Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fireas

Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Inlägg av fireas »

Jag tänkte koppla in en frekvensräknare som jag ska köpa:

Frekvensräknare 2 MHz

Art Nr 41003374

The FunCount kit from Nuxie includes everything needed to build a frequency counter capable of measuring frequencies from 1Hz to over 2MHz. Perfect for use with the FunGen also available.

This simple design uses the 20 pin ATTiny2313 microcontroller to measure frequencies from 1Hz to over 2MHz. The PCB also provides access to the unused microcontroller pins, so that the board can also be used as a general purpose AVR development board with an LCD.

The frequency is displayed on a standard HD44780 16x2 LCD. A bright white text, blue backlit LCD is included with the kit.

The input voltage needs to have at least a 3V swing to be able to trigger the counter.

The kit requires a regulated 5VDC supply.
Som ni ser har jag highlightad 2 rader.

Min timer ger ut (utgången typ 6V om jag inte misstar mig) detta bör inte vara några problem. Det jag undrar är sista raden: 5V regulated DC. Kan jag använda ett motstånd från min 9V strömförsörjning och strömförsörja frekvensräknaren eller måste jag ha en riktig transformator för det också?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att spänningsdela en matning till en enhet som inte har konstant strömförbrukning är inget bra! Förklaringen finns i ohms lag. Om enheten drar mera ström en stund ökar spänningsfallet över resistorn. Minskar strömmen blir spänningsfallet över resistorn mindre och spänningen till enheten ökar då pga Kirschoffs lag.

För att fixa det använder man en spänningsreulator. En billig sådan är t.ex. 7805.

ELFA 73-000-16 eller 73-262-42 eller 73-090-40 eller 73-264-08 etc.
Finns många typer med olika fabrikanter, namn och nummer.

Man behöver också en kondensator på ingången till kretsen och en på utgången. Se fabrikantens anvisningar i databladet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ser ut som om du hittat den på Electrokit. Den verkar ju vara en bra sak. Det verkar finnas "ISP" programmeringskontakt på kortet och attiny2313 sitter i en IC-sockel så den går att byta ut och går att programmera om.

Electrokit har ju spänningsregulatorn (7805 TO-220 spänningsregulator 5V 1A) för bara 4 kr. Lämpliga kondensatorer kan vara en på 22µF upp till 470µF (beroende på din strömkälla/transformator: om den har inbyggd kondensator räcker det med 22µF) och en på 4,7µF på 5-voltssidan. Visserligen står det 0.33µF och 0.1 µF i databladet, men det är absolut minimivärde och jag brukar ta till mer för säkerhets skull. (0.1 µF borde sitta vid tiny2313-processorn på kortet du köper.)

Bild

Om din 555:a ger ut 6 volt så föreslår jag att du sätter ett motstånd i serie med utgången på 10kΩ för att skydda ingången på frekvensräknaren som jag antar bara tål 5,6 volt max. Ingången kommer automatiskt att dra ner spänningen till 5.6 volt om du har ett motstånd emellan.

Men om du nu behåller 555:an och sätter dit en frekvensräknare så kan du ju inte styra frekvensen från en PC längre. Så då blir det omkopplare och en potentiometer?
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Gött, så fixar regulatorn 5V:) men nu när jag mätte på utgången så var det 3.8V. Fungerar det ändå att få 5V med regulatorn?

Och PIC-saken gör jag vid sidan om. Det är för att jag verkligen vill lära mig PIC-processing:D Verkar vara jätteanvändbart! och roligt;)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

3,8V ? Vilken utgång menar du. Är det från väggvårtan (dvs 9V matningen)?

Får du ut så lite från en 9V matning så är den kraftigt överbelastad. Om den inte är skyddad mot överbelastning, så kanske den har sagt upp bekantskapen med dig. Tala gärna om hur du mät och vid vilken belastning. Mät också både med och utan belastning.

Vanliga (linjära) spänningsregulatorer klarar inte av att höja spänningen. Tvärt om behöver de en 2-3V högre spänning in än vad de ska ge ut. Det finns LDO (low drop) typer som har ett lägre spänningsfall över sig och kan klara sig ner till ibland 0,2V högre inspänning än utspänning. Ska du ha ut högre spänning än vad du skickar in använder man switchade spänningsregulatorer. Det blir mera komplicerat men de har många fördelar.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

nej:) 3.8V från "TIMER-OUT". trodde det var därifrån jag kopplar? hur kopplar jag den förresten? :oops:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

hm "TIMER-OUT"? du menar utgången på 555:an som ska kopplas till dels transistorerna (som driver lysdioderna) och dels till frekvensräknaren?

