Stiletthögtalare ... hummm??!!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Stiletthögtalare ... hummm??!!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte två par 2" HiVi-högtalare som skulel vara till något kul. Har försökt mig på att göra balla lådor till dem men det har alltid slutat med att saker och ting blivit skit. Kom sista gången på att baffeln måste vara ganska tunn om inte "flåshålen" i högtalarchassits baksida ska täppas igen.
Sedan kom jag att tänka på en bild jag sett på Faktiskt.se:
Bild
Ett par sådana här vore ju kul att ha. 8). Alltså sätter jag mig med Illustrator och Photoshop och pular ihop något som skulle kunna utgöra en ritning till höstens slöjdkurs.
Mitt stora concern är nog hur jag praktiskt ska göra med utförande eftersom jag får göra "lådornas" väggar ganska tunna. Kanske skulel jag fundera på att köra med något plastiskt och glasfiber. :humm: :humm: :humm:

Bild
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Re: Stiletthögtalare ... hummm??!!

Inlägg av rysshack.se »

Faktiskt riktigt kul ide!
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Grymt rolig ide, antagligen det mest feminina projektet på forumet men kan bli riktigt läckert :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

En tanke kan vara att förstärka skorna genom att lägga glasfiberväv och epoxy på insidan. Du kan först förstärka själva skon, sen lägger du i t.ex. en ballong eller nåt som stöd för att gjuta "fronten" (som du sen sågar ut hål i för elementen).

Glasfiber och epoxy brukar vad jag förstått bli tämligen genomskinligt (stripbyggda kajaker brukar oftast tas som "träkajaker" just eftersom det ser ut som de är gjorda av lackade träribbor).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade en fundering på att köpa ett par begagnade ´skor på St Ericssonhjälpen och få dit en platta i plexi, går att böja till med lite värme, eller lite fanerbitar som limmas och pressas i form.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det inte trevligare att bygga på nå utan fotsvett i ? :)

..jag har iofs nollkoll på vad sådana där pjuck kostar, kan ju vara tokdyrt nytt kanske..
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Dom är till för kvinnor; alltså är dom både tokdyra och av låg kvalité! :doh: (vet inte varför det ofta är så, men gissar på att kvinnor aldrig använder käder länge nog för att bry sig om kvalité :vissla: )
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min första tanke var att ta en träklump, såga ut med bandsåg och raspa, fila och putsa den i lagom bra form. Sedan kunde den antingen få vara naturfärgad (trä) och oljas. Det stora problemet är ju att göra kaviteten inuti skon, men det går ju om jag gör den i två delar - "ovanlädret" och sulan/klacken. Då kan jag karva ut ovandelen och limma på sulan i efterhand.

Variant två är att köpa ett par pjuck i secondhandaffären, tror inte de kostar mer än en 50-lapp och sådana här skor är inget folk springer maraton i så svettlukt när det inte vara aktuellt med. Egentligen borde i så fallet något göras åt att styva upp skon (skinnet) och så göra en baffel för mina små högtalare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jaha, du tänkte "bygga" skorna i trä eller nåt först?

Jag var som sagt var helt inne på att utnyttja ett par befintliga skor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har haft båda tre sorters tankar. Först att köpa ett par billiga begagnade skor, sedan göra i trä och sedan, vilket ligger lite längre bort, göra i någon sorts plastad väv.

Nån vill säkert se lite bilder. :) Här är den lilla 2:an i den betydligt större 8:an, som ska sitta i en tung tvåvägare:
Bild

Och detta är en nypen 2tummare:
Bild
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Vart köpte du högtalarna?
Hur låter de?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fixade ett snabbt gruppköp från PartsExpress i vintras och skulel ha 4 av de här högtalarna men lyckats schabbla till det så jag bara fick två. Eftersom minimiordersumman är XXXX dollar (150 tror jag), beställde jag de två felande till dotterns adress i Chicago och så fick hon skicka dem till mig.

Har ännu inte lyssnat på dem, jag har ju liksom inte fått till en låda till dem .... :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Spånar lite:

Köp ett par skor.
Såga/fila/grejja ett par träfötter i princip. Såga itu och gör ihåliga (gröp ur). Sätt ihop igen och gör hål för högtalarelementen.
Lacka/olja träfötterna. Montera högtalaren. Sätt lämplig anslutning i skon och löd sladd till högtalaren. Sätt i träfoten i skon. Begrunda. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jimmy: bra idé att utgå ifrån. Man kan ju bräcka loss sulan/klacken på skon. Göra en överdel i trä och sedan limma fast sulan/klacken på träbiten.
Det svåra att göra något i trä är att att holka ur träbiten, dels utan att den spricker och dels så att jag får tillräcklig volym och dels att skalet blir tillräckligt tunt.
Användarvisningsbild
sky_eye
Kontakt:

Inlägg av sky_eye »

Varför inte göra en plugg på ett par och bygga i glasfiber?
Dessutom... Vad fan, Magnus! Otrogen faktiskt???

\\Sky
Skriv svar