230V till äldre nättrafo/musikutr - risk för överbelastning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
IN270

230V till äldre nättrafo/musikutr - risk för överbelastning?

Inlägg av IN270 »

Skaffade just ett delay(ekoeffekt), rackenhet, med trafo för 220 el 240V. Ställde den på 240V för att inte riskera att överbelasta den då det är en gammal grunka som jag är rädd om. Den låter bra, distar ej, men utnivån är alldeles för låg, kan det bero på att den får för lite primärt?

Kan man riskfritt köra i 220V-läget, eller ska jag byta trafon, eller göra nåt annat?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: 230V till äldre nättrafo/musikutr - risk för överbelastning?

Inlägg av danei »

Jag har svårt att tro att det skulle påverka nivån ut.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Nä, som du sa, det påverkar inte nämnvärt utnivån. Provade både 220 och 240-läget. Lite osäker på om min metod är bra eller ej, men jag använde min "testton", 1kHz, som gav 340mV ut(mätt på telepluggen). Körde in telepluggen och justerade inlevel nivån på delayburken till 0dB(enl LED) och mätte 95mV på utgången(obelastat). Får man relevanta värden när man gör så eller ska det vara belastat och mätt inuti apparaterna?

Hursomhelst, det går att skruva upp inleveln högt utan att det distar(hörbart) så att utnivån kommer upp i "unity" på mixerbordet, alltså delayet anslutet. Problemet är att LED-mätarna går i taket på delayburken, och enl manualen bör man ställa den så topparna hamnar på 0dB.

Finns det nåt att göra, modda förstärkningen/utgången, använda DI box(som jag knappt vet vad det är, nåt med impendans va? Men problemet har väl mer med låg utnivå att göra än dålig matchning/impendans?) mellan utgången på delayburken och mixerbordet?

Utgångsimpendansen(source enl manualen) är 250 ohm och rekommenderas till 10k eller högre last.

Level output är -20dB(78mV) nominalt, enl manualen.

Min initiala oro för att överbelasta burken i 220-läget kommer från att jag läst om att det inte är nåt vidare att köra en rörstärkare avsedd för 230V i 240V, det ger vad jag förstått alldeles för mycket på rören... och man bränner ut dem fort. Där handlar det om att det sekundärt är "uppskalat" medans det är sekundärt "nerskalat", i vanlig elektronik.

Om det är ex 16V sekundärt från trafon så diffar det inte mycket där med några 10-tals volt skillnad primärt. Men jag tänkte ändå att vissa kretsar kräver exakt matningsspänning för att fungera eller inte dista, rätta mig gärna om jag har fel!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Level output är -20dB(78mV) nominalt, enl manualen.

Det är lågt, standard från digitalt junk är

-10 dBV = 1/sqrt(10) Vrms = 0,32 Vrms

och ditt mixerbord blinkar säkert på +4 dBu vilket är normal arbetsnivå för studioutrustning

+4 dBu = 0,775*1.58 Vrms = 3.1 Vrms
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Ja då förstår jag, skruttigt lågt! Hur tänkte man när man tillverkade apparaten, det är en japansk grej, från sent 70-tal, har jag för mig?

Mixerbordet justerar jag normalt upp till max 7dB, som sig bör enl manualen.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Att den är från 70-tal skulle kunna förklara saken. 78mV låter som en rätt normal (på den tiden i alla fall) signalnivå för "consumer"-utrustning, typ bandspelare och tuners.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Det är visserligen en rackenhet, men jag snappade upp någonstans att det är en budgetpryl för entusiasten, typ... Så allt kanske är i sin ordning, "consumer" -utrustning.

