Hur många FK kan man fysiskt knô in i ett 16 mm vprör?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Millox

Hur många FK kan man fysiskt knô in i ett 16 mm vprör?

Inlägg av Millox »

Är det någon som vet hur många [EFR]K man kan få in i ett 16 mm vprör på ett ungefär? Med 0,75; 1,5 eller 2,5 kvmm kabel?

Bakgrunden är att jag har bytt fläktenhet för köksfläkten och den nya har sin transformator för varvtalsstyrning i köket och jag vill ha den på vinden där ftx-aggregatet står. Tanken var att koppla signalkablar från vredet på fläktkåpan i köket upp till en väljare på vinden som väljer spänning.

Det skulle då innebära att detta behövde dras ner genom ett 16 mm vp-rör:

Skyddsjord
Nolla (Till lampan)
Fas (Till lampan och väljaren)
4 stycken signalkablar för valen:
* Forcerad ventilation
* Läge 1
* Läge 2
* Läge 3
Matningskabel till hjälpfläkten.

Av dessa skulle det alltså behöva gå någon slags nämnvärd ström genom 3, styrkablarna behöver bara klara ström för att dra reläerna kanske 10 - 20 mA i en åt gången, så belastningen kommer inte att bli för stor. Därför tänkte jag köra med 1,5 mm² kabel för jord, nolla, fas och matningskabel och 0,75 mm² för resten. Jag misstänker dock starkt att det kommer att bli fruktansvärt tajt att försöka klämma in denna mängd kablar i ett rör. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Hur många FK kan man fysiskt knô in i ett 16 mm vprör?

Inlägg av tecno »

Ta ett grövre rör för detta, det gör livet enklare!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska nog kolla upp reglerna också. Det låter inte som att det där är en okej installation.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Man får lägga
5 st 1,5 i ett 16 rör.
7 st i ett 20 rör.
4 st 2,5 i ett 16 rör.
7 st i ett 20 rör.

Sen hur lätt det är, e en annan fråga..
Sen vet jag inte riktigt hur det är med att lägga svagström å starkström i samma rör..? Om man bortser från störningarna.

Skulle jag gjort detta hade jag lagt en utanpåliggande installation med en av kablarna eller om möjlighet finns lagt in två rör brevid varandra.
Millox

Inlägg av Millox »

Fast har inte de reglerna luckrats upp som en EU-harmonisering till att vara riktlinjer vid normalförläggning. Detta eftersom de inte tog hänsyn till olika förläggningssätt och olika belastningar. Det är ju trots allt inte nödvändigtvis så att man drar 10 A i en 1,5 mm² och 16 A i en 2,5 mm² kabel, och kör man mindre blir det också mindre värmeutveckling och det blir då den fysiska storleken på kablar och rör som avgör (Blev det där begripligt?)

Som jämförelse, när jag dimensionerar kablar på jobbet beror förläggningssättet på kabelarea och maxbelastning. Kan man bara använda en typ av förläggning (kabelstege/mark etc) är det den som begränsar belastningen för en viss kabelarea.

Lågspänning och klenspänning får förläggas i samma kanalisation, även tele och data får läggas i samma rör, men samtliga kablar måste vara dimensionerade för den högsta förekommande spänningen, varför de allra flesta vanliga data- och telekablar inte går att samförlägga.

Nu ska jag dock har 230 V på signalkablarna för att dra reläer direkt. Hade inte tänkt blanda in någon typ av elektronik om det går att undvika.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Minsta kabel för fast förläggning är 1.5mm2 så 0.75-kabeln kan du glömma.
5 kablar är vad som rekommenderas enligt standarden. Om det inte är någon fara för värmeutveckling och kablarna inte skadas så går det knö in fler. Om röret är rakt och inte allt för långt kan det gå med 6-7st.
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Jag personligen har fått in 9 stycken 1.5 kvadrat i ett 16 rör, var inte lätt men möjligt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Med dragtråd och kabeldragargegga går det mesta. ;)
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Eller sätt ett stegrelä på vinden och en tryckknapp i köket så behöver du bara en signaltråd för fläkthastighet.

Stegreläet fungerar som ett impulsrelä fast med flera utgångar (tänk vridomkopplare).
Millox

Inlägg av Millox »

Tony: Nu har jag redan vridomkopplaren, så det blir lite dumt. Poängen är att slippa göra några (stora) ingrepp i köksfläkten eller speciallösningar i mmi.

mrfrenzy: Ok, de delarna av reglerna berörs jag så sällan av att jag inte har koll, men det var ju synd att de inte var tillåtna för fast förläggning.

Kvarstår bara att dra EKLK eller? Har någon koll på om det finns mer än 7-ledare? Alternativt får man väl ta en 4-ledare utan jord och använda befintliga kablar i övrigt. Visst är det ok att köra EKLK i väggen utan skydd?

Får man föresten lägga kablar i imkanalen? Verkar fantastiskt korkat egentligen om det vore tillåtet, men man har blivit förvånad förr.

Eller kan någon tänka ut något fantastiskt smart sätt som gör att man kan välja ett av 5 (4 och avstängd) lägen och skicka ner rätt spänning baserat på valet. Idag sitter transformatorn i fläktkåpan, men den är dels för klen för belastningen och dels har den för låga spänningar för att hålla varvtalet på till- och frånluftsfläktarna tillräckligt högt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Någon värmeutveckling att tala om blir det inte. Konsensus här är alltså att du får knö in 6 FK i röret om du klarar det. Det är ju enklaste lösningen.

Vad jag har förstått får man i vissa lägen ha elkabel i en ventilationskanal om den behövs för ventilationen, kommer inte ihåg reglerna exakt. Detta är avhandlat på byggahusforumet sök där så finner du citat från reglerna.

För att köra EKLK i väggen utan skydd krävs dragavlastning och spikskydd och det är en hel del detaljer runt det. Bättre att du fiskar igenom en slang och drar trådar igenom isf. Ta en grövre så du får in alla i samma slang.
Skriv svar