Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Ärligt talat, hur menar du att induktansen påverkas av grovleken på kabeln? Har du en susning om vilka nivåer vi pratar om och hur det påverkar?
Men jag är ju visserligen en sådan som tycker att RMS är ett vettigt mått.
Men jag är ju visserligen en sådan som tycker att RMS är ett vettigt mått.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Induktansen minskar liksom resistansen om du ökar tjockleken på kabeln. Det är ren fysik, liksom att dessa egenskaper ökar om längden ökar.
Har inte gjort några djupare beräkningar på detta, men 20uH borde man kanske komma upp i på dessa kablar.
Har inte gjort några djupare beräkningar på detta, men 20uH borde man kanske komma upp i på dessa kablar.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Du får gärna referera till någon fysisk lag eller annan källa.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Genom att använda parallella ledningar prioterar man låg induktans istället för låg kapacitans. Från wikepedia:

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
Om jag har tid och lust någon dag ska jag nog ta och räkna på det, känns som alla antaganden här är bara tagna ur luften.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inductance
Om jag har tid och lust någon dag ska jag nog ta och räkna på det, känns som alla antaganden här är bara tagna ur luften.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Nog stämmer det att induktansen minskar, i alla fall om avståndet till återledningen (karossen?) inte förändras. 20µH låter som ungefär rätt storleksordning och därför är induktansen inget problem - det finns ju energilagring i förstärkaren så strömförbrukningen har inte särskilt mycket högfrekvenskomponenter.
Ska man dra en kilowatt från elsystemet är det ju å andra sidan inga små krav på resistansen i kablarna som ställs.
Ska man dra en kilowatt från elsystemet är det ju å andra sidan inga små krav på resistansen i kablarna som ställs.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Håller med DalaErik om att det viktigaste är att spänningen inte dippar för lågt när basen slår till.
Gjorde en "fulkoppling" med vanlig lampsladd (5 meter 1,5mm²) och när jag körde lite ordentligt "bootade" steget om med otrevliga ljudeffekter till följd när högtalarna "ploppade" med till/från ströningar.
Har sedan dess kört med en 8 mm² kabel (biltemas) billig om inte annat. Ett tag körde jag med ett 400 W Rockford Fosgate steg som efter några "provspelningar" blev riktigt varmt (två punch 10" som belastning) . Men jag upplevde inte att ljudet (basen) nämnvärt "haltade". Så min erfarenhet säger att man mest ökar vikten på bilen med "för grov" kabel.
Sen att en för tunn kabel kan få en riktigt snygg installation att se "fjuttig" ut är en annan sak.
Titta lite på startmotorkabel, visserligen inte 4 meter, men den brukar vara någon meter (4 meter i Volvo V70 fallet där batyteriet sitter bak). Men den är inte överdrivet stor men ska ändå tåla upprepade startförsök med en motor som drar bortåt 2 kW (nja 1 kW iaf).
Btw, Förstärkartillverkarna brukar räkna på 14,4 V (typ max som en bilgenerator ger) så då borde strömmen hamna runt 30 A.
Nu är det dags för frukost! (Lite OT kanske men det verkar ju vara denna trådens signum
)
Gjorde en "fulkoppling" med vanlig lampsladd (5 meter 1,5mm²) och när jag körde lite ordentligt "bootade" steget om med otrevliga ljudeffekter till följd när högtalarna "ploppade" med till/från ströningar.

Har sedan dess kört med en 8 mm² kabel (biltemas) billig om inte annat. Ett tag körde jag med ett 400 W Rockford Fosgate steg som efter några "provspelningar" blev riktigt varmt (två punch 10" som belastning) . Men jag upplevde inte att ljudet (basen) nämnvärt "haltade". Så min erfarenhet säger att man mest ökar vikten på bilen med "för grov" kabel.

Sen att en för tunn kabel kan få en riktigt snygg installation att se "fjuttig" ut är en annan sak.

Titta lite på startmotorkabel, visserligen inte 4 meter, men den brukar vara någon meter (4 meter i Volvo V70 fallet där batyteriet sitter bak). Men den är inte överdrivet stor men ska ändå tåla upprepade startförsök med en motor som drar bortåt 2 kW (nja 1 kW iaf).
Btw, Förstärkartillverkarna brukar räkna på 14,4 V (typ max som en bilgenerator ger) så då borde strömmen hamna runt 30 A.
Nu är det dags för frukost! (Lite OT kanske men det verkar ju vara denna trådens signum

Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
Räknat lite på det och det kan nog stämma att resistansen är av högre vikt än induktansen på kabeln. Dock är det fortfarande peak-effekten som sätter gränsen. Alltså ju grövre, desto bättre.
Om man inte tror på det så kan man ju som tidigare inlägg handlar om, prova att koppla in klena kablar och höra om det låter bra.
Referenser för kirschoffs lagar, etc finns på wikipedia eller man ju googla också.
Om man inte tror på det så kan man ju som tidigare inlägg handlar om, prova att koppla in klena kablar och höra om det låter bra.
Referenser för kirschoffs lagar, etc finns på wikipedia eller man ju googla också.
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
5 A per kvadrat mm² kabel är en bra tumregel, alltså max 7,5 A i en 1,5 mm2 eller 12,5 A i en
2,5 mm² kabel o.s.v.
Sen när det gäller spela högt debatten, dom grabbar som gör det tycker jag skall få spela
så högt det nånsin går, dom GARANTERADE hörselskadorna kommer sedan i 30-40 års åldern
men det är ju upp till dom.
Kjelle
2,5 mm² kabel o.s.v.
Sen när det gäller spela högt debatten, dom grabbar som gör det tycker jag skall få spela
så högt det nånsin går, dom GARANTERADE hörselskadorna kommer sedan i 30-40 års åldern
men det är ju upp till dom.
Kjelle
Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?
DalaErik: Det var induktansen jag ville ha referens till. Det var ju helt dominerande enligt dina tidigare inlägg. Du hade helt enkelt inte koll.
- Electricguy
- Inlägg: 12480
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..