Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fireas

Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)

Inlägg av fireas »

Jesse en ängel! var det hfe = 25 det som stod vid 30mA i diagrammet?

Förresten, kanske lite mer kött på benen vore roligt. Det jag håller på att göra är en krets där jag har en rad med dioder och kan styra de med valfri frekvens(rattar på potentiometrar). Så här ser kopplingen ut och kom gärna med åsikter, kanske förbättringar, kanske FELKOPPLAT, kanske ser att nåt är dåligt.
Bild
Vad tycks?
den blev SKETASTOR: Tryck här istället: Länk

Kommer det funka tror ni? :oops:
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Motstånden: Basmotstånd = 300ohm, Diodmotstånd = 150ohm:D

Vet inte vad 3.9k och 10k längst upp gör:S

Dessutom, på utgången vill jag ha en frekvensräknare som visar viken frekvens dioderna blinkar med. något tips, har hittat en, går på 600 kr:S
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har kommit bra långt nu.

Har ej räknat på de resistansvärdena till transistorn, men tycker de ser vettiga ut.

3.9k och 10k bestämmer frekvensen tillsammans med C på 10nF.

Här kan du se hur det fungerar!
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 304117.pdf

600kr tycker jag låter ganska mycket för en enkel frekvensmätare.
Bygg en själv med AVR eller PIC för ca 200kr.
10kHz lär du inte se med ögonen. Vid 50Hz brukar det synas att det blinkar. 100Hz synns inte. Blev nyfiken vad syftet kan vara!
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Tack , länken hjälpte gott:D

tro det eller ej så vill jag faktiskt bara lära mig lite praktiska grejer och se hur jag kan välja frekvens själv. sedan tänkte jag att jag kunde slänga in dioder och transistorer så lär jag mig det på köpet :D så det ska monteras upp och sedan ner:D

Förresten, tack så jättemycket för alla svar och all hjälp, lärt mig sketamycket.!

Peace 8) :vissla:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle lägga pengar på ett begagnat osscilloskop i stället för en frekvensräknare. Med den ser du alla nivåer, kurvans utseende och frekvens samt symmetri på pulser. Absolut bästa instumentet för att lära sig. Bra till allt. :humm: :wink: Nästan i varje fall. Korrigerar till det mesta. :)
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ah ok, ska se på det:D
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

angående länken du skickade, som jag förstod det så har jag då i denna koppling(minst) 1.44/(2*10k+3.9k)*1n = 60kHz
max : 1.44/(2*1k+3.9k)*1n = 160kHz

?!?!?!?!!!?!?!
Hur ska jag göra om jag vill ha från drygt 10Hz till 10kHz (inte så praktiskt men så man vet hur man ska komma fram till det). Vill ha två potentiometrar (parallellt) av det skälet att den ena skall vara för grovjustering och den andra för finjustering.

Bilden gick bort:S, här e den igen. Men annars vart det kopplat rätt via timern?

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sätt bara en större kondensator, 1uF ger 60-160 Hz.

Protte
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

bara så jag e med, potentiometrarna räknas som parallellkopplade motstånd?

kan jag ta bort min 10k motstånd längst upp till vänster i kretsen? den gör ingenting? ligger bara i serie och adderas på motståndet?
och det verkar lite omöjligt att fixa så att jag kan (mha av potentiometrar) gå från 10 - 10kHz..:(
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ok, kom på en grej, vet inte om det skulle fungera men om jag där uppe till vänster i kretsen istället gör så att jag switchar mellan två motstånd som sedan går till potentiometrarna, se bild nedan:

Skulle jag inte då kunna switcha mellan två helt olika områden? då har jag enligt mina beräkningar (RÄKNAR JAG RÄTT?! :doh: )

Den vänstra: Då Frekvens = 1.44 / (Ra +2*Rb)*C

Lägsta frekvens = 1.44 / (1k + 2*(220+909))*1^-6 = 441Hz ( 909 kommer från parallellkoppling av 1k och 10k potentiometrarna ( då de är på max)

Högsta frekvens = 1.44 / (1k + 2*220)*1^-6 = 1kHz

Den högra

Lägsta frekvens = 1.44 / (1k + 2*(940+909)))*100^-6 = ca 5Hz?!?!?! vill ha upp den till 500!

