Förslag på projektarbete

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Lpe_91

Förslag på projektarbete

Inlägg av Lpe_91 »

Ja, som rubriken säger. Jag börjar 3an på gymnasiet (teknikprogrammet) i höst, vilket innebär projektarbete.
Jag tror jag vill göra något som innefattar elektronik. Jag har haft funderingar på att bygga ett sånt försteg med opa2134 osv som mr olle norell bygger i en av sina trådar (ja, jag gillar hifi :)).

Har ni några mer roliga förslag? Saken ska vara användbar (dvs inte bara något som blinkar och tutar :lol:), ska helst inte kosta mer än någon tusenlapp att bygga. Är inte intresserad av helt färdiga projekt som bara ska plockas ihop, gillar att knåpa lite. Projektet ska ha teknisk anknytning, men det är väl uppenbart om man vill bygga elektronik... :P

Mvh
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Re: Förslag på projektarbete

Inlägg av Illuwatar »

Bygg en liten rörförstärkare. Det är fullt möjligt att hålla din budget om delarna väljs med omsorg och om man håller effekten nere. Dessutom blir det lite mer mekanik inblandat jämfört med en IC-baserad design. Spelar du gura har du ett givet bygge - en liten stärkare på 5W byggd runt en EL84.
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Precis ett sånt bygge tänker min kamrat göra - vi spelar båda gitarr. Men nja.. jag undrar jag. Jag har funderat på det men något säger att jag inte vill göra det.. :o

Jag ska fundera på det, men kom med mer förslag!
ricard

Inlägg av ricard »

Illuwatars förslag är ju helkul men kanske går över budget lite.

Gillar du att spela gitarr så finns det ju en uppsjö olika pedaler man kan bygga.
Jag vet dock inte hur pass svårt det är att utveckla en helt egen.
Men det finns iaf mycket information på nätet om alla möjliga sorters pedaler.

//Ricard
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag tycker att ett bra försteg verkar bra, inga uråldriga komponenter som rör :wink:

Man skulle t ex kunna göra distortionsmätningar på sitt OPA2134-baserade steg och jämföra med någon äldre variant, eller ett rör-baserat? :D
Med ett bra ljudkort kan man göra mycket noggranna mätningar med t ex http://audio.rightmark.org.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Gitarrpedal kan vara något även om du kan ha svårt att hitta en egen design. Ta en befintlig och modifiera denna så du får ett unikt sound. Lek med filter, diodtyper, transistorer osv. En tillhörande redogörelse över dina förändringar och hur de fungerar borde fungera som komplement till själva bygget. Avluta med ett snyggt målningsjobb på själva pedalboxen.
Mcz

Inlägg av Mcz »

Om du vill öka teknikhöjden något så bygg ett försteg med diskreta komponenter istället. Då kan du dessutom piska skiten ur de flesta opampar vad det gäller distorsion. ;)

Skulle i så fall rekommendera Douglas Self - The Audio Power Amplifier Design Handbook (ISBN 0-7506-8072-5). Och när du sedan känner för/har råd kan du använda samma bok till att bygga ett slutsteg med lika imponerande prestanda. :)

Jag har en gammal tråd på ett projekt som dog ut, men där har jag en liten klass A förstärkare designad efter Douglas Selfs principer, ett liknande schema kan användas för att göra en förförstärkare - http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=22291 - som du ser är prestandan imponerande.

MVH Martin
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Mcz - intressant! Var får man tag på den där boken? Får plugga på lite nu under sommaren om jag ska hinna med att designa eget diskret osv sen i höst. Men det är ju inga problem, om jag nu skulle vilja!
Mcz

Inlägg av Mcz »

Lpe_91:
Kan varmt rekommendera en annan bok om analog elektronik som jag själv läser då och då för att friska upp minnet, är grundläggande och bra. Bengt Molin - Analog elektronik. Båda böckerna finns hos adlibris:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=914401435X
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0750680725

MVH Martin
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Tackar. Ska titta närmare på det här :)
L-inu-s

Inlägg av L-inu-s »

Du kan bygga en elgitarr av en kakburk :D

/Linus
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Gitarrpedal eller någon enklare synth kanske? Det finns mängder av sådant på nätet, allt från halvfärdiga idéer via scheman till färdiga kort och hela kit.

Jag byggde en modulär synth i specialarbete som det hette då (95), det var lite väl komplicerat och tog flera hundra timmar men jag hann klart och fick högsta betyg!
Såg ut så här ungefär men med silverpaneler och DYMO-text!
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

gör samma som jag ska bygga :roll: sända ljud över en LASER stråle.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Vill du fuska så har jag två riktiga laserkom-enheter, tror de varit för 10mBit dataöverföring över några 10-tals kilometer, de är kompletta med optik, lasrar och allt!
Lpe_91

Inlägg av Lpe_91 »

Cool synth :)

Jag har fått en idé.

Tänkte bygga en hörlursförstärkare.

Vi har en lärare som kan det här med elektronik. Om jag säger till honom "jag tänkte basera den på en OPA2134, men jag behöver din hjälp med dimensionering/design.", skulle man ju i princip kunna säga sen att jag har designat den själv? 8) Själv med hjälp av honom förstås. Det kan nog göra en del för betyget jämfört med att sno en design från nätet och bara sätta ihop det.
Skriv svar