Hur sakta kan man köra en motor med pwm
Fast.....om man gör nån koppling så att man bara behöver mata in en frevens på en pinne....å sen en ingång för att styra riktning...å att man på tre utgångar får en "färdig" styrsignal till alla faser....fast det kanske blir en hel del hårdvara då...hur som helst så funderar jag lite kring HIP4086 (tyvärr så har inte elfa den)
http://www.intersil.com/cda/deviceinfo/ ... l#longdesc
http://www.intersil.com/cda/deviceinfo/ ... l#longdesc
[quote="Andy"]Den här tråden började som en fråga om PWM och det har inte så mycket med AC motorer att göra!
hmmm, glömde bort att det var kattskinnsel som gällde här...
PWM=Pulse Width Modulated. DTC=Direct Tourqe Control.
Detta är de vanligaste sätten en frekvensdrift, vilket jag kallar VFD (variable frequence drive), jobbar på.
Dessa frekvensdrifter styr AC-motorer på storlekar från 0.5KW-1MW
Hur tror ni det funkar på fabriker, hissar, rulltrappor,ventilationssystem,
vatten/avloppsanläggn. osv.?
hmmm, glömde bort att det var kattskinnsel som gällde här...

PWM=Pulse Width Modulated. DTC=Direct Tourqe Control.
Detta är de vanligaste sätten en frekvensdrift, vilket jag kallar VFD (variable frequence drive), jobbar på.
Dessa frekvensdrifter styr AC-motorer på storlekar från 0.5KW-1MW
Hur tror ni det funkar på fabriker, hissar, rulltrappor,ventilationssystem,
vatten/avloppsanläggn. osv.?
Jo, varför skulle man inte kunna göra det? Tror det råder lite förvirring här.Andy skrev:Jag förstår inte vad du menar, man kan INTE köra en AC motor med PWM. Och jag vet inte vad det har med kattskinsel att göra?
Ska försöka förklara:
En frekvensomriktare omvandlar en växelspänning av en frekvens till en växelspänning av en annan frekvens.
De vanligaste omriktarna har ett likspänningsmellanled, (finns iofs direktomriktare), som funkar på följande sätt:
likriktar nätspänningen, modulerar, omvandlar tillbaka till växelspänning med vald frekvens.
Det finns 3 typer av mellanled:
PAM (Pulse Amplitude Modulation)
PWM (Pulse Width Modulation)
DTC (Direct Torque Control)
PAM är gammal teknik, PWM är nog den vanligaste tekniken, DTC är en nyare teknik med mer färdelar än PWM.
Så det går går fullständigt utmärkt att styra vilken AC motor som helst med PWM....
Varför jag kallar det "kattskinnsel" beror på min bakgrund.
Jag håller dagligen på med ställverk på KiloAmpere, motorer med effekter på MegaWatt och när man pratar om KiloVolt så framstår +5 VDC som kattskinnsel, (var dock menat som ett skämt).
Ok, om det var förvirrat förut så blev det nog inte bättre nu. Du pratar ju om en del (ett steg) i ett system men jag menar bara PWM. T ex: Det är ju inte MF:en som driver högtalaren i en radiomottagare men nånstans på vägen från antennen till högtalaren finns det MF steg och flera andra steg. Sedan kan ju kattskinsel (statisk elektricitet) mycket väl vara åtskilliga kilovolt, men inte någon nämnvärd ström. Det är ju faktiskt skillnad på volt & ampere. Men försök gärna köra en AC motor med en PWM styrning om osäkerhet råder.

Jodu, är fullständigt medveten om det. Kanske beror det på att jag jobbat med el i snart 20 år. Elkonstruktion, programmering,idrifttagningar osv.för industrin.Det är ju faktiskt skillnad på volt & ampere.
Om inte annat borde det faktum att jag har Allmän behörighet betyda att jag kan skilja på volt och ampere.
Men försök gärna köra en AC motor med en PWM styrning om osäkerhet råder
Osäkerhet råder inte, se ovan svar. Och försöker gör jag inte. Jag gör det varje dag.
Vad är det du inte fattar? Har jag inte varit tydlig nog?
PS. Lägg ner attityden, lär dig istället....