Nätaggregat till AMP32?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slowfly

Nätaggregat till AMP32?

Inlägg av slowfly »

Hej!

Har för en tid sedan byggt iordning en AMP32 från 41hz.com http://41hz.com/shop/item.asp?catid=14&itemid=38.
Hittills har jag drivit den med hjälp av ett 12 volts blybatteri, nu tänkte jag bygga iordning den så jag kan ha den som hemmastereo och då förstås få sin ström från väggen istället.
Tanken slog mig igår att jag kunde använda ett gammalt laptop nätaggregat, dock lämnar den jag tänkt använda 16-10 volt likström och 2,2-3,2A. Amp32an ska ha max 14.7volt. Hur reglerar jag enklast strömmen så förstärkaren får rätt?

Sen funderar jag lite kring hur jag ska få ihop en volymkontroll till förstärkaren. Hur kopplar man in en potentiometer från insignalen till förstärkaren.

Något mer jag skulle behöva för att fullända förstärkaren?

mvh Elias
Mindmapper

Re: Nätaggregat till AMP32?

Inlägg av Mindmapper »

Du reglerar inte strömmen i detta fallet. Förstärkaren tar den ström den behöver för att ge den uteffekt som insignalen, matningsspänningen och lasten bestämmer med hänsyn till den förstärkning som förstärkaren har.

Tanken slog mig igår att jag kunde använda ett gammalt laptop nätaggregat, dock lämnar den jag tänkt använda 16-10 volt likström och 2,2-3,2A. Amp32an ska ha max 14.7volt. Hur reglerar jag enklast strömmen så förstärkaren får rätt?

Förmodar att det ska stå 16-20V. Först skulle jag se efter om den ström som agget kan lämna är nog för att driva stärkaren. 16V*3A= 48W tycker jag är väldigt klent för att driva ett steg som ger 2*25W. Nu vet jag inte vilken verkningsgrad steget har! Men har det en bra bit över 100% i verkningsgrad blir det hur bra som helst. :wink:

Det enklaste sättet är i så fall att ta ett gäng dioder som strömmen till steget får gå igenom, dessa tar ner spänningen. Efter dessa sätter du en häftig konding som kan leverera strömpeakarna till steget.

Koppla potentiometern med de fasta anslutningarna till försteget, löparen till stärkaren. Den sidan av potten som är ansluten till gnd till försteget går även till gnd på stärkaren. 47Kohm log kan vara lämpligt värde.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

När man rycker PSU:n från väggen så ger många av dom en kort spännings spik.

Normalt inget problem men det kittet jag hade var extremt känsligt för detta. Som skydd fick den ett filter. Filtret fick för sig att dö och där efter dog förstärkaren.

En 78f12 skulle nog ha suttit bra.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Tack för tipsen!

Det nätagget jag skrev om i första inlägget är på 10-16volt(eller 16-10v som det står på det.). Något gammalt från en IBM laptop...
Men jag hade tydligen flera i gömmorna, ett på 20volt 3.5A. Det blir väl 20 x 3.5 = 70watt? Skulle de fungera bättre till systemet?
Kondingen som ska sitta emellan, ungefär vad för värde borde den ha?

Jag kommer nog antagligen inte att rycka ur sladdan så ofta. Tänkte montera en strömbrytare på baksidan av steget där jag stänger av den på.
Kan jag skippa filtret då?

//Elias
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

10-16V innebär inte det att du kan koppla om den med någon plugg eller något. I annat fall verkar den inte så vettig att använda. Om den vid tomgång ger 16V och du minskar den till under 14,7V då kommer du inte att få mycket när du drar på för fullt.

20V är lite för mycket spänning då du får väl mycket värme att kyla bort, ca 18-20W vid fullt pådrag.

Ju större konding, dessto bättre håller den emot eventuella transienter. En sådan som man brukar använda till matningen för bilslutsteg är vettig.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

behöver man verkligen en konding på 1Farad till en så liten förstärkare?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nä, det var väl att ta i ordentligt. Jag provar igen, så stor som är vettigt för plånboken. Riktlinje, inte större än 0,2F och inte mindre än 0,01F.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Då får jag mig leta vidare efter något lämpligt. Men det skulle teoretiskt fungera bra med ett nätagg till laptop? Mycket brus och störningar?
Ska kolla med Bhiab om han kan leta fram något ur gömmorna.
Hur många volt ska kondensatorn va på?

//Elias
Borre

Inlägg av Borre »

Minst 25% högre, inget fel med ännu mer.
Skriv svar