jag dock en helomvändning och ringde programansvarig för civ.ing i mikroelektronik som hade platser kvar. Jag tänkte att även om högsk.ing. lät roligare så var det ju faktiskt matten och det teoretiska kunnandet som jag hade störst brister i.

Jag ångrar mig inte en sekund, tvärtom är det fantastiskt att tex. kunna bläddra i boken om digitala och analoga filter som jag hade köpt för många år sen och då inte förstod ett smack, och nu förstå allt. Det hela har varit så intressant att jag nu ska fortsätta att doktorera... Men
Användarvisningsbild
Qbert

Inlägg av Qbert »

Välkomna till Elektro! Se till att gå med i ELAB http://www.elab.kth.se/, så syns vi där i höst!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mjae, en högskoleingenjör kan ju läsa upp sej till civilingenjör, det är alltså en högre utbildning.

Däremot så är det väl inget fel med högskoleingenjörer heller, dessutom kan man ju forma utbildningen lite som man vill oavsett vad man går, utöver det man måste läsa alltså.
Skriv svar