Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)
Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)
Hej!
Skulle viljaha lite hjälp med hur jag räknar på en transistor som ligger i serie med en lysdiod, vill då räkna ut hur mycket ström/spänning som kommer ut till lysdioden.
Dessutom undrar jag varför det är bra att ha en transistor i serie med lysdioden och inte direkt kopplat?
MVH
Skulle viljaha lite hjälp med hur jag räknar på en transistor som ligger i serie med en lysdiod, vill då räkna ut hur mycket ström/spänning som kommer ut till lysdioden.
Dessutom undrar jag varför det är bra att ha en transistor i serie med lysdioden och inte direkt kopplat?
MVH
- FormerMazda
Re: Räkna på en transistor(för bruk med lysdioder)
Hmm, klurar på ett bra svar till dig, men det vore kul med fakta kring din fråga.
Vad är det för lysdiod, vad är spänningskällan, vad ska det vara till, vad vill du nå för mål med det?
Ge oss mer kött på benen så kommer svaren hagla!
Vad är det för lysdiod, vad är spänningskällan, vad ska det vara till, vad vill du nå för mål med det?
Ge oss mer kött på benen så kommer svaren hagla!

en rad med (röda)dioder helt enkelt( blir väl ca 2V spänningsfall och 20mA), vill få de att blinka samtidigt. För detta har jag parallellkopplar lysdioder (med varsitt motstånd och en transistor i serie), dessa kopplas till en timerkrets. Men varför måste jag ha transistorer, fått höra att det skall vara det. sen vet jag inte hur jag ska räkna ut motstånden när jag inte vet hur jag ska räkna vad för ström/spänning som kommer ut ur transistorn.
Drivs på 9V /1A ( hittade inget mindre:D)
Drivs på 9V /1A ( hittade inget mindre:D)
- Schnegelwerfer
En anledning till att använda en transistor kan vara att den totala strömförbrukningen av dina lysdioder är mer än vad timerkretsen kan ge ut.
Vad har du för timerkrets och hur många lysdioder vill du koppla in?
En vanlig LM555 kan driva 10 lysdioder enligt dina önskemål, vill du driva fler får du använda en transistor. Observera att det i så fall räcker med EN transistor för alla lysdioder.
Vad har du för timerkrets och hur många lysdioder vill du koppla in?
En vanlig LM555 kan driva 10 lysdioder enligt dina önskemål, vill du driva fler får du använda en transistor. Observera att det i så fall räcker med EN transistor för alla lysdioder.
Det är nämligen så att jag ska använda mig av en timerkrets(NE555) som ska kopplas till massor av lysdioder (vi pratar om ca 100 st) , de ska blinka samtidigt. Problemet är att jag inte vet hur jag ska räkna ut motstånden som skall sitta till dioderna(röda vanliga, 2V/20mA kan jag tro). Jag har en transistor per diod i serie med ett motstånd(i den ordningen) , sedan parallelkopplas detta till 100 andra.
Men hur ska jag räkna om jag får in 9V/1A in i transistorn, andra sidan? och gör det nåt om jag kopplar 9V->transistor->diod->motstånd.
EDIT
Råkade PM:a
Men hur ska jag räkna om jag får in 9V/1A in i transistorn, andra sidan? och gör det nåt om jag kopplar 9V->transistor->diod->motstånd.
EDIT
Råkade PM:a

