ElectricMan's CNC fräs
- ElectricMan
- Kontakt:
Jo, jag ska nog vrida på ena alu-profilen så det blir lite bättre. Vill inte borra om hålen. 
Vad jag vinner med att bara ha ritningen själv? Inget vad jag vet...
Arbetsbordet är 30x30cm på ritningen, men jag har gjort den lite bredare, kanske 30x38-40cm minns inte riktigt. Arbetsytan är ca 28cm "bred" längden vet jag inte riktigt heller, för jag gjorde själva ramen lite längre.

Vad jag vinner med att bara ha ritningen själv? Inget vad jag vet...

Arbetsbordet är 30x30cm på ritningen, men jag har gjort den lite bredare, kanske 30x38-40cm minns inte riktigt. Arbetsytan är ca 28cm "bred" längden vet jag inte riktigt heller, för jag gjorde själva ramen lite längre.
Re: ElectricMan's CNC fräs
Nu börjar jag bli orolig, vad händer?
Jag såg ju fram emot massa roliga projekt när du hade byggt klart din fräs

Jag såg ju fram emot massa roliga projekt när du hade byggt klart din fräs

- ElectricMan
- Kontakt:
Det kommer, det kommer! 
Har tagit det lugnt med "forumerandet" ett tag, men det har hänt ganska mycket på fräsen (eller ja.. många delar har gjorts om pga. modifieringar osv.) Men nu börjar det snart vara dags för en testmontering!
Sprang ut till garaget och fotade vad som fanns hemma (inte mycket....)

EDIT: nu måste jag springa till elektrikern

Har tagit det lugnt med "forumerandet" ett tag, men det har hänt ganska mycket på fräsen (eller ja.. många delar har gjorts om pga. modifieringar osv.) Men nu börjar det snart vara dags för en testmontering!
Sprang ut till garaget och fotade vad som fanns hemma (inte mycket....)

EDIT: nu måste jag springa till elektrikern

- ElectricMan
- Kontakt:
Satt och planerade vad jag behövde köpa i morgon på Biltema. Så kommer jag på att jag inte har räknat med någon avgasklämma till fräsbordet
Så jag måste göra en helt ny MDF bit att fästa aluminiumvinkeln på med frästa spår och allt... Och jag har ingen överhansfräs tillgänglig just nu. 
Får se hur jag löser det då..

Får se hur jag löser det då..
- ElectricMan
- Kontakt:
Vi får se hur det blir med den saken... 
I dag (kväll) har jag borrat lite mer hål och för någon dag sedan monterade jag ihop traversen. Traversen verkar fungera utmärk, ska bara fixa lite med gängstången och det, sen är det bara att fila avgasklämmorna så är den saken klar!
Tyvärr är "kompaktkameran" jag brukar ha i garaget i Polen, men jag kanske kan ta och fota lite med finkameran i morgon.

I dag (kväll) har jag borrat lite mer hål och för någon dag sedan monterade jag ihop traversen. Traversen verkar fungera utmärk, ska bara fixa lite med gängstången och det, sen är det bara att fila avgasklämmorna så är den saken klar!

Tyvärr är "kompaktkameran" jag brukar ha i garaget i Polen, men jag kanske kan ta och fota lite med finkameran i morgon.

- ElectricMan
- Kontakt:
Går segt med detta bygge..
Dels pga. att jag har jobbat men mestadels pga. att man inte har nog med motivation eller något som peppar en!
Borrade ännu mera i dag.
Detta är vad som är kvar att göra:
Kvar på Z axeln är att göra en mutter till gängstången och fila avgasklämmorna.
Kvar på Y axeln är att fixa en mutter till gängstången och göra klart rör-justerarna.
Kvar på X axeln är att borra hål för gängstången, fixa avgasklämmorna samt att göra en mutter till den också.
Får väl ta och fixa lite bilder i morgon! Det lovar jag!
Dels pga. att jag har jobbat men mestadels pga. att man inte har nog med motivation eller något som peppar en!

Borrade ännu mera i dag.
Detta är vad som är kvar att göra:
Kvar på Z axeln är att göra en mutter till gängstången och fila avgasklämmorna.
Kvar på Y axeln är att fixa en mutter till gängstången och göra klart rör-justerarna.
Kvar på X axeln är att borra hål för gängstången, fixa avgasklämmorna samt att göra en mutter till den också.
Får väl ta och fixa lite bilder i morgon! Det lovar jag!

Sommarjobb är skit! 
En motivation till att bygga klart den är att sen när du ska bygga din robot så är det supersimpelt att fräsa ut hjul till den! Det är ju skitjobbigt att få hjulen runda när man sågar för hand
Säg till om du behöver ha några delar till fräsen utfrästa så kan jag nog hjälpa dig! Bara det inte är för stora saker

En motivation till att bygga klart den är att sen när du ska bygga din robot så är det supersimpelt att fräsa ut hjul till den! Det är ju skitjobbigt att få hjulen runda när man sågar för hand

Säg till om du behöver ha några delar till fräsen utfrästa så kan jag nog hjälpa dig! Bara det inte är för stora saker