Allting trasigt idag. Ladda mopedbatteri med bilbatteriladd
- rysshack.se
- EF Sponsor
Allting trasigt idag. Ladda mopedbatteri med bilbatteriladd
Hmm, dålig dag idag, köpte en moppe jag hittat på blocket, funkade fint när jag var där och kollade på den.
När jag kom hem gick den inte igång, batteriet hade lite ström, och kicken fastnade i ett läge.
Mätte polspänningen över batteriet till 11.9V, har tagit några bilder på batteriet, men när jag skulle lägga upp dem på hemsidan, så verkar webbhotellet gett upp......... hmmmm...
Jag antar att jag har ett 12 volts batteri, baserat på uppmätt polspänning. Det är rätt tungt, antar att det är ett bly syra. Det står bara på taiwanesiska......
Till frågan, går det att ladda ett moppebatteri på antaget 12V, med en vanlig bilbatteriladdare???
Eller krävs det andra saker?
När jag kom hem gick den inte igång, batteriet hade lite ström, och kicken fastnade i ett läge.
Mätte polspänningen över batteriet till 11.9V, har tagit några bilder på batteriet, men när jag skulle lägga upp dem på hemsidan, så verkar webbhotellet gett upp......... hmmmm...
Jag antar att jag har ett 12 volts batteri, baserat på uppmätt polspänning. Det är rätt tungt, antar att det är ett bly syra. Det står bara på taiwanesiska......
Till frågan, går det att ladda ett moppebatteri på antaget 12V, med en vanlig bilbatteriladdare???
Eller krävs det andra saker?
-
Re: Allting trasigt idag. Ladda mopedbatteri med bilbatteriladd
12V bör det vara.. väldigt sällan det är 6v och då gäller det väl främst äldre mopeder runt 70tal.
går utmärkt att ladda med mc laddare elelr batteriladdare.
Orginalbatterierna till kinesmopederna är ju dåliga redan som nya 

- rysshack.se
- EF Sponsor
Det är inte riktigt en kinesare detta, men nästan. Det är en kymco. Taiwanesisk.
De har ju producerat hyffsade saker ett tag.
Fast man börjar ju undra, då kicken fastnar.....
Någon som vet något mopedforum som är hyffsat bra?
Kanske man kan luska ut vad det kan vara som strular där innan man går lös med verktygslådan.
Tyckte batteriet såg lustigt ut med alla asiatiska tecken =)
De har ju producerat hyffsade saker ett tag.
Fast man börjar ju undra, då kicken fastnar.....
Någon som vet något mopedforum som är hyffsat bra?
Kanske man kan luska ut vad det kan vara som strular där innan man går lös med verktygslådan.
Tyckte batteriet såg lustigt ut med alla asiatiska tecken =)
Går det rulla igång den? Annars är ju en starkt misstänkt skuret vevlager tex, då blir kicken rätt trög...
- rysshack.se
- EF Sponsor
Hmm, skall inte fråga så mycket mer om moppen här, så någon blir arg. . . .
Det är en scootermodell, så jag vet inte riktigt hur man rullar igån en sådan, det är ju inte någon gammal puchväxellåda. . .
Startmotorn drar dock runt... men batteriet verkar trött!
Nu skall jag ut och skruva! Yäsp... . . =)
Det är en scootermodell, så jag vet inte riktigt hur man rullar igån en sådan, det är ju inte någon gammal puchväxellåda. . .
Startmotorn drar dock runt... men batteriet verkar trött!
Nu skall jag ut och skruva! Yäsp... . . =)
du kan "nödladda" med en billaddare, men man bör inte göra det egentligen då dom inte klarar den laddströmmen så bra, gör man det längre tid kommer dom att koka sönder.
Sen är det inte säkert att man skulle kunna rulla igång den utan batteri även om växellådan tillät det, finns många hojar som helt enkelt inte kan starta utan batteri.
Sen vet jag inte om jag håller med om att kymco gör hyfsade saker, kanske jämfört med noname kinagrejer iofs, men jag har bland annat kört en fabriksny kymco 250 som var i betydligt sämre skick ön vilken 25 år gammal japansk 250 som helst :/
Sen är det inte säkert att man skulle kunna rulla igång den utan batteri även om växellådan tillät det, finns många hojar som helt enkelt inte kan starta utan batteri.
Sen vet jag inte om jag håller med om att kymco gör hyfsade saker, kanske jämfört med noname kinagrejer iofs, men jag har bland annat kört en fabriksny kymco 250 som var i betydligt sämre skick ön vilken 25 år gammal japansk 250 som helst :/
-
De flesta kymcos går att köra utan batteriet om i snacka vanliga scootermodeller. Har haf´t ett par och de har allla funkat. Så gör ett försök.
- ElectricMan
- Kontakt:
-=Fullmoon=- skrev:12V bör det vara.. väldigt sällan det är 6v och då gäller det väl främst äldre mopeder runt 70tal.
Min Yamaha DT -1991 har ett 6v elsystem

Skulle även tro att alla DT har det tom. kanske -95 eller nåt år senare.
starta den med billaddaren om den ger bra med ström ut
så slipper du koka batteriet med laddaren
/ Janne
så slipper du koka batteriet med laddaren
/ Janne
Registrera dig på moppenet.com det är ett riktigt bra mopedforum.'
Behöver du hjälp med något spc så kanske jag kan hjälpa dig ?
Mvh /André
Behöver du hjälp med något spc så kanske jag kan hjälpa dig ?
Mvh /André