-
100st LED i parallell tar 2A. Är det en batterieliminator du har, räcker den inte. Är det ett batteri du matar med kommer det att behöva bytas ofta.
Om du seriekopplar tre och tre så får du ner strömförbrukningen till en tredjedel av 2A. Med högre spänning och annan seriekoppling får du ner strömmen betydligt. Det behövs inte en transistor per diod utan en transistor som klarar den totala strömmen räcker.
Om du seriekopplar tre och tre så får du ner strömförbrukningen till en tredjedel av 2A. Med högre spänning och annan seriekoppling får du ner strömmen betydligt. Det behövs inte en transistor per diod utan en transistor som klarar den totala strömmen räcker.
så istället för en transistor och en diod parallellt med en transistor och en diod (flera stycken) så skulle det fungera med en transistor, tre dioder i serie och motstånd parallellt med samma?
Men det återstår fortfarande : hur räknar jag på hur mycket ström/spänning jag får igenom transistorn så jag kan avgöra vilket motstånd jag ska ha.
Dessutom, blir det någon skillnad ifall jag kopplar transistor->diod->motstånd istället för att koppla transistor->motstånd->diod. Vad blir skillnaden?
MVH
Men det återstår fortfarande : hur räknar jag på hur mycket ström/spänning jag får igenom transistorn så jag kan avgöra vilket motstånd jag ska ha.
Dessutom, blir det någon skillnad ifall jag kopplar transistor->diod->motstånd istället för att koppla transistor->motstånd->diod. Vad blir skillnaden?
MVH
-
Det spelar ingen roll på vilken sida om LED du har resistorn. Transistorn däremot bör sitta längst ner. +, R, LED, transistor, - eller +, LED, R, transistor, -.
Motståndet räknar du ut, så här: R = (Ubatteri - Uled -Utransistor)/Iled. Uled beror på hur många LED då har i serie. Spänningsfallet över transistorn blir om man valt rätt transistor så litet att man kan bortse från det. Normalt sett ca. 0,1V till 0,2V. Jag tog med det för att visa att det finns.
Har du 12V och 4st LED i serie så får du: 12V - 4*2V - 0,1V = 7,9V över resistorn (Ur). Ohms lag ger R = Ur/Iled= 7,9/0,02 = 395 ohm, välj närmaste standardvärde, som är 370 ohm. Har du en stabil 12V kan du ha 5st LED i serie, dvs du kan ha mindre spänningsfall över resistorn.
Har du en spänning som ändras mycket får du en så stor förändring i strömmen, om spänningsfallet över resistorn är litet. Det gör i sin tur att ljusstyrkan i LED ändras synbart. Därför är det ofta bättre om spänningen ändras mycket att ha en konstantströmsgenerator i stället för resistorn. Det komplicerar det hela och fördyrar så därför kan det ibland vara vettigare att stabilisera spänningen.
Sen ska du välja transistor! Först om du ska ha NPN eller N-channel. Dvs. bipolär eller FET. Därefter väljer du så att den tål spänning och ström och att den kan drivas av det som ska driva den.
Motståndet räknar du ut, så här: R = (Ubatteri - Uled -Utransistor)/Iled. Uled beror på hur många LED då har i serie. Spänningsfallet över transistorn blir om man valt rätt transistor så litet att man kan bortse från det. Normalt sett ca. 0,1V till 0,2V. Jag tog med det för att visa att det finns.
Har du 12V och 4st LED i serie så får du: 12V - 4*2V - 0,1V = 7,9V över resistorn (Ur). Ohms lag ger R = Ur/Iled= 7,9/0,02 = 395 ohm, välj närmaste standardvärde, som är 370 ohm. Har du en stabil 12V kan du ha 5st LED i serie, dvs du kan ha mindre spänningsfall över resistorn.
Har du en spänning som ändras mycket får du en så stor förändring i strömmen, om spänningsfallet över resistorn är litet. Det gör i sin tur att ljusstyrkan i LED ändras synbart. Därför är det ofta bättre om spänningen ändras mycket att ha en konstantströmsgenerator i stället för resistorn. Det komplicerar det hela och fördyrar så därför kan det ibland vara vettigare att stabilisera spänningen.
Sen ska du välja transistor! Först om du ska ha NPN eller N-channel. Dvs. bipolär eller FET. Därefter väljer du så att den tål spänning och ström och att den kan drivas av det som ska driva den.
- prototypen
MindMapper, om vi håller oss till E12 serien på motstånd så är det 390 ohm som är närmast.
Protte
Protte
-
Var visst kortslutning, minneslucka!
Var tänkt skriva närmast lägre 390 närmast högre 470ohm, men det blev en salig röra av siffrorna istället verkar det som.