Högsta frekvens = 1.44 / (1k + 2*940)*100^-6 = ca 3Hz

min fråga ovan kvarstår, addering av potentiometrarna, parallellkoppling? dvs, rätt räknat?

Det verkar inte gå så bra med att ha två områden, kanske flera? men då måste jag fråga : finns det flervägsswith, typ 5 eller nåt?

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Koppla om mellan flera kondensatorer i stället, det blir betydligt enklare.

Resistorerna ändrar inte bara frekvensen, utan också den tid som pulsen är hög respektive låg. Om du sätter in en stor kondensator (100uF eller dylikt) kan du se blinkning på lysdioderna. Dels hur lång varje blink blir, dels hur lång tid det går mellan varje blink. Detta är frekvens och pulsförhållande (pulskvot) du ser. Genom att ändra förhållande mellan 3,9kohm och den andra resistorn ändrar du hela faderullan. Medans en ändring av kondensator bara ändrar frekvens.

Det finns switchar med nästan hur många lägen du vill ha. 8)
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

ok ok, men beräkning av motståndet som kommer ut av potentiometrarna är rätt? (är det förresten överdrivet med en 10k potentiometer + en 1M potent.??

det är rätt kopplat till timern.? och av ditt svar så ser jag att man kan switcha mellan kondningar gött!

EDIT
Nu har jag räknat på att bara ändra kondningar, det blir svårt att göra så att områden överlappar varann.
Vad för sorts kondensatorer bör jag välja, finns miljontals olika sorter känns det som.

MVH
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkar som inte bilderna finns kvar.

Värdena du stoppat i formlerna verkar ok. Har inte kontrollräknat.

Kondensatorerna är inte så noga i denna tillämpning. Välj vettigt format på kondingarna tillsammans med bra pris. Vänd ellytar med rätt polaritet. Extremt stora värden på kondingar tillsammans med höga resistansvärden kan ge problem. (>1000uF och Mohm) Det beror på att om läckaget i kondingen är stor och resistorn begränsar strömmen så mycket att den inte räcker för att ladda kondingen. (Kondingen läcker igenom för mycket ström).
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

bilderna fungerar för mig:S

så vilka sorters kondensatorer som helst.. då tar vi några som ser bra ut:D
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

EDIT:
Bortse från detta inlägg och hoppa till nästa, dessa frågor är lösta och är bara allmänt klyddiga!!

Mindmapper skrev:Verkar som inte bilderna finns kvar.

Värdena du stoppat i formlerna verkar ok. Har inte kontrollräknat.

Kondensatorerna är inte så noga i denna tillämpning. Välj vettigt format på kondingarna tillsammans med bra pris. Vänd ellytar med rätt polaritet. Extremt stora värden på kondingar tillsammans med höga resistansvärden kan ge problem. (>1000uF och Mohm) Det beror på att om läckaget i kondingen är stor och resistorn begränsar strömmen så mycket att den inte räcker för att ladda kondingen. (Kondingen läcker igenom för mycket ström).
så det blir problem om jag använder 100k och 1M potentiometrar? , då har jag ett problem, det är där mitt omfång fungerar bra

Hjälper det istället om jag tar två potentiometrar i serie? då kan jag (enligt mina beräkningar) använda två 10k i VÄRSTA fall, en 10k och en 100k men då blir det lite konstigt min grov-/finsjustering mha potentiometrarna. det blir klyddigt detta!

Det bästa vore såklart att ha en potentiometer som går är på 100k och som är flervarvig men får inte vara så känslig, ska röra den lite så ska den öka Liiiiiiiiite. Vi kallar det LÅG sensetivity.. Vill ha med nästan allt. Finns det? för en inte så stor slant?

För med en 100k och en 1M potentiometer ELLER en 100k (BRA - i den mening som att den uppfyller kraven ovan) potentiometer så hade jag fått 3 områden :

Lägsta- Högsta frekvens (ett område = en färg): 6.5-60 65-600 640-6000

Ser ni glappen mellan områdena!!! hur får jagbort de?!

EDIT:
Bortse från detta inlägg och hoppa till nästa, dessa frågor är lösta och är bara allmänt klyddiga!!
Senast redigerad av fireas 10 juni 2009, 16:04:40, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar