Problem PIC och växelindikator på motorcykel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ulf.Dahlgren

Problem PIC och växelindikator på motorcykel.

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Hej

Jag har gjort en växelindikator till min MC. Den baseras på en PIC som känner av en spänning som MC:ger ut beroende på växel. Max är 5,04 volt vid friläge. Som display har jag tre LED som med binärtal visar växel (7 = friläge). Problemet är att efter att jag startat MC:n första gången på dagen så hoppar växeldisplayen fram och tillbaka de första tre till fyra minutrerna jag kör. Därefter stabiliseras växelindikatorn och den fungerar perfekt. Frilägesindikationen är stabil hela tiden. Jag tänkte att det kanske var kondens som ställde till problem och jag har nu borrat stora ventilationshål i inbygnadsboxen och srayat elektronikskyddsspray på kretsarna men detta har inte hjälpt. MC:n står dessutom i varmgarage på natten.
Om det är MC:ns elsystem som stör tycker jag störningarna borde pågå hela tiden jag kör.
Är det möjligen någon som har en tanke om vad problemet kan vara?

Hälsningar

Ulf
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Problem PIC och växelindikator på motorcykel.

Inlägg av Icecap »

Lite osäker på vad du menar med att det kommer en spänning som markerar växelläget men jag antar att det är ung. som ett potentiometer och då måste du kompensera för systemspänningen som kan variera speciellt i början där starteffekten som dras ifrån ackumulatorn ska återföras.

Men det känns som att du har saxat detta projekt från nätet och då inte har gjort program osv. själv och då blir det ganska mycket svårare att fixa.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> så hoppar växeldisplayen fram och tillbaka

Mellan två närliggande "växlar" eller precis hur som helst ??
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du får posta ett schema på din krets om vi ska ha någon chans att gissa hur den kan påverkas. En mycket trolig förklaring är som antyds att batterispänningen varierar, kanske löses enkelt med en spänningsregulator till din display.
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Kretsen består av en PIC 16F886, en op amp LM324, en spänningsregulator 7806 för PICen, ett motstånd 10k till + på MCLR. Jag mäter analogt på AN0 (via op ampen, spänningsefterföljare eller vad det kallas) den spänning som matas ut från växellådan enligt nedan:

V-Strom DL1000, 2008.

Av mig uppmätta spänningsvärden vid de olika växellägena.

Växel 1: 1,4 - 1,44 volt
Växel 2: 1,82 volt
Växel 3: 2,57 volt
Växel 4: 3,30 volt
Växel 5: 4,17 volt
Växel 6: 4,62 volt
Friläge: 5,07 volt

Programmet har jag skrivit själv och det är bara några rader. Displayen hoppar hit och dit utan något speciellt system ganska snabbt de första tre fyra minutrarna. Startmotorn drar ju bara ström några sekunder precis vid start. Dessutom inträffar bara problemet första gången jag startar MC:n. Det vill säga kör jag ca 4 minuter stannar MC:n och låter den stå en stund och sedan startar är det inget problem.

Ulf
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hoppar spänningen fram och tillbaka också första minuterna eller vad är det som felar? har du mätt spänningen ut från givaren och sett så det inte är den som felar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Antingen är ditt program ganska dumt skrivit, annars är det så att systemspänningen varierar och därmed också dessa spänningar du har uppmätt.

Att startmotorn bara drar ström kortvarigt har inget med saken att göra, ackumulatorn ska laddas upp igen och då varierar spänningen i hela hojen vilket med mycket stor sannolikhet är det som ger problemen.

En enkel lösning är att mäta systemspänningen medelst ytterligare en AD-ingång och en spänningsdelare och kompensera i mjukvaran. Bäst upplösning av den intressanta delen ville man få vid att plocka bort en del med en zenerdiod men då de är temperaturkänsliga är det inte en optimal lösning.
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Spänningen ut växellådan varierar inte med den spänning generatorn genererar. Denna spänning går lite upp och ner beroende på varvtal men ligger mellan 13 och 14,7 volt. Jag har mätt upp spänningen från växellådan och den är konstant vid respektive växel och påverkas inte av variationer i generatorspänningen vilket jag kontrollerat. Det egendomliga i problemet är att det bara förekommer några minuter första gången jag startar MC:n.