Var tänkt skriva närmast lägre 390 närmast högre 470ohm, men det blev en salig röra av siffrorna istället verkar det som.

- prototypen
ok, ok, bra med info måste jag medge:D men rätt transistor, tänkte köra vanliga 547B eller C. så detta med att räkna på Hfe och sådant behövs inte, det är att testa sig fram till lösningar som fungerar bra'?
men själva kopplingsmässigt menar Ni såhär, bara så att jag inte missförstått

men själva kopplingsmässigt menar Ni såhär, bara så att jag inte missförstått

- prototypen
Vanlig BC 547 tål 100 mA kollektorström så normalt kan den driva MAXMAX 5 lysdioder med 20 mA vardera (sedan går det att koppla flera i serie, men 5 parallella är max om man driver med 20 mA).
Hfe bör man räkna med, om du ska driva 100 mA så MÅSTE basströmmen vara MINST Ic/ Hfe(min).
Basströmmen BÖR dubbleras för säker bottning av transistor och dessutom brukar Hfe minska vid högre ström och låga Uce.
Basmotståndet beror på vilken spänning som man driver från, det är STRÖMMEN som är intressant.
I det här fallet använder du transistorn som strömbrytare och strävar efter så låg spänningsförlust som möjligt därför måst man driva lite mer basström än Hfe anger. Kopplar man transistorn som analog förstärkare så gäller lite andra regler.
Protte
Whoppps
Den skissen dök upp senare
Det mesta är upp och ner
Vänd på lysdioderna
Vänd på transistorn
Byt polaritet på spänningsmatningen
Men annars så var det nästan rätt
Hfe bör man räkna med, om du ska driva 100 mA så MÅSTE basströmmen vara MINST Ic/ Hfe(min).
Basströmmen BÖR dubbleras för säker bottning av transistor och dessutom brukar Hfe minska vid högre ström och låga Uce.
Basmotståndet beror på vilken spänning som man driver från, det är STRÖMMEN som är intressant.
I det här fallet använder du transistorn som strömbrytare och strävar efter så låg spänningsförlust som möjligt därför måst man driva lite mer basström än Hfe anger. Kopplar man transistorn som analog förstärkare så gäller lite andra regler.
Protte
Whoppps
Den skissen dök upp senare
Det mesta är upp och ner
Vänd på lysdioderna
Vänd på transistorn
Byt polaritet på spänningsmatningen
Men annars så var det nästan rätt
så du menar att jag ska ha Bas (som nu), kollektor upp mot dioderna som ska vändas och motståndet där uppe ska kopplas till 9 V,och kollektor mot jord?
Mitt basmotstånd har ajg gjort så att inga strömmar kommer igenom. och jag trodde att transistorn tar ström från kollektorn och ger ut genom emitter.
Om jag byter plats, blir det inte lite rök om jag råkar sätta plus på bas?
Min fråga är helt enkelt, hade den inte fungerat som jag kopplat den och menar ni att jag ska parallellkoppla såhär:
Trans->dioder->motstånd parallellt med trans->dioder->motstånd
eller
Trans -> (((dioder->motstånd parallellt med dioder->motstånd)))
Mitt basmotstånd har ajg gjort så att inga strömmar kommer igenom. och jag trodde att transistorn tar ström från kollektorn och ger ut genom emitter.
Om jag byter plats, blir det inte lite rök om jag råkar sätta plus på bas?
Min fråga är helt enkelt, hade den inte fungerat som jag kopplat den och menar ni att jag ska parallellkoppla såhär:
Trans->dioder->motstånd parallellt med trans->dioder->motstånd
eller
Trans -> (((dioder->motstånd parallellt med dioder->motstånd)))
Troligtvis menar Protte bara att du ritat allt upp och ner... Man ritar normalt alltid jorden neråt och matning i övre delen av ett schema...