Så här då? Men det skulle inte funka ändå för att det går för långsamt eller? Bara ett segment kommer ju lysa åt gången. Det är väl inget problem att stega igenom 40 segment på 1/100 sekund?
det e ju fan sant... Kul att man inte är den enda som gör så enkla misstag! Det lär ju ha hängt kvar i huvet sen början då jag tänkte parallellkoppla skiten. Jag lär ju köra på din variant Tony. Med 2 displayer blir det ca. 1 A och det e ju lugnt.sebastiannielsen skrev:Tony:
Lysdioderna är seriekopplade, så att samma 15mA flyter genom de 6 dioderna i varje segment. Tonys uträkning stämmer.
Är det inte tvärt om? Om man ska koppla alla segment till kaskadkopplade shiftregister behöver man ju en transistor till varjesegment = 5*8 = 40 transistorer. Om man kopplar som i schemat längst upp behövs 8+5=13 transistorer. Alla segment är parallelkopplade. Eller tänker jag knasigt nu igen?Tony skrev: Så som ditt schema ser ut nu skulle du behöva 7 + 1 transistorer & motstånd till varje siffra, blir rätt klumpigt....
Kod: Markera allt
function update_display(no)
{
for (i=0;i<5;i++;)
{
shifta ut bitar för första siffran;
shifta ut bit till rätt siffra (i);
output enable;
}
}