Jag tackar för de kommentarer jag fått. För min del kan vi avsluta detta ämne.

Ulf
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Har du löst problemet om du vill avsluta det?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ulf> skit i om någon tyckte att du skrivit ett dumt program!
Det skulle ha varit intressant att få veta om 7806’an direkt matar PIC’en och i så fall om den är avkopplad både på ingången och utgången. Vad det mer finns före PIC’en som ”tar ner spänningen till max 5,5V som lär vara vad den tål. Om den (7806’an) är solo kanske lite spikar och annat kommer igenom och stör funktionen. Har OP’n dubbel matning typ 7660 el liknande arrangemang. Ett schema hade ju inte gjort ont! :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> en spänningsregulator 7806 för PICen,

Skrev du fel där ? Eller varför har den 780 *6* ?

> Displayen hoppar hit och dit utan något speciellt system ganska snabbt

Det är lite svårt att säga något utan exempel på vad "hit och dit"
och "ganska snabbt" betyder i verkligheten. Hard facts är det som behövs.

> För min del kan vi avsluta detta ämne.

Nja, det kan ju inte *du* avgöra... :-)
Nu när det ligger här så vill ju alla veta vad det var, eller hur ?
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Ulf> skit i om någon tyckte att du skrivit ett dumt program!
Det skulle ha varit intressant att få veta om 7806’an direkt matar PIC’en och i så fall om den är avkopplad både på ingången och utgången. Vad det mer finns före PIC’en som ”tar ner spänningen till max 5,5V som lär vara vad den tål. Om den (7806’an) är solo kanske lite spikar och annat kommer igenom och stör funktionen. Har OP’n dubbel matning typ 7660 el liknande arrangemang. Ett schema hade ju inte gjort ont! :)
OK

Jag har en PIC 7806 och dioder 1n4148 på + ingånganrna på PICen det ger en Vref+ på CA 5,4 volt (jag brukar göra så för att eliminera problem om jag skulle råka koppla in matningspänningen polaritetsvänd). Jag har nu löst problemet genom att göra en ny krets och nu funkar det (med samma program). Jag förstår dock inte vad det var för fel med den första kretsen. Det som jag tycker var det egendomliga var att felet bara uppträdde, som jag skrev i första inlägget, en enda gång per dag vilket inte verkade ha gått fram i de kommentarer som gavs.
Det är lite svårt att säga något utan exempel på vad "hit och dit"
och "ganska snabbt" betyder i verkligheten. Hard facts är det som behövs.
Jag hade ingen möjlighet att mäta upp blinkfrekvensen. Men min uppskattning var att ca var 100 - 200 millisekund (jag har en delay i programmet på 100 msek) så "hoppade" displayen utan vad jag kunde urskilja något speciellt system. Det hoppade t ex inte fram och tillbaka mellan 2 och 3 utan LEDen tändes lite hur som helst.
Nja, det kan ju inte *du* avgöra... :-)
Jag kan naturligtvis inte avsluta ett helt ämne/tråd men som jag skriver kan jag FÖR MIN DEL avsluta det.

Hälsningar

Ulf
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför skulle inte uC få gå sönder, AD omvandlaren är ju lite kinkigare än en vanlig port och då kan ju den gå sönder, bara poof. Kan ju vara en bondning som glappar.

Sedan undrar jag över 7806, om du sätter dioden FÖRE en 7805 så polaritetsskyddar du regulatorn också.

Protte
Ulf.Dahlgren

Inlägg av Ulf.Dahlgren »

Sedan undrar jag över 7806, om du sätter dioden FÖRE en 7805 så polaritetsskyddar du regulatorn också.
Det har jag också, men jag gillar både hängsler och livrem.
PICens AD-port fungerar när jag använder den inne och simulerar olika växelspänningar med ett spänningsaggregat. Och dessutom är det ju lite egendomligt att den så i så fall bara skulle vara defekt några minuter.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Värme, bara lite värme kan få den att funka. Det går ju att prova med kylspray men du har ju fått det att funka så vi ska kanske inte belasta oss med mera felsökning.

Protte
Skriv svar