ElectricMan skrev:Jag tycker då att mitt kort stödjer alla dessa kriterier.
Jag gör ett sista försök. Det är upp till dig om du vill förstå eller inte.
Nyckelordet i denna kontext är "stödjer".
Oavsett vad som står på kortet, "supports OpenGL" eller inte, ditt och alla grafikkort som är avsedda för spelande är 100% skit när det gäller OpenGL. I princip finns det ett par fåtal OGL-funktioner implementerade, såsom att öppna en skärm och liknande. Glöm realtidsfunktioner på kortet, de kommer du inte åt utan att emulera OGL med mjukvara.
Att "stödja" något är inte samma som "har
fullt stöd för". Exempel: Ta en bil utan elhissar för fönstren. Även om bilen har manuella rutor så kan den mycket väl "stödja elhissar". Om bilen stödjer elhissar så innebär det
inte per automatik att elhissarna i fråga är implementerade, men det finns möjlighet att välja till. (Jag erkänner att liknelsen inte är världens bästa, men försök förstå vad jag menar)
Grafikkort som är 100% OpenGL-kompatibla kostar skjortan och hans moster. Ditt kort kostar 1295:- ink moms på Dustin. Ditt kort stödjer OpenGL, men bara en bråkdel av vad ett riktigt OpenGL-kort gör. Ett ATI Firepro V7750 1GB minne kostar 8995:- + moms på Dustin.
Det som kostar är OpenGL. Tillverkare väljer att strypa implementationerna i budgetkorten.