T: Elektronikhjälp norra sthlm

StorLiten

T: Elektronikhjälp norra sthlm

Inlägg av StorLiten »

Hej!

Ursäkta för den vaga rubriken, kunde inte komma på något bättre. Om någon moderator kan komma på en bättre så ändra för all del.

Jag har ett instrumentkluster/panel i min bil, en VW Golf GTI årsmodell 2000, som några dioder har dött på.

Jag behöver hjälp med att byta dessa. Dvs ta reda på vad det ska vara för dioder och löda dit nya.

Självklart mot ekonomisk ersättning.

Tacksam för all hjälp!

Mvh, Jim
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: T: Elektronikhjälp norra sthlm

Inlägg av squiz3r »

Om det är ett helt kluster med LED's som har dött beror det troligen inte på lysdioderna, utan drivningen till dem? Du har kollat så att det inte bara är en säkring eller så?
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

Såvida inte varje enskild diod har en egen säkring så är det inte det. :)

För de andra dioderna fungerar.

Dessutom så blinkar belysningen till den digitala klockan i klustret sporadiskt.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Det låter snarare som en glappkontakt, lödning som släppt. Om dioderna sitter i serie så räcker det ju med att en är lös för att ta med sig resten också. Fast om det bara blinkade till i klockan så kan det ju vara något annat till de andra dioderna.
StorLiten

Inlägg av StorLiten »

Hmm...

100+ visningar.

Finns det ingen i sthlms-området som kan löda ytmonterat?

"Du" bestämmer priset - sen är det upp till mig om jag tycker det är värt det eller inte.

Har varit inne hos ett ombud för biltillverkaren och vi har konstaterat att det är minst 2 dioder döda.

Dessa behöver alltså bytas ut.

Att digital-klockan blinkar beror väl troligast på en lödning som släppt eller ärgat.

Så... ingen som vill tjäna en slant?

/Jim
Skriv svar