Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)
Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)
Nu måste jag klydda till det helt och be alla att bortse från mitt tidigare inlägg , min fråga är helt enkelt hade det fungerat att switcha på sättet nedan. Mindmapper skrev att jag inte bör röra 10k och 3.9k motstånden. Men går det så här:
Här ändrar jag ingenting som har med pulsen att göra?
Klicka här
Här ändrar jag ingenting som har med pulsen att göra?
Klicka här
-
Går bara bra!
Det blir bara opraktiskt om du ska ha fler områden eftersom du får en potentiometer per område. Ibland vill man ha flera frekvenser som man förinställt och då är lösningen med flera pottar bäst.
Mindmapper>Genom att ändra förhållande mellan 3,9kohm och den andra resistorn ändrar du hela faderullan. Medans en ändring av kondensator bara ändrar frekvens.
Jag sa att förhållandet mellan 3.9k och den andra resistorn ändrar frekvens och pulskvot. Men du kan ändra hur du vill.
Det blir bara opraktiskt om du ska ha fler områden eftersom du får en potentiometer per område. Ibland vill man ha flera frekvenser som man förinställt och då är lösningen med flera pottar bäst.
Mindmapper>Genom att ändra förhållande mellan 3,9kohm och den andra resistorn ändrar du hela faderullan. Medans en ändring av kondensator bara ändrar frekvens.
Jag sa att förhållandet mellan 3.9k och den andra resistorn ändrar frekvens och pulskvot. Men du kan ändra hur du vill.
- prototypen
Mindmapper - aha , förstod nu hur det blir opraktiskt:D
Protte - liiiite för avancerat för mich tror jag men mer fria händer förstår jag:D
På något mystiskt sätt har mina räkningar visat att jag får områdena att överlappa varandra, gubbar
:D:D:D:D gött!!!
Mindmapper - Följjde förresten ditt råd och använder två pottar i serie och switchar mellan kondningar:D
Let u know how it goes:D, ska beställa hem grejer och köra på
wish me GL HF:D
Protte - liiiite för avancerat för mich tror jag men mer fria händer förstår jag:D

På något mystiskt sätt har mina räkningar visat att jag får områdena att överlappa varandra, gubbar

Mindmapper - Följjde förresten ditt råd och använder två pottar i serie och switchar mellan kondningar:D

Let u know how it goes:D, ska beställa hem grejer och köra på
wish me GL HF:D

-
Köp hem lite extra resistorer, kondensatorer, dioder (t.ex. 1N4148, 1N4007) och transistorer (BC547).
Lycka till!
Lycka till!

--> dioder?
varför och var

--->switch, flervägs, 3 eller 4 . hittar ej:( var finns de?:S
-----> Jag vill gärna ha en display som visar frekvensen som dioderna blinkar med, kopplar jag den på utgången? Svårt att hitta en
tips?
-------> Kan jag ha flera transistorer för att utöka antalet lysdioder? Måste jag då räkna om basmotstånd eller det e bara till att lägga på en exakt samma lysdiodkoppling?
BTW, här är resultatet om jag inte utökar med en flera nya transistor + lysdioder samt frekvensräknare av något slag.
Final Result?

--->switch, flervägs, 3 eller 4 . hittar ej:( var finns de?:S
-----> Jag vill gärna ha en display som visar frekvensen som dioderna blinkar med, kopplar jag den på utgången? Svårt att hitta en

-------> Kan jag ha flera transistorer för att utöka antalet lysdioder? Måste jag då räkna om basmotstånd eller det e bara till att lägga på en exakt samma lysdiodkoppling?
BTW, här är resultatet om jag inte utökar med en flera nya transistor + lysdioder samt frekvensräknare av något slag.
Final Result?
Förresten , jesse eller någon, du sa att i databladet hittade du hfe(min) = 25, jag hittar inte det någonstans:(
Och när jag räknar på basmotståndet, måste jag även ta hänsyn att T.EX på BC547B , att Vbe är som lägst 0.58V.
Dvs att om jag har 9V så och vill ha 30mA genom basmotståndet så blir det (9-0.58)/30mA??
Och när jag räknar på basmotståndet, måste jag även ta hänsyn att T.EX på BC547B , att Vbe är som lägst 0.58V.
Dvs att om jag har 9V så och vill ha 30mA genom basmotståndet så blir det (9-0.58)/30mA??
- prototypen
Om du tittar i diagrammet som du postade 08-jun-2009 15:17
och går in med 0,5 Vce och Ic 0,7A så ger det en basström på 15mA.
Hfe är inte linjärt då transistorn närmar sig bottning så diagrammet ger ett bättre värde.
Och jodå man BÖR räkna med Ube när man räknar på basmotståndet MEN även spänningsfallet hos 555. Ur 555 kommer det INTE 9 volt med 15 mA belastning.
I bakhuvet utan att titta i databladet så ska 7555 (CMOS varianten) inte ge mer än 10 mA medan hederliga gamla NE555 ger 200mA dock med ett rejält spänningsfall.
Protte
och går in med 0,5 Vce och Ic 0,7A så ger det en basström på 15mA.
Hfe är inte linjärt då transistorn närmar sig bottning så diagrammet ger ett bättre värde.
Och jodå man BÖR räkna med Ube när man räknar på basmotståndet MEN även spänningsfallet hos 555. Ur 555 kommer det INTE 9 volt med 15 mA belastning.
I bakhuvet utan att titta i databladet så ska 7555 (CMOS varianten) inte ge mer än 10 mA medan hederliga gamla NE555 ger 200mA dock med ett rejält spänningsfall.
Protte
Ok, då bör jag räkna om eller?
protte, du gör mig nervös 
Jag fick dock ett annat problem. Kopplade upp en lite prototyp bestående av en BC547B och 3 lysdioder i serie och en till 3lysdiodserie parallellt. Men de vägrar att blinka, de bara lyser konstant och enligt beräkningarna skall 1mikroF generera ca 7-8 Hz.
på min 547B räknade jag med hfe = 100 och fick fram basmotstånd < 18kohm och sen körde jag på (Ic i detta fallet blev ca 40mA, krämade på till 50 för säkerhets skull)
Några ideer?:S

