Nytt CNC bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Morgons

Re: Nytt CNC bygge

Inlägg av Morgons »

Jo jag är i slovakien och jobbar. Är resande service tekniker.

Jo kjedjan blir inte starkaren än den svagaste länken och därför blir det en annan spindel. Ska försöka leta upp en BT kona eller HSK. Sen blir det nog att häkta på en 2-5kw motor. Har starka funderingar på att lägga på servo motorer, men tror jag kör med mina stegisar nu till att börja med. Det blir kulskruv på X axel och trapetser på Y och Z, hinner inte få hem kul skruvar till dom nu.

Tanken är mest att få ihop maskinen nu och skaffa en 4 axel, måste kunna köra lite nya fästen och stag i alu till kulskruvar och dyligt. Derlin är inte tillräkligt starkt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tänkte mest på dom som ska bygga maskiner med slag på 2-3m, och räknar med att kunna fräsa lite aluminium och allt möjligt.

Jepp, dom är nog totalt ute å cycklar. Med min nya kommer jag inte att kunna fräsa andra material än Lillsyrran.
Jag har provat lite å det ser lovande ut, i MDF/HDF i alla fall. Den är såpass låg att det blir väldigt lite brytningar.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Finns det några bilder på den jojje?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

choppertony

Inlägg av choppertony »

mycket snyggt rambygge. Där har du en ram att bygga vidare på. Kan du så förbereder du hål till större motorer om du har tänkt byta till större i framtiden. Då blir det minimalt skruvande då....

Vad kostar det att beställa en färdig ram av dig????? :) Skriv PM så behöver du inte skriva in momsen *S*
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar. :D

Om det är stegmotorerna du menar, så passar 60-motorer i samma hål. Har man behov för större, så har man behov för en helt annan maskin. :wink:

Några priser och om det blir nåt färdigt vet jag inte än, men det ser lovande ut. Har fräst ganska mycket med prototypen nu, å den känns stabil. Tänkte vattenskära ut delarna i aluminium, men antingen kostar det för mycket, eller så har dom inte tid. Kan inte folk ta semester på lite olika tider. Nu är ju landet stängt i ett par månader, känns det som iaf. :roll:
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jasså e de samma infästning på så många..... Det är ju verkligen bra. Det underlättar ju vid byte till starkare motorer. Är delarna du skall ha så stora så att du inte kan fräsa ut dem i prototypmaskinen? Vattenskärning är ganska dyrt . Det är ju inte så jättesnabb metod. Men det är klart. Det beror på hur tjockt materialet är. Fanns en Palmqvist i ronneby som höll på innan med vattenskärning. Han byggde hela sin maskin själv. Tror arbetsytan var 2*3 meter om jag minns rätt. Kan vara intressant o se maskinen om man åker förbi.

Själva maskinen cnc-n var väl det billiga. Vattenpumpen är ju dyr och alla andra delar som pistol och det där.
Det är ju inte en liknande vattenpump som står o pumpar vatten i kranen precis *s*
Morgons

Inlägg av Morgons »

nja själva vatten pumpen behöver inte vara så dyr, Det går ju att bygga själv med. Det ända som behövs är en hydraul pump med en stor motor, 2st vatten boosters, 2 st ackumulatorer, 2 st NG6 ventiler och 2st högtrycks ventiler. Boostrana och ackumulatorerna går att göra själv i en svarv.

Ronneby säger du!? där är man ju ibland och jobbar...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

choppertony: Är delarna du skall ha så stora så att du inte kan fräsa ut dem i prototypmaskinen?

Nejdå, men jag vill inte nöta aluminium i flera timmar (dagar). :D
Får se om jag inte hittar nåt annat material. Tex tjockare kretskortsmaterial (glasfiber-epoxi).
Då kan jag fräsa ut och måla själv. Sen tror jag det blir tillräckligt styvt för min fräs.
Det är 8mm och lite 15mm som går åt. Största bitarna är 200x120x8 och 220x105x15.
15mm är bara fyrkantiga bitar med massa hål i. 8mm är det lite design på. :D
Morgons

Inlägg av Morgons »

Det är väl inte jobbigt att fräsa några timmar :P bara att starta maskinen och gå där ifrån! :D
choppertony

Inlägg av choppertony »

Klart du skall nöta fram de själv om det går. Jag har en hemlis. Hittar du inte material så kanske du kan kolla med http://www.hapab.com/ de har ibland skrotbitar som blivit över som de säljer för en billig peng. Men säg det inte till någon. Och alla andra som läser detta. Glöm bort detta. Annars finns det inget till mig sedan när jag skall ha *L*

De kan laserskära ut i stål, hur de gör med aluminium vet jag ej. Skicka en ritning. Säg att det är privat bruk. Är det småbitar så kanske de gör dem mot en smörgåstorta *L*
Morgons

Inlägg av Morgons »

Hörby? :D Där köpte jag min bil :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom jag inte kan åka dit själv å rota i bitarna, så blir det mer jobb än förtjänst. Annars tack.

Just nu fräser jag ut i MDF/HDF/Golvlaminat å det blir tillräckligt för att testa ut så man slipper för många "äkta" prototyper.
Jag får skynda långsamt. Det vinner ekonomin på iaf. :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jojje
Var hittar man dom där fina linjärstyrningarna billigt?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Billigt vet jag inte, men jag köpte dom på Mekanex.
Vagnarna kostar lite över 300:-/st och stången ca 700:-/meter.
Fördelen för mig är att jag åker dit å hämtar. Då slipper man frakt, packmaterial och cheva stänger.
Skriv svar