Sökes: en enkel räknare med reläutgång
Sökes: en enkel räknare med reläutgång
Jag söker en enkel pryl som räknar pulser och vid ett inställbart antal drar en reläutgång.
Tanken är att den ska räkna varv i en maskin och vid ett visst antal varv ska en summer ljuda eller en lampa tändas. Därefter ska den börja om igen.
Jag trodde att det fanns räknarrelän ungefär som det finns timerrelän där man ställer in tid med små vred eller muspianon. Har dock sökt förjäves, det enda jag hittar är batchräknare, förvalsräknare mm som kostar 1200kr och uppåt och har en mängd funktioner jag inte behöver.
Har någon en idé hur jag kan lösa det?
Konstruktionen tål inte en kostnad på mer än 5-600kr. Räknaren ska sitta i en jordbruksmaskin, 12V och bör vara väl kapslad eller gå att kapsla in pga en stökig arbetsmiljö.
MVH
/Bumler /Daniel P
Tanken är att den ska räkna varv i en maskin och vid ett visst antal varv ska en summer ljuda eller en lampa tändas. Därefter ska den börja om igen.
Jag trodde att det fanns räknarrelän ungefär som det finns timerrelän där man ställer in tid med små vred eller muspianon. Har dock sökt förjäves, det enda jag hittar är batchräknare, förvalsräknare mm som kostar 1200kr och uppåt och har en mängd funktioner jag inte behöver.
Har någon en idé hur jag kan lösa det?
Konstruktionen tål inte en kostnad på mer än 5-600kr. Räknaren ska sitta i en jordbruksmaskin, 12V och bör vara väl kapslad eller gå att kapsla in pga en stökig arbetsmiljö.
MVH
/Bumler /Daniel P
Re: Sökes: en enkel räknare med reläutgång
> Konstruktionen tål inte en kostnad på mer än 5-600kr.
Det betyder att du inte räknar med en större besparing än så.
Verkar inte vara en helt nödvändig pryl. Hur fungerar det i dag ?
> ...och bör vara väl kapslad eller gå att kapsla in pga en stökig arbetsmiljö.
Bara *det* kan gå lös på en halv tusing...
Om det sedan även ska sitta något i burken så blir det lite till...
Om du hittar färdiga prylar för lite drygt en tusing som fungerar och gör det
du behöver så är nog valet ganska enkelt. Men om funktionen inte är
värd mer än så, så är det kanske tveksamt om den behövs alls.
En "jordbruksmaskin" låter inte direkt som ett hobbyprojekt...
Det betyder att du inte räknar med en större besparing än så.
Verkar inte vara en helt nödvändig pryl. Hur fungerar det i dag ?
> ...och bör vara väl kapslad eller gå att kapsla in pga en stökig arbetsmiljö.
Bara *det* kan gå lös på en halv tusing...
Om det sedan även ska sitta något i burken så blir det lite till...

Om du hittar färdiga prylar för lite drygt en tusing som fungerar och gör det
du behöver så är nog valet ganska enkelt. Men om funktionen inte är
värd mer än så, så är det kanske tveksamt om den behövs alls.
En "jordbruksmaskin" låter inte direkt som ett hobbyprojekt...
beror ju på hur mycket den måste klara och räkna?
det är stor skillnad mellan 0-99 och 0-9999 om man bygger med exempelvis ttlkretsar
det är stor skillnad mellan 0-99 och 0-9999 om man bygger med exempelvis ttlkretsar
Och billigast blir det med t.ex. en PIC, oavsett hur många siffror det rör sig om.
En PIC med intern oscillator, en 7805, en optokopplare till att skydda input, ett relä samt en transistor till att driva reläet, såklart lite avkopplingskondensatorer, dioder och kontaktdon och en lämplig låda, kostnad hamnar väl på runt 400-500 devalverat svenska bananskivor samt ett par kvällar med att bygga och programmera.
En PIC med intern oscillator, en 7805, en optokopplare till att skydda input, ett relä samt en transistor till att driva reläet, såklart lite avkopplingskondensatorer, dioder och kontaktdon och en lämplig låda, kostnad hamnar väl på runt 400-500 devalverat svenska bananskivor samt ett par kvällar med att bygga och programmera.
Du kan aldrig bygga en "one-off" med specade krav (speciellt kapslingen) för
5-600:- komplett. Det täcker inte ens till 1 tim arbete. Lägg på en nolla för
en komplett kundanpassad lösning.
Det blir sannolikt väldigt svårt att hitta en bättre lösning
än att ta en färdig "från hyllan" och montera.
D.v.s om man inte gör allt arbete på egen obetald (fri-) tid som i
Icecap's räkneexempel. Men det stog det inget om. Det förutsätter
även viss elektronik och programmeringskunskap (vilket det inte
heller stog något om). Om det saknas så kan man ju alltid be
Icecap om en offert på en komplett lösning...
5-600:- komplett. Det täcker inte ens till 1 tim arbete. Lägg på en nolla för
en komplett kundanpassad lösning.
Det blir sannolikt väldigt svårt att hitta en bättre lösning
än att ta en färdig "från hyllan" och montera.
D.v.s om man inte gör allt arbete på egen obetald (fri-) tid som i
Icecap's räkneexempel. Men det stog det inget om. Det förutsätter
även viss elektronik och programmeringskunskap (vilket det inte
heller stog något om). Om det saknas så kan man ju alltid be
Icecap om en offert på en komplett lösning...

