Intervall timer. [Modell 0.1 är klar :)]

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
watti

Intervall timer. [Modell 0.1 är klar :)]

Inlägg av watti »

Halloj, jo har precis blivit klar med min första prototyp, saken med denna är att jag ska kunna koppla den till vad jag vill, tex en Kamera för intervall-foto.

Tyvärr har jag inte bilderna på projektet men den är uppbyggd med en enkel ne555 timerkrets, 10uf/100uf kondensator, ett variabelt motstånd på 500k och ett fast på tror de var runt 5k.

Ungefärligt Schema:
Bild

2 bilder på de hela, Allt sitter i en snusdosa, knappen på toppen är från en spis :) Tejp biten brevid är vad jag räknade ut hur mycket man snurrade för olika timertal, Max var runt 1 min och 39 sek. Den ska alltså tejpas runt snusdosan. Tänkte skriva ut en snygg därför är de så.

Bilder:
Bild
Bild

Nu till ide:n, eller fråga. Skulle de gå på ett billigt, litet och snyggt sätt att bygga en likande intervall-timer med display? där man kan ställa in minuter och sekunder, behöver inte vara på millisekunden :).

Kanske de finns något man kan modifiera för ändamålet?
Kan tilllägga att jag inte har några programeringskunskaper, eller utrustning för pic-programmering tyvärr.

Kom med förslag och idéer!

//Simon

Edit. Såg att de redan fanns en tråd om något likande nu: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=34236