FET som beter sig mycket knasigt...
FET som beter sig mycket knasigt...
Har en koppling med en op och ett ntc-motstånd som inte funkar som jag vill.
Har märkt att FETen (ifr 530) inte funkar som den ska. Om jag nuddar gaten på FETen så togglar den, är den av slår den på och är den på slår den av... Varför? (detta när den är losskopplad från övriga kopplingen, annars är den på hela tiden. får inte spänningsdelningen mellan + och - på op:n att funka)
Har märkt att FETen (ifr 530) inte funkar som den ska. Om jag nuddar gaten på FETen så togglar den, är den av slår den på och är den på slår den av... Varför? (detta när den är losskopplad från övriga kopplingen, annars är den på hela tiden. får inte spänningsdelningen mellan + och - på op:n att funka)
-
oki då vet jag det...
Då hoppar vi på det riktiga problemet...
Jag har ett NTC-motstånd mellan +12volt och "-" på OP-ampen det går även en pott på 100k till jord från "-" på OP:n till "+" på OP:n är det ett motstånd på 10k till vardera +12volt och jord. OP:n leverar dock ALLTID 12volt ut ovasett om potentialskillnaden mellan "-" och "+" är 0...
Jag har ett NTC-motstånd mellan +12volt och "-" på OP-ampen det går även en pott på 100k till jord från "-" på OP:n till "+" på OP:n är det ett motstånd på 10k till vardera +12volt och jord. OP:n leverar dock ALLTID 12volt ut ovasett om potentialskillnaden mellan "-" och "+" är 0...
- Schnegelwerfer
En OP-förstärkare har en oerhört stor spänningsförstärkning. Att mäta mellan ingångarna ger inget säkert resultat, en väldigt liten spänningsskillnad resulterar i att OP-förstärkaren svänger mot matningsspänningarna.gvs skrev:oki då vet jag det...
Du har nu 6V in på +-ingången. Detta ger att spänningen på (-)-ingången alltid är lägre än 6V, eftersom utgången går hög. Vad har du för grundvärde på NTC-motståndet? Om det är större än 100k kan du nog få det fel som du beskriver.
jo grundvärdet är 47k, men det sitter en pott på andra sidan på 100k så jag delar ju där oxå... ja ja får testa byta mina 10k mot högre, tror ni på det?
mätte just och ser att det ligger på 6 volt mellan de två på 10k, presis som du sa. men mellan NTC och pot kan jag variera mellan 3-8 volt så det ska ju funka, eller?
mätte just och ser att det ligger på 6 volt mellan de två på 10k, presis som du sa. men mellan NTC och pot kan jag variera mellan 3-8 volt så det ska ju funka, eller?
- Schnegelwerfer
Jo, om allt stämmer så borde OP:n slå om när spänningen på (-)-ingången blir 6V. Jag skulle prova att byta ut OP:n, du kan ju ha råkat bränna den av misstag. Jag tycker kopplingen verkar ok i övrigt.
EDIT: Har du två potentiometrar? Det relevanta är spänningen in på (-)-ingången. Går (-)-ingången över 6V så ska OP-förstärkaren gå låg, om den är hel.
EDIT: Har du två potentiometrar? Det relevanta är spänningen in på (-)-ingången. Går (-)-ingången över 6V så ska OP-förstärkaren gå låg, om den är hel.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 14 mars 2005, 23:42:36, redigerad totalt 1 gång.
Då får det bli en tripp till elfa...
Ska jag återkoppla den på något vis?
offset behövs väl inte?
EDIT: VAD TOKIT DET BLIR OM MAN BYTER PLATS PÅ VCC OCH OUT.....
Det funkar alltså nu, en hel kväll bara för en felkoppling...
Ska jag återkoppla den på något vis?
offset behövs väl inte?
EDIT: VAD TOKIT DET BLIR OM MAN BYTER PLATS PÅ VCC OCH OUT.....
Det funkar alltså nu, en hel kväll bara för en felkoppling...
Senast redigerad av gvs 14 mars 2005, 23:48:12, redigerad totalt 1 gång.