Göra en Pump kontroller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Millepromille

Göra en Pump kontroller

Inlägg av Millepromille »

Hallåj, Jag är ganska noll med siffror och sånt när det gäller elekronik..
Kan löda och sånt iaf:P.. så det jag behöver hjälp med vad för komponenter jag ska använda för grejjor Till en Pump kontroll som ska ha en ratt där man kan ställa in volten till allt mellan 7 och 12 volt...Grejen ska sitta i dator där spänningen är 12 volt.. Själva Pumpen drar 30 watt på 12 volt

Länka gärna till saker på elfa
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Enklast vore nog att köra pumpen genom en transistor och strypa strömmen efter eget tycke istället för spänningen. Ska rita en skiss, återkommer strax

edit: Men den här enkla kretsen kan du styra ner pumpen rätt rejält. Ta mindre värde på potentiometern om du inte vill kunna strypa pumpen så mycket. Du kan om du vill lägga till en serietransistor före "utgångstransistorn" så kan du välja en potentiometer med mycket lägre effekt.

Bild

Kom ihåg att du kanske måste applicera nån typ av kylning av transisorn. Glöm då inte att använda nått galvaniskt avskiljande material om du tänker skruva fast den rätt i datorchassits plåt.

edit2: Hmm missade en sak. Jag rekommenderar att du lägger till ett motsånd på ca 150ohm i serie med potentiometern så riskerar du inte att bränna transistorn om du råkar kortsluta den
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det blir ganska mycket värme i trissan men det funkar kanske ändå med en rejäl kylfläns. Man bör dock sätta en diod som skydd över transistorn. Det vore nog inte fel med en pwm styrning även om kretsen då blir lite mer komplicerad.
Millepromille

hmm på hemsidan står det att den drar 24 watt på exemplaret jag fått är den specifierad till max 17:S... jag tror ja ska köpa en typ av färdig pump kontroll nu iaf..då jag även vill ha en Mojäng som slår av Nättagregatt om pumen stannar:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alltså... kan kan inte riktigt förstå mig på folk som kopplar en trissa på det viset. Drar man ner poten till noll Ohm blir det ju praktiskt taget strömrusning genom bas-emitter, och man riskerar att paja både pot och trissa...

Man bör ju se till att det inte kan gå mer ström där än vad trissan klarar av. Eller i vart fall så den blir bottnad. Om pumpen drar 2A, så kan vi ju öppna för 4A för säkerhets skull. I värsta fall måste då en ström på 200mA gå in i basen. Alltså ett motstånd på 57 Ohm. Sätt det i serie med poten och allt är säkrat från haveri.
Millepromille

Nä nu börjar de bli för avancerat...ja skaffar en rheobus istället..det är nog lättare:P
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Quitter ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det här för avancerat ska du nog inte vara på dethär forumet...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ouch... Här är vi snälla märker jag :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp, det här är min snälla vecka. :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

MadModder>> Om du läser HELA min post ser du att jag har skrivit samma sak som du skrivit. Gick lite för fort när jag ritade ihop skissen. Sen är det betydligt bättre att strypa en trissa än att elda upp hela skiten i en högeffektspotentiometer. ;) Men som sagt skulle säkert det vara bättre att pwm:a en mosfet eller nått istället, men han ville ju ha det så enkelt som möjligt =)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Läsa å läsa... Har för mig jag läste hela, men orkade nog inte förstå dina ord bara :D
Millepromille

Hmm nu har jag ändrat mej igen...gick in på elfa för å hitta åt sakerna...

men jag blir rakt yr, det finns ju massor med saker,, vilketn ska man ha?

Någon som är sjysst och skulle kunna länka upp dom tre sakerna till elfa..:9 e rädd jag köper något som brinner upp:)
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Eller så använder du MOSFET, så behöver du (nästan) inte grilla bort någonting alls i värme. Lika enkel att koppla in som de bipolära.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Meningen var ju att kunna ställa pumpens hastighet, och även en MOSFET måste strypas för att uppnå den funktionen. Och då grillas det bort en hel del värme där med. Enda skillnaden är att man inte får något spänningsfall att tala om då den är öppen för fullt.
Skriv svar