Jag funderar på att bygga ett eget flipperspel. Jag har kommit över lite begagnade flipperdelar på ebay, targets,
popbumpers och flipprar.
Vad är lämplig strömförsörjning för spolarna? Ska det vara AC eller DC, blir det starkare magnet av endera?
Om man har 24v och spolen är 4ohm = 6A. 24*6=144VA. En transformator på 24v 200VA borde räcka då eller?
Orkar man flippra och bumpra med 144w. Eller måste gå upp i volt eller ner i motstånd? Tänker jag rätt?
Eller kan man tom använda ett gammalt lite kraftfullare datornätagg på 12v?
Styr man spolarna med en FET transistor eller relä, eller hur gör man?
Nån som byggt eget flipper som har lite tips och ideer?
/Pyrro
Lite flipperfunderingar kring strömförsörjning och spolar
Re: Lite flipperfunderingar kring strömförsörjning och spolar
Hör med GeekJoan han om någon borde veta! Forumetsflipper gruru nr 1 

Enklast torde vara att gå in på http://www.IPDB.org sen dra hem en flippermanual och kolla i den för att se hur ett riktigt flipper är konstruerat.
Tex flipprarna har tvåstegs solenoider så att det finns en hållström som är svagare för att inte bränna spolen.
Tex flipprarna har tvåstegs solenoider så att det finns en hållström som är svagare för att inte bränna spolen.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I gamla elektromeniska flipperspel körde man 48VAC spolspänning. Nättrafon (som var stor och tung) hade sedan ett extra uttag, så man kunde köra ut högre spänning när flipperspelet blev gammalt och trött; lite dödsryckningar alltså.
Jag skulle nog råda dig till att bygga någon sorts kontrollermackapär i elektronik (PIC e dyl) så du slipper tröska massa reläteknik.
Jag skulle nog råda dig till att bygga någon sorts kontrollermackapär i elektronik (PIC e dyl) så du slipper tröska massa reläteknik.