Rita 3-D, vilket gratis program är att föredra?
Rita 3-D, vilket gratis program är att föredra?
Är på jakt på ett auto-cad program, gärna och helst gratis, går det att ha den på usb-sticka så är det ett jätte plus.
Hitta nått cad programmen är nog inte så svårt, jag vill ha tips på nått (gratis) program som funkar bra att rita med. Trevligt och begripligt efter en stunds pillande.
Det är en stål-konstruktion jag ska bygga.
Hitta nått cad programmen är nog inte så svårt, jag vill ha tips på nått (gratis) program som funkar bra att rita med. Trevligt och begripligt efter en stunds pillande.
Det är en stål-konstruktion jag ska bygga.
Re: Rita 3-D, vilket gratis program är att föredra?
Nu framgår det inte direkt vilka krav du ställer på ett CAD program men många verkar tycka att Google SketchUp är trevligt. Själv har jag bara skrapat lite på ytan men fick ett bra intryck det lilla jag gjorde.
Huruvida det får plats på en USB-sticka eller inte vet jag ej.
Edit: Hm, annars finns QCad som är ett hyfsat populärt 2D CAD program.
Edit2: Äsch jag missade att det i rubriken stod 3D så QCad går bort
Huruvida det får plats på en USB-sticka eller inte vet jag ej.
Edit: Hm, annars finns QCad som är ett hyfsat populärt 2D CAD program.
Edit2: Äsch jag missade att det i rubriken stod 3D så QCad går bort

Jag har provat ett program som heter Adlibre design. Det verkar lika kraftfullt som Solid Works och liknande. Fullversionen är inte gratis, men en begränsad version är gratis. Begränsningen gäller främst mängden delar som kan ingå i en assembly.
Går nog inte att köra från USB-sticka, måste installeras. Installationsprogrammet får nog plats på en lite större sticka.
Går nog inte att köra från USB-sticka, måste installeras. Installationsprogrammet får nog plats på en lite större sticka.
Jag har inte hållt på med cad-program förrut därför vet jag inte heller vilket program jag är ute efter. Google Sketchup verkar vara mest för byggnader, eller uppfattar jag det fel?
Det jag ska rita är redskap/verktyg till maskiner. Vad på ett ungefär ritade du JonasJ .
Det jag ska rita är redskap/verktyg till maskiner. Vad på ett ungefär ritade du JonasJ .
Jag (som tidigare använt "riktiga" solidmodelleringsprogram) provade Sketchup när jag själv försökte hitta bra gratisprogram. Tyckte Sketchup var kasst i de flesta aspekter. Främst var måttsättnings- och "snap"-funktionerna frustrerande begränsade.
Provade även ett solidmodelleringsprogram (glömt namnet) för för Unix/Linux/BSD, som utvecklats från 70-talet. Tyckte det programmet krävde för mycket knappande i CLI.
Sökningen slutade när jag testat Adlibre.
Provade även ett solidmodelleringsprogram (glömt namnet) för för Unix/Linux/BSD, som utvecklats från 70-talet. Tyckte det programmet krävde för mycket knappande i CLI.
Sökningen slutade när jag testat Adlibre.
orvar-e: Jag skulle rita några delar tll min robot för utfräsning men orkade inte riktigt lära mig ett nytt program så jag gav upp och gjorde grejorna i ett 2D CAD program istället.
Jo, SketchUp används mycket till byggnader vilket inte är så konstigt eftersom (som jag förstått) är ganska väl integrerad med bla. Google Earth. Men jag vet också bl.a. från NyTeknik att många företag lägger upp 3D ritningar på sina komponenter så helt kasst kan det inte vara,
Här kan du hitta lite skärmdumpar: http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... 2&aq=f&oq=
Bearing har säkert helt rätt i vad han skriver. Jag har inte använt Sketchup tillräckligt mycket men å andra sidan är det gratis så du kan ju lika gärna ladda ner det och prova själv!
/Jonas
Jo, SketchUp används mycket till byggnader vilket inte är så konstigt eftersom (som jag förstått) är ganska väl integrerad med bla. Google Earth. Men jag vet också bl.a. från NyTeknik att många företag lägger upp 3D ritningar på sina komponenter så helt kasst kan det inte vara,
Här kan du hitta lite skärmdumpar: http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... 2&aq=f&oq=
Bearing har säkert helt rätt i vad han skriver. Jag har inte använt Sketchup tillräckligt mycket men å andra sidan är det gratis så du kan ju lika gärna ladda ner det och prova själv!
/Jonas
Sketchup är snabbt och bra men visst det har begränsningar såklart. Jag kör enbart med sketchup numera 

Jag är lite skeptisk till att sketchup passar det jag tänkt rita, skärmdumparna JonasJ länkar till är överhängande byggnader.
Alibre design däremot verkar klart intressant. Nackdel att det inte går att installera på sticka. Nån som känner till brl-cad? Har iaf laddat ner den på stickan och installerat, det tog 4 timmar. Har även hittat på en manual som är utskriven och satt i pärm. Inte alls säkert att man blir nöjd.
Alibre design däremot verkar klart intressant. Nackdel att det inte går att installera på sticka. Nån som känner till brl-cad? Har iaf laddat ner den på stickan och installerat, det tog 4 timmar. Har även hittat på en manual som är utskriven och satt i pärm. Inte alls säkert att man blir nöjd.
V-G ....... tackar ... hygglo
Praktiskt att rita upp sitt hus ordentligt en gång. Sedan när man ska måla om, byta golv/tak tapetsera osv, så går man bara tillbaka till den där cad-filen och får fram ytor på allt som kan vara av intresse.

Praktiskt att rita upp sitt hus ordentligt en gång. Sedan när man ska måla om, byta golv/tak tapetsera osv, så går man bara tillbaka till den där cad-filen och får fram ytor på allt som kan vara av intresse.

Min CNC-fräs:orvar-e skrev:Jag är lite skeptisk till att sketchup passar det jag tänkt rita, skärmdumparna JonasJ länkar till är överhängande byggnader.

Ritat i Sketchup

Ritat i Sketchup och renderat med Vray for Sketchup