FTX D.I.Y.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Rauken

FTX D.I.Y.

Inlägg av Rauken »

Hej!
Jag funderar på att bygga ett FTX-agg. själv. Två kanalfäktar, med två hastigheter, en värmeväxlare av en massa alu-plåt
och en styrenhet med en PIC. Givare för temperaturer och en för luftfuktighet, tanken var att det skall användas till badrummet.
Någon som gjort detta?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: FTX D.I.Y.

Inlägg av AndLi »

Kanske inte byggt växlaren själv, men konstruerat otaligt antal styrsystem till div ventilationssystem. Och mekat runt i div aggregat firman byggde från scratch.

Fast jag tycker det verkar jobbigt att bygga ihop en plattvärmeväxlare själv, för det var väll det du hade tänkt dig?

Synd att du inte fyllt i ort, annars kanske jag kunde ha fixat en bra deal på en färdig, lite mindre växlare.
Rauken

Inlägg av Rauken »

Har uppdaterat profilen, bor i Visby.
Angående vxl. så tänkte jag göra något i stil med Klingenburg´s GS18.
Har tillgång på alu-spill, sedan dubbelhäftande tape och silicone :D
Men tid är oxså pengar, så....
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte att tänka på ev kondens.

Har också tänkt göra nåt liknande, när man bastat tex är det några kWh som ska vädras rätt ut. Vore ju fint att återvinna dem så att huset fick till godo. :humm:
Rauken

Inlägg av Rauken »

Kondens; placeringen blir i anslutning till badrummet, så ett litet hål på lämpligt ställe och en slang ner i avloppet.
Visst vore det bra om man kunde återvinna lite energi. Tycker bara att prisbilden på köpeagg. är i saftigaste laget.
Sedan är det ju mer sport att göra det själv.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Håller med, att göra ett själv är inte mycket jobb egentligen. en fyrkantig kub av plåt höjden kan man avgöra utefter hurpass stort flödet är och en höftning+lite till duger nog ;)

Sen sätter man in plattor á la donkey kong (gamewatch) om ni minns det. Ett lager för in och ett för ut. Nere i botten ordnar man en balja för ev. kondens. Ena sidan är bra att man kan öppna så man kan torka ur eventellt damm. Att då betala typ 10k plus för nåt liknande det är som att betala 40k för en Automover, man gör det helt enkelt bara inte.

En viktig sak som jag sett det är på riktiga vattenvärmeväxlare från Alfalaval (de borde ju ha en aning iaf) är att flödena möts, dvs där ingående luft utifrån kommer in där ska också utgående luft komma ut ur vv.

Alu borde vara bra pga värmeöverföringen och korrosionståligheten.

Jag i min vilda fantasi tänkte bara skicka den återvunna luften som inluft till ett rum där jag ofta upplever det som lite svalare samt ett rum där det saknas element helt enkelt med en tilluftsventil i taket.

Dock ligger alla ideér ännu på idéplanet men allt eftersom man kommer igång så kanske man kommer över en bunt alu och då kan saken snabbt vara biff.

På sommaren kan man bara koppla förbi VV och på så sätt kunna nyttja tilluften som en supervädring när man haft en varm dag. Just här är jag lite fundersam för jag skulle vilja skicka denna tilluft till vårt sovrum men på vintern önskar jag ej det pga att jag vill ha lite svalare där.

Det absolut värsta vore om man kunde återvinna även rökgaserna ovanför skorstenen :mrgreen:

Fast just där tror jag sot osv sätter stopp för effektiviteten ganska fort :?
Rauken

Inlägg av Rauken »

Just så, v-g!! Ganska på pricken som jag tänk :D
Om du tittar på Klingenburg's vxl, så är principen motsröms.
Gör man den av fyrkantiga plåtar, som tejpas på 2x1.5 sida med tjock dubbelhäftande tejp.
För att få en spalt. Sedan varvas plåtarna som v-g skrev.
Eftersom man har kontroll över fläktstyrningen, så skall det gå att välja enadst till- eller från-luft
på t.ex. sommaren, utöver det vanliga vxl.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Luckan tänkte jag att man löser som så att man har lister klistrade på luckan som sluter tätt mot när man stänger på så sätt minskar inte effektiviteten just där. Att rengöra är nog ganska viktigt för effektiviteten. Filter osv vill då inte jag ha annat än myggnät då dvs ;)

Kikade lite på klingans och att bygga en sån var väl aningens ambitiöst :) (vet inte om jag tittade på rätt ställe)

Vad jag vet så är det bra att luften möts på en längre sträcka ju mer yta desto bättre.

Hade också i tanken en supersnabb vvx som man kan bygga av spiro. Man tar helt sonika ett 160mm och sätter ett 100mm inuti och låter så rören vara vvx. För att öka effektiviteten där tänkte jag man kunde göra som en spiral (typ som på fabriksskorstenar) mellan inre och yttre rören. Dock faller det lite på att man nästan måste kunna dra ur det inre ur det yttre för att rengöra och just kopplingen där har jag inte riktigt tänkt ut ännu. Allra smidigaste vore att dela det yttre röret sen ha snäpplås bara. :humm:

Ett problem där också är kondensen jag vet nämligen inte om det skulle räcka med ett lite bredare hål och ha röret lutande ditåt så att säga. :humm:

Som sagt jag har funderat massor på hur det ska lösas billigt och med minsta möjliga arbetsinsats. Tänkte även slå hål i skorstenen och ta lite luft även där :razz:

Huset är faktist perfekt för detta ändamål då jag har en krypvind längst upp som nästan täcker ända ut till sidoväggarna där man enkelt kan dölja väldigt omfattande vent anläggningar :mrgreen:

En kanalfläkt kostar ju bara en tusing och en 160mm räcker för så gott som en hel villa.

Finns mycket pengar att spara på sånt här(bygga själv), dock är det nog svårt om man ska bygga nytt att få igenom det hela med byggnadsnämnden osv :lol:
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Hur mycket vinner man på en FTX egetligen? Jag var inne på att sätta in en i huset för jag vill ha större omsättning på luften. Men luft håller ju som bekant inte så mycket energi så väger man inte 2 fläktar i det så kanske inte vinsten blir så stor? Jag har sett siffrorna på 80% återvinning ... en fläkt är på 150w och en likadan in så har man ju 200kwh som går till att driva dem i månaden...

Heatpipe lösning på en hembyggd annars? :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En 100'as kanalfläkt drar 41W förutsatt att den inte körs på full fräs. Kolla tex: http://www.ventilationsbutiken.se/image ... _100_C.pdf

En 160 ligger på 62W.

Har man otätt hus så blir inte besparingarna så stora men med ett tätt modernt hus är det ganska mycket av det totala som går ut genom ventilation under kalla dagar. En annan fördel är att man kan med gott samvete ta in mycket friskluft i kåken så det är inte bara ekonomin utan även hälsan som mår bra av detta.

Jag skulle se på det som dels kylning på sommaren och på köpet "spar" man kanske en spånhink/vedträ i veckan ;)

Ser man det kallt så lönar sig ingenting när man har gratis ved :shock:
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vi kör vår FTX på klocka (veckour). Då sparar man ännu mera. Minns annars att jag såg en länk för länge sedan på byggahus-forumet om en hembyggd FTX.

Edit:
http://www.byggahus.se/forum/ventilatio ... regat.html
Skriv svar