RGB Ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Riktigt intressant projket.. att någon äntligen vågar testa :)

Men några tips/idéer/tankar hag jar:

1. En PIC/AVR/Whatever har mer processorkraft än du tror. Så jag tror idén med latchar skulle funka väldigt bra. Annars skulle det kanske gå med matrisdrivning, då skulle dessutom kretskortet bli mindre. Ta en ATmega88 till exempel, pytteliten 32 pin ytmonterad krets med 20MIPS :)

2. Ytmonterat skulle nog vara bra, då både vikten och storleken skulle minska väldigt mycket.

3. Dubbelsidigt skulle också få ner storlek/vikt en del.

4. Går det inte att köra kombinerad data/vcc? Med 1-wire funkar det ju problemfritt. Det borde ju gå om varje etta ger tillräckligt mycket kräm, och man använder en konding och en diod för att förhindra att allting blir en etta, samt för att stabilisera spänningen.

Fasst jag skulle tänka mig att du hade nog kört både dubbelsidigt och ytmonterat om du hade haft möjlighet/kunskap. Kanske något att satsa på i "the final version" iaf.

Aja, lycka till med bygget! :)
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hur går det igentligen?? :D
Är ivrig att få se lite bilder/filmer nu :)
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

ser ju himmla najsigt ut.
hade dock varit trevligt med lite fler bilder så man ser hur projektet går.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Håller just nu på med fotplattan med fäste för motorn och några kullager. Kommer använda tre lager för jord, ström och data. Funderar mer och mer även på att göra om kortet med picarna till ett mindre. Nappade på förslaget om latchar så jag får ner antalet picar till en. Kommer bli mycket trevligare programmering då också.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

wtf maze jag kollar tråden varje dag efter bilder. jag är så himmla sugen på att se hur det går.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Japp, detta kommer att bli urhäftigt. Har funderat på detta själv. Tänk bara på vilka möjligheter det finns om man bara har tillräckligt med minne. En animerad gifbild som brinner lär ju se ganska så frän ut...

Om det var någon som såg melodifestivalen (jag tittade bara som hastigast) så hade dom som rekvisita stora runda kolonner som bestod av lysdioder i grupper om fyra som satt på en massa armar. Dessa styrdes av någon dator som lät färger och mönster spela över dioderna. Mycket effektfullt men tänk att sätta en motor under dessa. Då skulle vi ha två meters LED snurror med uppåt tusentalet lysdioder... Fan va häftigt! 8) (och dyrt så klart.... :twisted: )
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

:doubt: Jag tror inte dom använder lysdioder utan använder samma teknik som dom gör på platt-tv så allt är igentligen en stor skärm.

Men komigen nu :!: Vi :pray: nu för lite resultat
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har suttit på påsklovet och pillat lite, snart klar med själva bottenplattan med motorn och kullagrena för överföringen. Har även routat ett mindre kretskort som snart ska lödas ihop.

Dioderna som de använde på Eurovision kom från Barco som även gör LED skärmar. Detta system består av små moduler med fyra dioder på varje som man kan sätta upp lite hur man vill, typ cylindrar. Sen har man en drivenhet där man anger hur sin lilla matris av moduler ser ut. Sen kör man bara in en videosignal så har man världens grymmaste LED TV. Snyggaste effekten var ju när man såg dessa på avstånd.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Tufft. Bilder da? :D
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Hur många trådar är det för överförningen osv? Tänkte på en sådan sak som man använder för telefonsladdar så dom inte traslar sig, en sådan...

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=290045

Skulle det fungera? :helgon:
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Problemet är ju att den vill sitta i mitten, och vad har man där? Jo en motor :)

Så man får helt enkelt göra sig en egen "anti-trassel" grunka som sitter en bit ifrån mitten. Många löser det på detta sättet med släpskor. Men endel fixar det med kullager.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Dhoo, :wall: tänkte inte på det...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju bara motor i en ände. Men den håller nog inte så länge.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ska ha tre kullager till överföringen, VCC, GND och data. Kommer inte ha motorn i mitten utan de tre lagrena kommer hålla fast en axel i mitten. Då kan jag även ha utväxling mellan motor och axel. Lägger ut bilder på plattan när den är klar och lite bilder på elektroniken när jag etsat det nya kortet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det funkar inte särskilt bra. Till data funkar det inte alls. Försökte med det till en snurra. Det blevvisserligen inget av den, men iden med kulager verkade inte funka.
Skriv svar