Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Inlägg av Mindmapper »

1uF ovansidan ligger inte kopplad till threshold/trigg på 555 utan bara till resistorn. På schemat i varje fall.

Verkar troligt dessutom, då det skulle förklara felyttringen.
Senast redigerad av Mindmapper 12 juni 2009, 16:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

jo, såg det:D:D tack protte/jesse/mindmapper:D:D lite dumt D:

angående min fråga. Kan jag utöka dioder med att lägga på en transistor så det blir 100 till? parallellkoppla en transistor mot den befintliga så att säga.. hur många kan jag sätta?

MVH
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så många som 555 kan driva. Varje bas 0,5 mA. Om 555 driver 200mA blir det 400 st.
Men det är smartare med en transistor som tål större ström. Lägg dig så att du har marginal upp till 200mA. 150mA skulle jag själv inte gå över om det ska blinka i flera år.

555 kan ju driva ganska många utan transistor.

Edit: Vid basström på 30mA blir det inte riktigt lika många! :D
Senast redigerad av Mindmapper 12 juni 2009, 16:28:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

förresten... ett 9V batteri kan sjunka rejält i spänning när man kopplar in så många dioder och det kanske påverkar 555:an på ett ogynnsamt vis. Man brukar ju ha en kondensator mellan + och - för att utjämna det värsta. Men jag brukar inte använda 555an så jag överlåter åt andra hur den kan tänkas reagera på sånt.

När jag själv var nybörjare så var det mest tur om en sån grej fungerade. Det var alltid minst 2-3 olika fel - bakvända komponenter, oanslutna ingångar, felaktiga lödningar, kortslutningar.... Att riva ner allt och göra om är väl ingen rolig metod. Att försöka mäta vad som händer är ofta mer givande. Ett tips är ju att mäta överallt och fundera om det verkar vettigt det man får fram.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

...parallellkoppla en transistor mot den befintliga så att säga.. hur många kan jag sätta?
Nej, det funkar inte. Då får du dela upp det i två grupper (så som du tänkt göra med flera transistorer från början) eller skaffa en kraftigare transistor.

Om du använder flera transistorer - tänk på att basströmmarna tillsammans blir högre och att de måste kunna drivas också.

(skaffar du en bra MOSFET kan du driva 1000 lysdioder utan problem med en enda transistor - och med obefintlig "basström" (fast då heter det gate, inte bas) - men då får du nog skaffa ett bättre batteri också :P MOSFET kan dessutom parallellkopplas utan problem till skillnad från bipolära transistorer)
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

jo sant Mind, det bör jag ha tänkt på med att den ger ut 200mA (prelimimärt:D) och att vi har basströmmen till 30mA. Det e så mycket lättare att plugga detta och att köra teori men att börja praktiskt och faktiskt sätta det man lärt sig i action, det är svårt:D

jesse, ja man lär sig verkligen mer när man mäter sig fram, i detta fallet en kabel som låg fel, mycket snabbare att se det än att koppla om allt.

men e inte det parallellt? det som jag gjorde från början eller det e inte det du menar? JAHAA, nu tror jag att jag förstår, du tror kanske att jag bara tänkta lägga en transistor parallellt mot den befintliga? Jag menade att jag skulle göra en heeel ny grupp och parallellkoppla det mot den befintliga gruppen:D:D

asså jag hittar verkligen inte en 3 eller 4vägs switch......! ni måste sett syne :D

MVH
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det stämmer jesse! 555 brukar knasa om matningen suckar pga hög inre resistans i batterier. Om det inte hjälper med en konding på pin 8 till gnd. Brukar det bli bättre om man dessutom lägger en diod mellan + på batteriet och pin 8 på 555. Dioden kopplar bort kondensatorn från batteriet (när batterispänningen blir lägre än kondensatorspänningen) och batterispänningen kan sjunka pga hög belastning utan att mattningsspänningen till 555 sjunker.

Nu kommer dioden till användning! :vissla: Men det skulle varit en schottky, det är bättre än dom jag förslog. 8)

Här t.ex 35-489-71 ELFA
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

men e inte det parallellt? det som jag gjorde från början eller det e inte det du menar? JAHAA, nu tror jag att jag förstår, du tror kanske att jag bara tänkta lägga en transistor parallellt mot den befintliga? Jag menade att jag skulle göra en heeel ny grupp och parallellkoppla det mot den befintliga gruppen:D:D
hehe... då tror jag att vi förstår varandra. När du skrev parallelkoppla transistorer tänkte jag mig att du bara satte dit flera på samma ställe (med gemensam bas, emitter och kollektor).., men det går alltså inte så bra. Annars går det ju förstås att "parallellkoppla" flera transistorer , bara dom har varsitt eget basmotstånd (och att strömmen från battiet räcker till fler lysdioder).
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

jaha hehe, man beskriver lite dåligt bara :D då ska jag beställa den switchen och bc639 så får vi se hur det går:D
Maizlow

Inlägg av Maizlow »

Ett tips är att kolla min tråd som jag skapade för ett tag sen, i den finns mycket info om mosfets, transistorer, 555 och massa annat smått och gott. I vårt fall styrde vi en motor och inte några dioder, men det bygger nästan på samma princip, iallafall timerkretsen! Kolla in den här : http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=30601

Och fortsätt fråga finns många kompetenta själar på det här forumet!

/Johan
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ah, najs. Där fanns bra med info:D tack!
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

hmmmm... har någon en frekvensräknare att rekommendera, som inte kostar så jättemycket bör tilläggas.

Vill lägga den på utgången av 555an för att se vilka frekvenser man håller på med.

PIC har jag tänkt på men det är lite dyrt och jag vet inte hur man programmerar de.

Förresten, tror ni det blir enklare att göra denna koppling med PIC så att ett datorninterface styr frekvensen?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ett mycket billigt och enkelt sätt att kolla vad som kommer ut på en utgång är att köpa en räknare, t.ex. 4020,4040 eller 4060... Du sätter en stiftlist på utgångarna och ta en lysdiod (med motstånd) som du kan koppla till de olika stiften. Lysdioden kommer då att blinka i frekvensen

f(led) = f(in)/2^n där n är utgångens nummer.

så om du har t.ex. 10000 Hz in och kopplar LED till utgång nr 14 så blinkar den i 10000/(2^14) = 0.61 Hz

Blir ingen exakt frekvensmätare, men ett enkelt och billigt sätt att kolla vad som finns på en tråd. En variant om man gillar att löda. är att direktkoppla lysdioder på alla utgångarna och på så vis direkt se de olika frekvenserna. Numrera lysdioderna och du kan räkna ut ingångsfrekvensen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ett annat smart sätt att kolla en frekvens är att lyssna på den med ett piezo-element. (summer) . . . har man bra koll på tonerna kan man ungefär avgöra en frekvens. Man kan även lyssna på referensfrekvenser som man känner till för att få en uppfattning. Kombinera lyssnandet med räknare 4060 så har du fler möjligheter... men fortfarande har du inga exakta siffror. För att kunna mäta exaktare kan du göra en frekvens till spänning omvandlare och sedan mäta spänningen.

Det kan du göra analogt eller med en mikroprocessor. Men det bygget blir mer avancerat än det du ska testa.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

haha coolt:D
Skriv svar