Koppla in fler och störe batteri till UPS

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vega2k

Koppla in fler och störe batteri till UPS

Inlägg av vega2k »

Hejsan,
Har lite frågor som rör UPSer som jag hoppas att jag skulle kunna få lite svar/klarhet i.
Har planer på att köpa en CyberPower Value 400E UPS men jag skulle gärna vilja haft fler minuter/timmars backup tid dock säger ekonomin stop för mycket större en den UPSen.

Så det jag undrar är om jag skulle kunna koppla in fler 12V (Blyackumulator) batteri för att få ut fler minuter.
Själv ser jag bara två "problem" som skulle kunna uppstå det första är att det troligen kommer blir mer värme ju fler batteri som kommer in vilket betyder att jag skulle behöva installera några nya fläktar vilket inte är några problem om det räcker för att kyla, det andra problem som jag ser är om laddaren till UPSen inte är tillräckligt kraftfult för att ladda dom extra batterierna som skulle bli inkopplade, vilket jag inte riktigt vet hur jag skulle lösa.

Och sist kanske den viktigaste frågan, Får en person som inte har någon elbehörighet göra det jag tänkt göra?

Batterierna jag ev. tänkt att använda är biltemas art nr. 80-411
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Koppla in fler och störe batteri till UPS

Inlägg av rysshack.se »

Hmm, kommer hem efter wheels night i umeå, och några öl, det jag tänker spontant på är, ok..... men hur går det med laddaren, som skall klara att ladda alla batterier, den är väll dimensionerad för det befintliga accumulatorerna???

Min gissning är att värmen inte är något större problem när datorn går ned....
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Som jag fick det för klarat för mig en gång när jag hade samma tanke så räcker det inte med att fläktkyla dem mer, problemet låg i billiga ferritkärnor som inte var gjorda att gå mer än med den batteri kapacitet som finns i den innan de blev så varma innifrån att de riskerade att börja brinna - man har alltså anpassat komponenter lite för bra till verkligheten.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har gjort det utan större problem, men men men

det först är att upserna är gjorda för att tömma batterierna och då gå ner, så kylningen inne i är på tok för dålig

hos mig har jag en ups som normalt sett går på mellan en tredjedel och halva effekten av vad den klarar
jag har kollat att den klarar att gå längre tider och inte bli för varm

kolla laddströmmen, om du klarar att ladda upp alla batterier under ett dygn
jag skulle absolut inte klara det, och har en extra laddare, + att jag kan anslute en biffig laddare om det behövs

men jag har runt 1000 Ah batterier på upsen, kopplar in allt som behöver underhålls laddas där :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har en 1500VA ups jag kör med just nu. 24v och kör med 95aH på den. Den klarar det utmärkt och har inga problem att ladda upp de 2 batterierna.

Med detta vill jag säga att det funkar hos mig men kan inte svara på om just din ups klarar av större batterier. I mitt fall har jag en ganska bastant pjäs som istort sett ska kunna rull på batterier med full effekt ett par timmar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Många UPS:er har även möjlighet till externa batterier, och borde i det fallet kunna ladda på relativt bra.

Jag har också haft liknande funderingar. Jag har en 3000VA UPS stående i garaget. Med tanke på kapaciteten så är nog dom interna batterierna i minsta laget. Hela enheten är i 19" format med en höjd på 2HE, så det är inte stort. Jag har inte haft isär den, men där kan inte vara plats till några större batterier. Anslöt man däremot ett par rejäla externa batterier så borde det kunna bli rätt bra driftstid.
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Lite extra kylfläns på transistorerna så ska det väl funka. Kanske lite fetare batterikabel också. Kör själv 220Ah till mina 420VA Smart-UPS:ar som hade 7Ah/st från början.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

på apc- smart ups serien fungerar de utmärkt:) körde 4 st 220ah lastbils batterier när jag bodde hos morsan, men nu när jag flyttat till tjejen så kör jag 2 st rusta 70Ah fritidsbatterier, och har aldrig haft några problem.

laddaren har inga problem med att ladda, de tar bara längre tid:)
Skriv svar