Död tv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ztefan

Död tv

Inlägg av Ztefan »

Har en sony KV-14M1D som inte vill gå igång, standby:en lyser inte.
Om den har stått orörd över natten så ger den ifrån sig ett ljud när man trycker på knappen men inte annars.
Tror det är ett be3-b chassie.
Borde väl röra sig om ett fel i spänningsdelen?
Sladden och säkringen är hel, spänningen över stora kondingen med strömmen på är 320 V, har inte kommit längre än så ännu. Vad är nästa steg? :roll:
Hittar inget schema heller. Tacksam för alla tips och råd.

MVH Ztefan
Ztefan

Inlägg av Ztefan »

Upptäckte nu att på den stora spolen, på kortsidan som är närmast stora kondingen har "kopparbandet" som går runt hela spolen försvunnit.
Inget avbrott men kopparen är borta och det ser nästan ut som nånting har stänkt på den, dock inga synliga tecken på att kondingen läckt.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Ljudet som uppkommer om den stått avstängd kommer antagligen från avmagnetiseringen, den brukar vara ganska högljudd på sonys apparater. Åtminstonde på de större apparaterna brukar den låta "Booing!" eller så.

Oftast vid fel där inte nätdelen startar, så är någon av de små elektrolyterna på primärsidan i nätdelen dåliga. Vanligtsvis brukar jag löda loss ena benet på dom, och mäta upp dom med en "curve tracer", ett specialinstrument. Har man inte tillgång till en sådan, så är det bara att byta kondningarna.

Sedan är det ganska vanligt med dåliga lödningar i sonys apparater också, särskillt de lite äldre. Jag vet dock inte hur gammal just den här apparaten är.

Om du har ett oscilloskåp, så testa och mäta på någon av utgångarna från nätdelstransformatorn. Kommer det pulser stötvis, så tyder det på att något drar för mycket ström, och nätdelen därför slår av.

Men det hade varit intressant att se en bild på den skadade spolen, det är svårt att förstå exakt vad som har hänt bara genom att läsa om det.
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Du kan fortsätta med att kolla om du har 320v fram till kollektorn på switchtrissan. Använd samma jord som nätellyten du mätte. Om du har spänning här går du vidare och kollar switchtrissans drivkrets. Där ska det finnas en startpinne som ska ha 12v.

Janne
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Om det verkligen är chassi BE-3B så finns det ingen switchtrissa. Alltihop sitter i stället i en effekt-IC som heter STRS-5670B. Kolla om du har någon spänning på pinne 7 på nättrafon, där skall finnas lika mycket spänning som på kondingen. Om det inte gör det, så är R447 och sannolikt IC600 kass. Kolla även upp C404, C405 och C407.

Schema finns förresten att ladda ner på http://www.eserviceinfo.com/
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Tack för påpekandet!
Jag skrev bara allmänt.
Sony har ju förstås en STR-krets.

Janne
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Om du Stefan är intresserad har jag schemat, BE-3B.
Den är dock på ca 11MB så du måste ha en inbox som räcker.
Formatet är pdf.
Maila mig om du är intresserad!

Janne
Stigafbussen

Inlägg av Stigafbussen »

Jag änvänder i FLUKE kapacitansmätare för att mäta kondingar och fungerar utmärkt. Ingen curv traser här vad det nu är.
jbtvservice
Kontakt:

Inlägg av jbtvservice »

Chassit heter nog BE4A.
Jag har den också i pdf om du är intresserad.
Den är på 1,23 Mb.
BE-3B är 29" modeller.

Janne
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Kolla om IC601 (Switch-IC:n) i din TV heter STR-55706.
Är det den heter chassit BE4A.

Janne
Ztefan

Inlägg av Ztefan »

Japp det stämmer, det är en BE4A. Hade fått fel information.
Switch-IC:n är en STR-55706 precis som du säger.
Vilka komponenter ska jag kolla/mäta då?
Är det fortfarande pinne 7 på nättrafon som jag ska mäta på?
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Nej, på det chassit skall du mäta på pinne 1 på trafon. Har du inte spänning där, så är R615 kass, och säkerligen också IC601.

Bild
Ztefan

Inlägg av Ztefan »

Spänningen är densamma på pinne 1 på trafon som den är över stora kondingen (C606). Allt ok så långt alltså?
Vad är nästa steg? Har bara tillgång till en multimeter utan kapacistansmätning just nu.
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Japp, då är allt som det skall vara så långt.

Nästa steg kan vara att mäta om nätdelen svänger. Det är inte enkelt att se utan oscilloskåp tyvärr. Men du kan mäta med multimetern över C620, som du ser längs upp till höger på schemat nedan. En multimeter är ju inte snabb, men du borde hinna se någonting i alla fall om det finns spänning där.

Sedan ser jag att det finns två lödsäkrningar också, PS602 och PS603. Det skadar ju aldrig att kolla om dom är hela.
jbtvservice
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Ben 1 på IC601 ska ha 333v. Ben 9 ska vara 8.1v. Kolla dessa.
Om det är ex mycket låg spänning eller nästan 0 på Ben 1 är IC:n troligen kortsluten. Startupen på ben 9 är viktig för att IC:n ska starta sitt oscillerande.
Om du misstänker kortis i IC:n ska du pluuga ur setet och urladda den stora ellyten med ett motstånd. Ohmmät sedan mellan Ben 1 och Ben 2. Är det noll ohm är den kortsluten och måste bytas.

Janne
Skriv svar