Kabel i bil till slutsteg, vilken area?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FredrikNestor

Kabel i bil till slutsteg, vilken area?

Inlägg av FredrikNestor »

Jag ska installera slutsteg i bilen. 420W ger steget (RMS).
Hur stor kabelarea behövs, om man räknar med att kabeln är 4 meter lång?
Ibland känns det som att ljudnördar ska ha så överdrivet bra kablar, men i själva verket kanske skillnaden är väldigt liten.

Om man har en kabel som har hälften av den arean som egentligen behövs, kommer kabeln då bli varm av förlusterna, eller kommer det bara leda till att steget inte kan arbeta fullt?

Danke
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Re: Kabel i bil till slutsteg, vilken area?

Inlägg av SA4AQS »

hur stor är säkrnigen på steget?
räkna på det så ska du nog få en lagom kabel jag har använt 2kvadrat till mitt slutsteg men jag brukar inte vrida volym ratten fult ut åt höger
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kan tänka mig att det står i specen för steget vilken drivspänning som behövs för att det ska lämna 420W, gissar på runt 13,5V.
Rent spontant kan man väl säga att det är större risk att du får ut 420W om du har grövre kabel, men att du antagligen mer eller mindre behöver ha det i motorrummet för att verkligen lyckas.
Å andra sidan kanske du inte märker om du bara får 210W ut, det minskar volymen med 3dB vilket inte är direkt nån hörbar skillnad.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Tack för de snabba svaren. Bra länk!

Norpan, volymen blir alltså bara 3dB lägre, men halva effekten måste väl också göra att man bara får hälften så mycket bas, och det är ju bas man vill ha.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det som vi hör som hälften är -10 dB SPL eller det dubbla som +10 dB SPL, för att öka SPL med 10 dB = 10 gånger krävs 10 gånger högre effekt.

Sen är det knappast den specifierade effekten i RMS som kommer begränsa hur högt du kan spela utan toppeffekten då matningsspäningen inte räcker till och du får kraftig distrotion.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och det är ju bas man vill ha.

Så länge den bara hörs *inne* i bilen är det helt OK.

Man jag har inte ett skvatt till övers för alla FÖRBANNANDE IDIOTER
som tycker att alla andra också måste njuta av oväsendet. Jag har
ibland stor lust att dra ett spett genom vindrutan på huliganerna...

Ärligt talat, vad i helvete ska du med 420 W i en *BIL* till ??
20-25 W duger gott för att få tillräcklig ljudkvallitet för de som sitter *I* bilen...
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

när jag var liten satt minsann de äldre hemma i köksfönstret och svor och hytte med näven åt ungdomarnas gastkramande beteende. Idag finns dom visst på internet, tja det är väl ett framsteg antar jag... :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller fullständigt med Sodjan.

Sedan det här med:
"det är ju bas man vill ha."

Jag trodde man ville lyssna på musik...
Hur kan man ens höra vilken låt det är bara genom att höra bastrumman?
Jag har inga problem med trance/rave-musik av diverse stilar -tvärt om-, men jag har aldrig förstått det här med varför basen ska dominera så totalt.
Det verkar som att många skulle nöja sig med en kort loop som bara spelar en überkomprimerad bastrumma i 200 BPM.

420W är dessutom lika onödigt överdimensionerat i bil som att löda ytmonterat med eldkastare.
För det första så är en bil så pass tät att inga högtalare kan jobba ordentligt vid dessa effekter. För det andra så blir bilen en enda stor resonanslåda. För det tredje så blir det för mycket för öronen. Många stirrar sig blinda på högtalare, kablar och förstärkare och verkar tro att öronen klarar vad som helst.

FredrikNestor:
"Om man har en kabel som har hälften av den arean som egentligen behövs, kommer kabeln då bli varm av förlusterna, eller kommer det bara leda till att steget inte kan arbeta fullt?"

Det har ingen betydelse. Har du någon gång verkligen lyssnat på hur det låter? Hur det känns? Öronen/bihålorna "mättas" i princip. Varje peak (bastrumma/bas i det här fallet) ger nästan samma resultat (ljudmässigt) som när man t.ex hastigt åker uppåt och det slår lock för öronen. Faktum är att du får ut mer bas och mer dynamik om du istället sänker. Kör med max 30W bilen. Då behöver du varken oroa dig för värme, underdimensionerade kablar eller din hörsel.

Eller så har öronen redan tagit så pass skada att du måste köra med 420W för att höra något överhuvudtaget....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då behöver du varken oroa dig för värme, underdimensionerade kablar eller din hörsel.

Eller omgivningen, men det kanske är att begära för mycket... :-)
Och visst, jag kan också veva ner rutorna och ösa på med "I put a spell on you"
med Creedence Clearwater Revival, men inte kl. 2 på natten... :-)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

2kvadrat?? jag brukar använda minst 16kvadrat när jag installerar slutsteg.
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Rifakungen: Har du öppnat slutsteget och kollat på kretskorts banorna de är inte så mycket tjokare. Så det behöver inte vara så mycket större kabel.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Problemet med liten kabelarea är att man får större späningsfall och högre temperatur i kablen beroende på längden. Men jag hade hellre satt mig ner att räknat på det i några minuter än lagt en massa pengar på tjock kabel. Jag har för mig att ELFAs faktasidor har en tabell med kabelarea och maxström.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

8mm är väl rätt vanlig sen finns det ju audiofiler som kör på 50mm (eller är det 52mm?) Visst för tävling men knappast någon en vanliga glidare som har en elelr två basar behöver.. har nog själv 32 draget i bilen men det var bara för jag hade det över. sen så nyttjar jag inte den sedan snart ett år tillbaka.. är mer ute efter renare ljud istället än bas.. visst vissa låtar vill man gärna pumpa upp till men rent ljud i hela registret skulle jag satsat på istället.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Använd tjockast möjliga skulle jag säga.
Skriv svar