Okey, (ber om ursäkt, missade lite hehe men kompletterar nu magistern

På äldre Canon kameror vad jag förstått var de en vanlig 3.5mm högtalarkontakt för att kunna styra Slutaren och Auto-fokusen via tex en kontroll med en sladd. På lite nyare kameror är de en kontakt som denna:
Jag kommer koppla min till en intervall timer, men går utmärkt att bara sätta 2 st brytare också ifall man vill ha en sladd bunden

Under flärparna här på sidan göms kontakten:

Nog om detta här är lite bilder:
Okey detta behöver du:
En skitlödstation, En billig limpistol, En billig multimeter, någon skruvmejsel. Samt något att ta några kontakt ögglor ifrån, Blev S-video/ composit utaget från ett Radeon 9800 pro! Köpte de enbart för att ta kontakten...

Löda fast dem:

Börja tillsätta lite smältlim.
Ett bra tips är att ha ett glas med vatten eller liknande nära (Saliv funkar) doppar du fingrarna i detta så kan man forma smältlimet ganska lätt utan att bränna sig och de blir ett mjukt resultat!

Ta gärna förmycket lim som du sedan skär ut med kniven för att få allt att passa, Jag gjorde detta kanske 4-5gånger.
Sen är de bara att löda på sladdarna, Och nej detta är ingen löd kurs (För de skulle jag nog behöva

För att visa att den fungerar så försökte jag ta ett kort där jag kortsluter sladdarna, de är de som syns i handen där.

Färdig! Inte jättevacker kanske, men den duger och fungerar!
Använde mig av en valig telefonkabel då den har 4 kablar i sig, men går väl bra med vad som helst!

Här är 2 närbilder:

// Simon och glad midsommar på er!