PIC-styrd UV-box

Berätta om dina pågående projekt.
jorgenp

Re: PIC-styrd UV-box

Inlägg av jorgenp »

Vet inte hur det kommer bli. Jag ska testa lite olika exponeringar och sveptider och sen etsa korten så får jag se hur det blir.
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Sådärja, nu har jag slaktat en scanner hemma och tänkte göra något liknande själv, fast nu har jag ju ingen exponeringsbox längre :(

Du kanske skulle vilja sälja några kretskort till mig?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Får väl passa på och fråga nu när jag kommer ihåg frågan. Nu har jag strippat min scanner så att det bara sitter stegmotor och drivrem kvar, jag funderar lite på om motorn är unipolär eller bipolär, det går 6 tåtar från motorn. Lämplig drivare för användning tillsammans med avr?
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Om det är 6 trådar från motorn så är det nästan garanterat en unipolär.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Eller en universal.
Där varje spole har 3 pinnar, en i mitten också.
Då kan man köra den som bipolär eller unipolär.
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Gildebrand skrev:Nu har jag strippat min scanner så att det bara sitter stegmotor...
Vad står det för beteckningar på motorn?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

Det enda som står är "91PC"

Det är som två "lager" i motorn, från vardera det går tre kablar.
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Igår lyckades jag med konststycket att släppa ut den magiska röken ur stegmotordrivaren. Jag råkade tappa oscilliskopproben på någon av A eller B-utgången och så fanns det såklart en jordpunkt den kunde kortsluta med.

Dumt nog hade jag skyddslackat kortet så det var lite kletigt att löda bort kretsen och blev inte så snyggt. Men kretskortslacken funkar iaf.

Jag har några extra kretsar liggandes så det var rätt enkelt att bara byta. Får se om något mer tagit skada men än så länge fungerar resten av kortet iaf.

Jag har också borrat hål i fronten på locket och gjort plats för LCD och rotary encoder. Mitt gamla kort som jag gjorde för att kunna löda fast rotary encoder, ändlägesbrytare och kontaktstudskretsar blev en halv centimeter för stort så det var bara att etsa ett nytt som passade bättre. Så går det när man inte mäter från början.

Eftersom jag inte vill ha några fula skruvhål i fronten för LCD'n så använde jag smältlim på insidan istället och formade fyrkanter under monteringshålen. Sen är det bara att skruva skruvarna bakifrån genom displayen och ner i smältlimmet. Verkar funkar bra, vet inte hur stadigt smältlimmet sitter. Men jag ruggade upp ytan där så förhoppningsvis kommer det hålla.

I övrigt har jag inte gjort så mycket mera än att kodat lite på firmwaren.

Nästa steg är att montera ihop hela grejen så man får testa att köra släden fram och tillbaka.

Bild
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Nu har jag nästan gjort klart boxen. Fattas bara att lägga in koden som styr slädens vändläge beroende på vilken laminatstorlek man vill exponera. Stegmotordrivaren har en port som skickar pulser med jämna mellanrum som jag tänkte använda. Det verkar vara 850 pulser att gå från början till slutet så det är ju enkelt att mappa antal pulser mot antal centimeter.

Jag upptäckte några missar jag gjort vid CADdningen av kortet. Jag satte skyddsdioderna fel så klart. Så inga motorpulser kom fram till stegmotorn. Vådan av att avbryta ritarbetet mitt i och sen fortsätta dagen efter och tro att man gjorde klart dagen innan. Men det löste jag genom att byta ut dioderna mot byglar och sen löda fast dioderna på bygeln och mot jord istället.
Sen satte jag kontrastpotentiometern fel så den fick jag sätta direkt på displayen istället.

Får se om jag orkar göra ett nytt kretskort, men jag har iaf ritat om det som det ska vara.

Bild

Men i övrigt verkar den fungera bra. Förutom att den hackar till varje sekund när man kör motorn då koden ska skicka ut saker på displayen. Och den tid det tar verkar räcka för att motorn ska stanna till. Jag antar att jag borde lösa det hela på något annat sätt istället.

Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt :tumupp:
jorgenp

Inlägg av jorgenp »

Nu har jag testat att exponera med UV-lådan. Jag gjorde tre olika exponeringar, 5 minuter, 8 minuter och 12 minuter. Jag började med att skriva ut testmönstret från Eagle på laser-OH-film. Jag skrev ut två kopior som jag tejpade i kanterna så mönstret skulle hålla sig på plats. En utskrift räcker inte för att täcka helt.

Sedan lade jag på 12 minuters exponeringen och drog igång lådan. Jag väntade i 4 minuter innan jag lade på 8 minuters exponeringen och sen väntade jag 3 minuter till och lade på 5 minuters exponeringen. Och sen efter 12 minuter var alla färdigexponerade. Sen var det bara att framkalla och etsa som vanligt.

Labyrinten är gjord med 10 mil ledare på 25 mil grid. Ledarna mellen kretsbenen är 6 mil i 12.5 mil grid. Den gjorde jag mest på skoj (jag tänker nog inte bygga några kort med 6 mil). Den fungerade bara på 12 minuterskortet. Tittar man på OH-bilden är den skarp överallt så jag antar att jag antingen råkade skaka allt så det blev oskarpt eller så räckte inte exponeringstiden till för att lyckas med de kortare tiderna.

Så det får bli 12 minuters exponeringar i denna låda i fortsättningen med minst 10 mil ledare. Då borde man alltid kunna vara på den säkra sidan. Jag är rätt nöjd iaf. Enda nackdelen med denna UV-låda är att stegmotorn är ordentligt högljudd. Fast man ska ju inte hålla på och köra den varje dag ändå.

Nedan är resultatet.
Bild
5 minuters exponering.

Bild
8 minuters exponering.

Bild
12 minuters exponering.

Bild
Storleksjämförelse.
Senast redigerad av jorgenp 24 juli 2009, 12:50:15, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jättefint kort! :tumupp:
Skriv svar