Jag fick dock ett annat problem. Kopplade upp en lite prototyp bestående av en BC547B och 3 lysdioder i serie och en till 3lysdiodserie parallellt. Men de vägrar att blinka, de bara lyser konstant och enligt beräkningarna skall 1mikroF generera ca 7-8 Hz.
på min 547B räknade jag med hfe = 100 och fick fram basmotstånd < 18kohm och sen körde jag på (Ic i detta fallet blev ca 40mA, krämade på till 50 för säkerhets skull)
Några ideer?:S
- prototypen
Jag tror du ligger en tiopotens fel så prova med 10uF istället. Vad visar voltmetern om du mäter på pinne 3 på 555?
Protte
Protte
10-potens fel :O:O:O:O:O varför tror du det 
har för övrigt kopplat ett 100k motstånd(så länge istället för potten) i serie med 10k för att få ner frekvensen. 7.8 V får jag ut från 555an.
Ib = Ic/hfe(min) = 0.05/110 = 0.46mA
(7.8-0.58) / 0.46mA = 15k6ohm ( jag använder just nu ett 15k)

har för övrigt kopplat ett 100k motstånd(så länge istället för potten) i serie med 10k för att få ner frekvensen. 7.8 V får jag ut från 555an.
Ib = Ic/hfe(min) = 0.05/110 = 0.46mA
(7.8-0.58) / 0.46mA = 15k6ohm ( jag använder just nu ett 15k)

-
Första steget blir att avgöra om felet ligger i 555-delen eller transistorkretsen.
Mät med multimeter på utgången från 555 (multimetern i läge DC/volt). Slår multimetern om mellan hög spänning/ingen spänning?. Slår den inte om, mät i läge AC/volt det kan ge en förklaring om 555 ger ut en högre frekvens än den du tänkt. Vad gav det?
Slår 555 om som tänkt har du felet i transistorkretsen. Du koncentrerar dig då på den. Vanligt är att man tagit fel på var benen (bas, emitter, kollektor) finns.
Slår inte 555 om som den ska!
Mät med multimetern över kondensatorn. Kondensatorn ska ladda upp sakta för att vid 2/3 av matningsspänningen slå om och ladda ur kondensatorn. Sedan börjar en ny omladdning av C.
Vid så låga frekvenser som du har kan du mäta det med multimeter. Finns ingen spänning till kondensatorn eller full spänning hela tiden får du följa upp vad det beror på.
Vid felsökning på 555 mäter jag alltid spänningen över kondensatorn. Med multimeter elller oscilloscop. För att mäta om du har höga frekvenser som laddar upp ur kondensatorn, mäter du AC med multimetern. Finns det en spänning över kondensatorn som laddar upp/ur ligger felet på utgången av 555 eller efter den. Finns ingen spänning alls över kondensatorn. Då kollar jag att matningen är ok samt resistorer och pinnarna på 555 är rätt kopplade. En för hög spänning indikerar att 555-inte laddar ur kondensatorn. En spänning under 2/3 Vcc indikerar läckage i kondingen eller att resistorerna har på tok för hög resistans.
Det tar en stund innan man blir van att mäta och dra slutsatser. Men det är bättre att gå den vägen än att helt planlöst koppla om eller börja byta komponenter. Den senare metoden kallas "trial and error". Visst lyckas den ibland men det brukar vara mer tillförlitligt att lära sig att mäta fram felet.
Edit: det hanns med att posta medans jag skrev. Tror att protte har rätt, men prova ock mät för att se hur det ser ut och träna på att dra slutsatser av mätningarna.
Mät med multimeter på utgången från 555 (multimetern i läge DC/volt). Slår multimetern om mellan hög spänning/ingen spänning?. Slår den inte om, mät i läge AC/volt det kan ge en förklaring om 555 ger ut en högre frekvens än den du tänkt. Vad gav det?
Slår 555 om som tänkt har du felet i transistorkretsen. Du koncentrerar dig då på den. Vanligt är att man tagit fel på var benen (bas, emitter, kollektor) finns.
Mät med multimetern över kondensatorn. Kondensatorn ska ladda upp sakta för att vid 2/3 av matningsspänningen slå om och ladda ur kondensatorn. Sedan börjar en ny omladdning av C.
Vid så låga frekvenser som du har kan du mäta det med multimeter. Finns ingen spänning till kondensatorn eller full spänning hela tiden får du följa upp vad det beror på.
Vid felsökning på 555 mäter jag alltid spänningen över kondensatorn. Med multimeter elller oscilloscop. För att mäta om du har höga frekvenser som laddar upp ur kondensatorn, mäter du AC med multimetern. Finns det en spänning över kondensatorn som laddar upp/ur ligger felet på utgången av 555 eller efter den. Finns ingen spänning alls över kondensatorn. Då kollar jag att matningen är ok samt resistorer och pinnarna på 555 är rätt kopplade. En för hög spänning indikerar att 555-inte laddar ur kondensatorn. En spänning under 2/3 Vcc indikerar läckage i kondingen eller att resistorerna har på tok för hög resistans.
Det tar en stund innan man blir van att mäta och dra slutsatser. Men det är bättre att gå den vägen än att helt planlöst koppla om eller börja byta komponenter. Den senare metoden kallas "trial and error". Visst lyckas den ibland men det brukar vara mer tillförlitligt att lära sig att mäta fram felet.
Edit: det hanns med att posta medans jag skrev. Tror att protte har rätt, men prova ock mät för att se hur det ser ut och träna på att dra slutsatser av mätningarna.
EDIT:Det funkade nu, mätte vidare och skulle se vart strömmen kommer ifrån, det var en kabel som hade tappat sitt "ben":D den går som den ska
:D
men jag behöver veta om jag kan lägga på några transistorer till , nu pratar jag om den stora kopplingen, bc639. Kan jag göra det för att utöka till 300 dioder t.ex?
Min koppling på plattan
bilden

