Jag har börjat research inför ett ev. kommande projekt, det kan dock dröja ett tag innan det kommer till skott. Tanken är att det ska bli en ljudprocessor för något stränginstrument (det är inte klart hur instrumentet ser ut ännu). Som ni förstår är allt rätt vagt ännu men jag ska stå för elektronikdelen om det blir av.
Problemet är hur man bäst gör en pickup för att sedan ad-omvandla ljudet.
Önskade egenskaper:
*70-90 dB dynamik från ca 100Hz till 10kHz.
*Upp till 6 kanaler (strängar som ska mickas) med väldigt låg överhörning.
*Mickens känsliget (utspänning) någorlunda rak för önskad frekvens. Jag kan tänka mig att kompensera med filter om det är nödvändigt.
Det går inte att använda spolar eftersom strängarna antagligen inte är ferromagnetiska. På grund av att jag vill ha låg överhörning har jag funderat på en optisk lägesdetektor som mick men förkastat den lösningen. Även med en riktningskänslig elektretmic misstänker jag att man får problem med överhörning.
Jag lutar åt att någon form av kontaktmic av piezo-typ. Det finns en hel del sidor på nätet som beskriver hur man slaktar buzzrar/högtalare, diy-pickuper mm men det verkar vara mycket trial and error för att få till något som fungerar bra och få matematiska formler vilket gör det rätt otrevligt. Dessutom redovisar de inte prestanda.
Det blev en lång introduktion till frågorna:
*Är det jag vill göra överhuvudtaget rimligt och genomförbart?
*Finns det någon här som vet en bra källa till teoretisk information om piezo-mikrofoner alt. tryckgivare av piezo-typ?
*Var skaffar man bäst piezokomponenter?
Pickup
Grammofon pickupar
Jag skulle direkt leta efter gamla grammofonpickupar.
Dom elementen är kanonbra.Byggde ett projekt en gån som
tog upp lågfrekventa vibbrationer i marken via berggrunden.
Min lilla seismograf.
Dom elementen är kanonbra.Byggde ett projekt en gån som
tog upp lågfrekventa vibbrationer i marken via berggrunden.
Min lilla seismograf.
Vad använde du för typ? Kristall, MM (moving magnet) eller kanske MC (moving coil). Hur kopplar du över vibrationsenergin, måste nålen ligga an mot berggrunden?
Jag ser för mig en konstruktion där mic:en är ihopbyggd med någon form av stall/sadel. En grammofonpickup är jag rädd för att den är lite för stor för att användas, det måste även alltså vara rätt smått. Ett instrument måste också vara rätt robust. Tåla att transporteras, "kastas omkring" samt tåla lite damm och skit.
Jag ser för mig en konstruktion där mic:en är ihopbyggd med någon form av stall/sadel. En grammofonpickup är jag rädd för att den är lite för stor för att användas, det måste även alltså vara rätt smått. Ett instrument måste också vara rätt robust. Tåla att transporteras, "kastas omkring" samt tåla lite damm och skit.
- Schnegelwerfer
MadModder, Svenpon:
Det känns som det inte är alltför lätt att få tag på grammofonpickuper? Om det ska byggas upp till kanske 4 instrument á 6 strängar plus att jag säkert sabbar ett par när jag slaktar eller installerar dem samt att de kan vara klokt att ha några som reservdelar för framtida bruk. Det bär lätt iväg till +30 st. För att förenkla vill jag även att alla ska ha samma karakteristik. Jag googlade lite och de pickup:er jag hittade kostade flera hundra kr st.
Schnegelwerfer:
Det är en rätt snäv budget, totalt kan väl elektroniken få kosta några tusen för ett instrument, men då tillkommer ju en massa annan elektronik. Problemet är väl att instrumentet knappast lär vara uformad exakt som en gitarr, t.ex. kommer nog inte strängarna att ligga i ett plan utan mera välvt som på en kontrabas så att det även finns en möjlighet att spela med en stråke. De piezoelektriska mikrofoner jag har sett för akustiska gitarrer monteras antingen under stallet, är ett komplett stall med inbyggd mikrofon eller fästs mot kroppen. Men dessa lösningar har ju svårt att separera strängarna.
Mikrofonen på Kjell&Co var ju oförskämt billig om den låter bra, men passar tyvärr inte.
-----------------------
Jaja, genom att formulera frågan och de bra svaren trots den lite udda frågan så har jag fått lite mera kött på benen. Jag var väl tidigt ute. Det blir nog att gå tillbaka till grubbleristadiet med instrumentbyggaren, se till att uformningen blir klar och sedan konstruera något efter det.
Jag ska fortsätta leta information om piezo-givare och kanske även någon form av mm (moving magnet) lösning som jag inte hade tänkt på innan. Det lär väl dröja ett tag men om jag lyckas göra någon bra lösning lägger jag upp den under "Projekt".
Det känns som det inte är alltför lätt att få tag på grammofonpickuper? Om det ska byggas upp till kanske 4 instrument á 6 strängar plus att jag säkert sabbar ett par när jag slaktar eller installerar dem samt att de kan vara klokt att ha några som reservdelar för framtida bruk. Det bär lätt iväg till +30 st. För att förenkla vill jag även att alla ska ha samma karakteristik. Jag googlade lite och de pickup:er jag hittade kostade flera hundra kr st.
Schnegelwerfer:
Det är en rätt snäv budget, totalt kan väl elektroniken få kosta några tusen för ett instrument, men då tillkommer ju en massa annan elektronik. Problemet är väl att instrumentet knappast lär vara uformad exakt som en gitarr, t.ex. kommer nog inte strängarna att ligga i ett plan utan mera välvt som på en kontrabas så att det även finns en möjlighet att spela med en stråke. De piezoelektriska mikrofoner jag har sett för akustiska gitarrer monteras antingen under stallet, är ett komplett stall med inbyggd mikrofon eller fästs mot kroppen. Men dessa lösningar har ju svårt att separera strängarna.
Mikrofonen på Kjell&Co var ju oförskämt billig om den låter bra, men passar tyvärr inte.
-----------------------
Jaja, genom att formulera frågan och de bra svaren trots den lite udda frågan så har jag fått lite mera kött på benen. Jag var väl tidigt ute. Det blir nog att gå tillbaka till grubbleristadiet med instrumentbyggaren, se till att uformningen blir klar och sedan konstruera något efter det.
Jag ska fortsätta leta information om piezo-givare och kanske även någon form av mm (moving magnet) lösning som jag inte hade tänkt på innan. Det lär väl dröja ett tag men om jag lyckas göra någon bra lösning lägger jag upp den under "Projekt".