Kollade precis ELFA igen. Deras billigaste förvalsräknare kostar ca 1300kr + moms och då har jag kapslingen kvar att göra. Ett alternativ som förmodligen blir det som gäller är att sätta burken inne i traktorn och dra kabel till maskinen. Det sänker kraven betydligt.
Jag skulle säkert kunna damma av lite gamla kunskaper och fixa ett självbygge med mycket hjälp och tid men helst vill jag ha en "på hyllanlösning". Detta för att det ska kunna gå att snabbt byta eller hitta alternativ om något händer och jag inte är tillgänglig.
Nackdelen med säsongsmaskiner, stillestånd finns inte på mätaren... Dessutom är tiden knapp innan det ska i drift.
En möjlighet är att hitta en begagnad enklare PLC, det skulle lösa en del.
0-99 räcker absolut.
Hur gjorde man innan PLC blev automationslösningen nr 1? Byggde man inte relästyrningar för maskiner och produktionslinor då? Samma problem som mitt borde funnits innan dagens nätverksbaserade automationslösningar kom till.
En jordbruksmaskin, i det här fallet en inplastare för små rundbalar, är ett bra hobbyprojekt om man har rätt förutsättningar. När det gäller mekaniken och hydrauliken finns kunskaperna men den lilla detaljen med hur man ska veta när de 35-40 varven med plast är gjorda verkar vara en krånglig nöt hittills. Iallafall för oss.
Jag skulle säkert kunna damma av lite gamla kunskaper och fixa ett självbygge med mycket hjälp och tid men helst vill jag ha en "på hyllanlösning". Detta för att det ska kunna gå att snabbt byta eller hitta alternativ om något händer och jag inte är tillgänglig.
Nackdelen med säsongsmaskiner, stillestånd finns inte på mätaren... Dessutom är tiden knapp innan det ska i drift.
En möjlighet är att hitta en begagnad enklare PLC, det skulle lösa en del.
0-99 räcker absolut.
Hur gjorde man innan PLC blev automationslösningen nr 1? Byggde man inte relästyrningar för maskiner och produktionslinor då? Samma problem som mitt borde funnits innan dagens nätverksbaserade automationslösningar kom till.
En jordbruksmaskin, i det här fallet en inplastare för små rundbalar, är ett bra hobbyprojekt om man har rätt förutsättningar. När det gäller mekaniken och hydrauliken finns kunskaperna men den lilla detaljen med hur man ska veta när de 35-40 varven med plast är gjorda verkar vara en krånglig nöt hittills. Iallafall för oss.
två 4017 , två muspianon på 10 st var, några extra grindar så kan man räkna 0-99 med en puls vid rätt inställning
men skulle inte ett tidräle funka likväl?
eller är antalet varv så kritiskt?
eller varierar varvtalet för mycket?
men skulle inte ett tidräle funka likväl?
eller är antalet varv så kritiskt?
eller varierar varvtalet för mycket?
Tyckte väl att det lät som en inplastare 
Varven är ofta knutet till varvtalet på traktorn så något som går efter riktiga antalet varv och inte tid är klart att föredra. För blir det för få varv får man för få lager plast med större riskt för kasserad bal, med för många varv så är det en onödig kostnad i tid och plast.
Bumler, vad har du för givare? Har det inte funnits någon automatik tidigare eller blir allt nytt?

Varven är ofta knutet till varvtalet på traktorn så något som går efter riktiga antalet varv och inte tid är klart att föredra. För blir det för få varv får man för få lager plast med större riskt för kasserad bal, med för många varv så är det en onödig kostnad i tid och plast.
Bumler, vad har du för givare? Har det inte funnits någon automatik tidigare eller blir allt nytt?
Tillverkaren av inplastaren borde ju ha tänkt på detta.
Eller är hela maskinen ett "hembygge" ?
Eller är hela maskinen ett "hembygge" ?
Jag har fått en förfrågan på en liknande pryl för en inplastare från en släkting 
Maskinen hade en räknare med display från början men den saknades när han köpte maskinen. Rotationsgivare och resetgivare finns redan på maskinen.
Han ville dock ha räkneverk för att se varv istället för reläfunktion då han spolar på olika många varv av någon anledning.

Maskinen hade en räknare med display från början men den saknades när han köpte maskinen. Rotationsgivare och resetgivare finns redan på maskinen.
Han ville dock ha räkneverk för att se varv istället för reläfunktion då han spolar på olika många varv av någon anledning.
eqlazer: helt korrekt. Känns dumt att inte göra den här delen av maskinen bra när resten är det.
Större delen av maskinen är ett hemmabygge. Det som är original är vaggan som balen ligger i när den roterar men i övrigt är resten hemmagjort.
Valet av givare är inte så kritiskt. Brytare och även nån induktiv givare finns på hyllan i bra att ha högen.
Större delen av maskinen är ett hemmabygge. Det som är original är vaggan som balen ligger i när den roterar men i övrigt är resten hemmagjort.
Valet av givare är inte så kritiskt. Brytare och även nån induktiv givare finns på hyllan i bra att ha högen.