men jag behöver veta om jag kan lägga på några transistorer till , nu pratar jag om den stora kopplingen, bc639. Kan jag göra det för att utöka till 300 dioder t.ex?
Jag använder ett 9V batteri under "prototypen", inget som påverkar ?Mindmapper skrev:Första steget blir att avgöra om felet ligger i 555-delen eller transistorkretsen.
konstant 7.8V DC och 0V AC
de e rätt:)
1mikroF ger konstant 8.3V.---det vet jag inte exakt vad det innebär faktiskt. den är ju då för hög värt att nämna är att 10k och 100k motstånden har i princip 0V över sig![]()
Vid felsökning på 555 mäter jag alltid spänningen över kondensatorn. Med multimeter elller oscilloscop. Finns det en spänning över kondensatorn som laddar upp/ur ligger felet på utgången av 555 eller efter den. Finns ingen spänning alls över kondensatorn. Då kollar jag att matningen är ok samt resistorer och pinnarna på 555 är rätt kopplade. En för hög spänning indikerar att 555-inte laddar ur kondensatorn. En spänning under 2/3 Vcc indikerar läckage i kondingen eller att resistorerna har på tok för hög resistans.
Min koppling på plattan
bilden
Senast redigerad av fireas 12 juni 2009, 16:13:47, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Har du 7,8V på pinne 3 och 8,3 V över kondensatorn är endera pinne 6 inte ansluten till 2 och kondensatorn eller pinne 1 inte till batteriets minus. Möjligheten finns också att 555 lämnat in, tagit ner skylten, dött eller kastat in handskarna.
Det finns INGEN chans att det är mer än 2/3 spänning på kondensatorn OCH hög utsignal om det är kopplat enligt schema.
Protte
Det finns INGEN chans att det är mer än 2/3 spänning på kondensatorn OCH hög utsignal om det är kopplat enligt schema.
Protte
Jag använder Philips datablad för BC639 (ligger på min hårddisk) och på sidan 3 under rubriken "Characteristics" så står det bland annat:Förresten , jesse eller någon, du sa att i databladet hittade du hfe(min) = 25, jag hittar inte det någonstans:(
Hfe (min) , Vce=2V:
Ic = 5mA : 40
Ic = 150 mA : 63
Ic = 500 mA : 25
Jag kan också läsa där att Vbe (max) vid Ic=500mA, Vce=2V är 1,0 volt.
Om 555:an inte ger tillräckligt med ström kanske man skulle använt en darlingtontransistor, mosfet eller en extra transistor, t.ex. BC557B (PNP) som förstärkare till basströmmen vilket då skulle invertera signalen.
I övrigt - följ mindmappers råd om felsökning. Ett alternativ är att du kopplar en lysdiod med ett motstånd på ca 390 ohm till jord och använder andra änden som "testpinne" - kopplar du den till +9V ska den lysa, till utgången på 555:an ska den blinka (blinkar den väldigt fort så ser det ut som om den lyser svagt).
Om du är rädd att det bli för hög värmeutveckling i transistorn - börja med att ansluta 2-3 rader med lysdioder först och när du fått det att fungera - anslut fler.