Kondensator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
göcke

Inlägg av göcke »

det låter kul Vecna, är det så korta kabel längder så tror jag inte det skall vara så stora problem. men om du skulle sätta dit en kondensator så ta till spänningen till det dubbla (24v) så är risken att sjuta den i småbitar minimal. cellspänningen i ett blybatteri pendlar mellan 1,9-2,9volt, där högsta värdet kokar batteriet torrt.(inte bra), och om man testar elektronik i bilar så brukar man testa i intervallet 8-14,5v i vissa fall till 16v
denna koppling använder jag för att ta bort generatorstörningar med mm.
jag monterar den i en låda och plaserar den så nära förbrukaren som möjligt. med säkringar på båda sidorna.
http://w1.131.telia.com/~u13129497/foto/icomfilter.jpg

lycka till
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

[quote="göcke"]danei
läser du bara enstaka ord och hellst det du kan provosera om :?:[/quote]

Var det "optimal matning" du syftar på? Kan du förklara vad du menar då. Det var du som Gnällde på mig. fast det är du som tyckte att det var bra att belasta batteriet ner till 6V. Om du har ändrat uppfattning ska jag inte tjata. Men jag fattar inte vad du menar. Jag vill inte citera hela texter utan det var mest för att få fram vad det var jag syftade på.
Användarvisningsbild
Vecna

Inlägg av Vecna »

rickeboy <- Jag har MDS högtalare. 4 st 3-vägs coax 200 w rms så visst vet jag att dom är bra. :)
Jag tänkte bara hitta nått roligt och lära mig lite elektronik på kuppen. Tack och bock allesammans för en hel del intressanta inlägg och så tar vi alla och sätter oss i en ring och sjunger "kombaja" och är vänner igen! :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag komenterade visst inte det där med att förstärkarna har switchad spänningsmatning. Det ser jag som en självklarhet. om man matar dom med 12V kan man inte få ut mer än 70W i en 4ohms högtalare. Frågan är bara varför man inte sätter kondensatorn efter switchningen. Den extra menar jag, jag vet att det sitter kondensatorer där med.

Är det någon mer jag inte har komenterat på?
Frågan är om jag kan få några några seriösa komentarer på min inlägg. Efter som ni tydligen tycker att jag har fel....
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Vill passa på att varna att om späningen till slutsteg sjunker mycket och belastningen är stor är risken stor för att slut steget kommer att dö.

Anledningen är ganska enkel, swicth delen i ett modernt slutsteg består bland annat av MOSFet:ar, dessa har väldigt låg Rs-on men endast om gate späningen är tillräklig hög som i vanliga slutseg är kopplat "direkt" till 12v, plus att swicht delens regulator del som försöker öka energi flödet vilket leder till ökad ström. Allt detta leder till en extrem ökad förlust i mos-fet:arna som kommer att "brina" upp, och det kommer inte att hjälpa att kylflensen är gigantisk efter som inre termiska resetan i kapsel på mosfet:arna är förstor....
Digger

Inlägg av Digger »

Jag skulle bara vilja framföra en liten åsikt oberoende av vad ni redan har dragit för slutsatser kring detta.

Effektanpassning är sällan relevant i likströmskretsar. En maximal effektutveckling i lasten kopplad till källan innbär att en lika stor effekt måste utvecklas även i spänningskällan. Det vill man helt enkelt inte, för verkningsgraden blir då 50%. Än värre halverar den interna resitansen det möjliga spänningsuttaget. Förlustenergin i spänningskällan kommer troligen också att döda källan ytterst effektivt.

Därför så har ledningsresistansen inte så stor betydelse i ren transmissionssynpunkt.

Lösningen är att välja en last som är mycket högre än källans interna resistans. Då blir effektuttaget visserligen långt ifrån optimalt men verkningsgraden blir desto bättre, mycket nära 100%.

Kabeln bör dock väljas med så låg resistans som möjligt då det är dumt att bränna bort energi på vägen till förstärkaren där den egentligen behövs. Det borde vara lika viktigt när det gäller kondensatorerna. Hur högt ligger egentligen den interna resistansen på "vanliga" elektrolyter?

Men det visste ni väl redan? :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp, det är det jag har försökt säga. Men jag har inte lyckats så bra.
Men jag tyckar sessutom attt maninte behöver lägga för mycket på att få ner ledningsresistansen. Det är inte det stora problemet.
Digger

Inlägg av Digger »

Nej, man lär väl knappast utveckla mer än låt oss säga 2-3 watt i värsta fall. I kabeln alltså...
Skriv svar