Fast 3.8 volt... det är inte så att den snabbt växlar mellan 0v och 6v så att din voltmeter mäter medelvärdet och inte maxvärdet? det finns ett sätt att kolla maxspänningen på en utgång även om den "blinkar": på voltmeterns ingång sätter du först en kondensator (ca 1-10µF) mellan + och - , sedan innan du mäter något så sätt också en diod i serie med + kabeln:

Kod: Markera allt

in +  -----|>|----------- +  voltmeter
                            |
                            | +
                          ===  C
                            | -
                            |
GND --------------------------  - voltmeter
Det som händer är att kondensatorn laddas upp till max-spänningen, men eftersom dioden finns där så skyddar den mot att spänningen ska sjunka när den är nere på noll på ingången. Men dioden har ett spänningsfall på 0.6 volt, så därför visar voltmetern alltid toppvärdet minus 0.6 volt.

I vilket fall som helst så är det bra med ett motstånd (minst 1kΩ) på ingången till frekvensräknaren om det är minst tvivel om spänningen kan vara högre än 5 volt. Annars kan det brinna. (Ofta ingår motstånd på ingången i byggsatsen, men det är ju inte helt säkert)
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

särskild storlek på dioden? så jag mäter spänningen över kondensatorn och väntar tills den peekar och det är maxspänningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I princip vilken som helst. 1N4148 tål 100mA den fixar det om man inte tar för stor konding. 1-10uF kan vara vettigt, men mindre går bra, men inte så mycket mindre. Större går också bra men du bör nog ha kraftigare dioder då 1N4001 - 1N4007 t.ex.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

När jag kopplade så som på bilden så fick dioden all spänning och kondningen 0.2 , tog jag bort dioden så blev det 3.8V över kondensatorn.

Men det är ok, kom just på att tänka. Denna signal som skall in till displayen måste vara 3V minst för att frekvensräknaren skall kunna göra sitt jobb, där är det ju bra med 3.8V.

När det gäller spänningsregulatorn så tänkte jag: Är det inte så att man ska lägga regulatorn direkt från matningsspänningen (9V adaptern) och sen till Vcc på frekvensräknaren?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vände du dioden rätt väg? Den släpper ju bara igenom i ena riktningen.

Om du mäter likspänning DC så mäter du ett slags medelvärde av likspänningen. Om du har ett pulståg med puls 8V under 2ms och 0V under 2ms, kommer multimetern att visa ca 4V.

Med en puls 8V under 1ms och 0V 3ms, visar den ca 2V.

Mäter du AC får du också ett värde som inte visar toppvärdet på pulsen.

Koppla regulator precis som du sa. Det är så schemat säger också.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>tog jag bort dioden så blev det 3.8V över kondensatorn.

Ajaj! :shock:

Utan diod blir det kortslutning om du har ett pulståg på utgången. Är inte bra. Kondensatorn kortsluter all spänning som ändrar sig. Därför används dioden som skydd. Hade du haft otur hade utgången bränts, men eftersom du fortfarande har 3.8 volt ut antar jag att den överlevde.

dioden är nog felvänd.

Bild

Diodens kapsel brukar ha ett streck på "katod"-sidan. Denna ska vara vänt mot kondensatorn.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Just fan, glömde riktning:S

Men fungerar det ändå inte så att spänningsregulatorn kan jag koppla direkt från nätadaptern(9V) för att ge matningsspänning 5V till frekvensräknaren och på utgången bara köra direkt till ingång på frekvensräknare där den behöver minst 3V utslag för att räkna pulser.

EDIT:
Utgången gav ut 7.2V (lite mer rimligt hehe) så jag kan både köra spänningsregulator-->matningsspänning för frekvensräknare OCH till ingång på räknaren.

MEN!!! fungerar inte det jag skrev ovan OCKSÅ?? :humm:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Står det något om vad du MAX kan skicka in? Att det är minst 3V beror troligtvis på att det är en "digital" ingång där logiska nivåer gäller (det är därför jag funderar om inte max är runt 5-6V)?

PS. tänk på att du för ungefär samma pengar som Elecktrokits frekvensräknare får ett LCD oscilloskåp med inbyggd frekvensräknare från mig :wink: (byggsats 500:- fädigbyggd 700:- till din dörr).
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Står det något om vad du MAX kan skicka in? Att det är minst 3V beror troligtvis på att det är en "digital" ingång där logiska nivåer gäller (det är därför jag funderar om inte max är runt 5-6V)?
Nej, men för säkerhets skull så kan jag sätta spänningsregulatorn och därifrån dra kablar både till matningsspänningen OCH ingången på frekvensräknaren. Det fungerar väl?
PS. tänk på att du för ungefär samma pengar som Elecktrokits frekvensräknare får ett LCD oscilloskåp med inbyggd frekvensräknare från mig :wink: (byggsats 500:- fädigbyggd 700:- till din dörr).

Har redan köpt den:(
Skriv svar