Men finns det nåt vettigt att göra, eller är det bara skruva upp ingångsnivån och gilla läget?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Så länge som du inte får problem med brus hade jag bara skruvat upp ingångsförstärkningen på mixerbordet.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Har micförstärkare på mixerbordet och det blir ökat brus men kan inte avgöra nu om det är acceptabelt eller inte... Och jag skulle vilja kunna använda de kanalerna där det inte finns förstärkning, litet Mackie 1202vlzpro, men då måste man skruva nästan fullt på dessa.
xxargs

Inlägg av xxargs »

IN270 skrev:Nä, som du sa, det påverkar inte nämnvärt utnivån. Provade både 220 och 240-läget. Lite osäker på om min metod är bra eller ej, men jag använde min "testton", 1kHz, som gav 340mV ut(mätt på telepluggen). Körde in telepluggen och justerade inlevel nivån på delayburken till 0dB(enl LED) och mätte 95mV på utgången(obelastat). Får man relevanta värden när man gör så eller ska det vara belastat och mätt inuti apparaterna?
det beror på inkopplad last - är den _mycket hög_ typ 100 kOhm och högre så kan du göra så, men är det 10 kOhm och nedåt så kan det börja påverkas om utgången har typ 250 - 1 kOhm utgångsimpedans.

Steget mellan 95 mV och 78 mV (0.775/10 = -20 dBu eller -20 dBm (mät över 600 Ohm) ) är inte så stor och skillnaden kan mycket väl vara beroende på om ingångslast eller inte är inkopplad.
Hursomhelst, det går att skruva upp inleveln högt utan att det distar(hörbart) så att utnivån kommer upp i "unity" på mixerbordet, alltså delayet anslutet. Problemet är att LED-mätarna går i taket på delayburken, och enl manualen bör man ställa den så topparna hamnar på 0dB.
det är svårt att bedämma ev. dist eller inte pga klippning genom att lyssna på en singelton - våra öron distar på liknande sätt vid högre volymer och hjärnan är 'van' vid den typer av dist. och tycker inte att det låter speciellt illa - 5% dist har länge ansetts som acceptablet inom telefoni, radio etc.

Prova att köra med en tvåton med samma nivå men kanske 1-2 kHz frekvensskillnad - man hör intermodulationsprodukter väldigt snabbt så fort nivåerna närmar sig någon form av klippning.

- Kör du ton på 2 kHz och 3 kHz så bildas det intermodulationsprodukter vid 1kHz resp. 4 kHz - örona hör det väldigt kvickt men man kan ta in det mha. ljudkort och se med FFT när produkterna börja komma om man inte litar på sina öron.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Kanske var lite otydlig, jag lyssnar på cymbaler(från trummaskin) etc som gärna blir skräpiga om det distar. 1KHz tonen körde jag för att lättare kunna läsa av mätvärdet på multimetern.

Jag har bara en hembyggd oscillator som ger 1KHz.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är väl egentligen två olika problem:

Matningsspännings problematiken och för låg nivå problematiken.

Som olika problem, bör de behandlas på olika sätt.

Min initiala oro för att överbelasta burken i 220-läget kommer från att jag läst om att det inte är nåt vidare att köra en rörstärkare avsedd för 230V i 240V, det ger vad jag förstått alldeles för mycket på rören... och man bränner ut dem fort.

Jag skulle köra i 240V läge, för att få längre livstid på rören. Att driftspänningarna till rören blir högre gör inte så mycket i ökat slitage. Det är främst glödspänningen som värmer rören, som kan minska livslängden på rören. Kör du med för hög glödspänning tar rören mera stryk.

När det gäller nivåerna, är det en svårare nöt. Men det kan vara ganska enkelt om det är så att någon kondensator minskat i värde så kan du få kvar en hel del signal i dessa. Gäller kopplingskondensatorer. Sedan finns det kanske någon kondensator som sitter över katodresistorn för att koppla ner signalen till gnd och öka förstärkningen. Tappar en sådan reaktans, minskar förstärkningen och skulle kunna ställa till det som du upplever. Det är inte ovanligt att gamla kondensatorer torkar ut och då tappar de reaktans på detta sätt.
Användarvisningsbild
IN270

Inlägg av IN270 »

Tack för era kommentarer!
xxargs

Inlägg av xxargs »

PC-ljudkort med kanske en liten efterförstärkare (OP-amp) kan du använda som signalkälla med lämplig ljudediteringsprogram - och ger förmodligen mycket renare signal än 99% av alla hembyggda oscillatorer - dessutom kan du köra med komplex ljud (tex 2-ton) utan allt för mycket besvär.

har man bekymmer med brus och jordbrum så fort PC:n är inkopplad - gå via en lämplig batteridriven mp3-spelare med förinspelad högbitrate-inspelning av mätsignalen som ljudkälla.
Skriv svar