Finns det lösa tv-tuners att köpa? Jag har en video som jag tänkt använda till en LCD monitor för att få en kanalväljare. Men videon är så passa gammal att den inte fixar det nya (s-bandet har jag för mig att det heter).
Köp ett billigt TV-kort till datorn och plocka bort tunern, tror de brukar gå att styra via i2c. Eller sätt det i datorn och kör den vägen, med något trevligt program som kan filtrera och snygga till på vägen.
I2C är seriellt och i detta falla (ELFA-tunern) används det enbart för kanalinställningarna. Självaste I2C är ganska enkelt och väldigt få trådar. Blir ännu enklare om man har en microkontroller med inbyggt I2C-stöd.. Flesta kretsar som har I2C så beter det sig som en UART alternativ ett Register som man stoppar data i eller läser av.
Knepet är att du får ut en vanlig video-signal från utgången, att få denna att lira med displayen kanske bli en annan femma iofs.
Nejdå, dur har så rätt.. bara jag som ivrar lite väl mycket märker jag.
Men om jag inte har hel fel finns det kretsar som kan hantera IF-signaler och spotta ur sig något mer användbart.