Tänkte bygga ett BR100 gainclone slutsteg i sommar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
collin

Tänkte bygga ett BR100 gainclone slutsteg i sommar

Inlägg av collin »

Hejsan!

Jag byggde en monoförstärkare baserad på en lm3875 som projekt i gymnasiet för ca 5 år sen och har alltid sedan dess velat bygga en seriös förstärkare.

Nu i sommar så skall det bli av. Jag tänker som sagt bygga mig ett gainclone-slutsteg och tänkte bolla lite frågor mot andra som kan det här.
Min plan var nu att först bygga ett slutsteg på ungefär 2x100w (känns lagom) för att sedan bygga mig ett försteg (kanske med rör :D) senare i sommar.
Själva förstärkaren kommer i stor att bestå av en ringtrafo, ett kort med likriktare+kondensatorbank och två st 100 watts förstärkarkort.

1. Jag tänkte mig att basera bygget på Nationals BR100 (http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf#page=6). Är det någon som har någon invändning mot deras kretsschema? Är det någon som behöver ändras/läggas till tycker ni?

2. Hur stor borde kondesatorbanken vara för att slutsteget skall prestera? Jag har redan byggt ett kort med ungefär 15000uF per "sida" (dvs totalt ca 30000uF) som jag har experimenterat lite med.

3. Hur breda behöver banorna på förstärkarkorten vara. Jag har några 105 mikrometers laminat liggande.

Tack :D
(Bygget är tänkt att börja om någon vecka).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Tänkte bygga ett BR100 gainclone slutsteg i sommar

Inlägg av psynoise »

2) Typisk PSRR (power supply rejection ratio) för LM3886 är 120 dB, dvs rippel på matningsspänningen kommer att dämpas med 120 dB = 10^¹² gånger. Nu är jag inte säker men jag har för mig att våra öron har 90 dB dynamik och en cd-skiva har 60 dB. Utifrån detta borde du kunna räkna ut maximalt tilllåtet rippel på matningsspänningen.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Du ska alltså bryggkoppla två chip så du får dryga 100W, och sedan bygga två sådana kanaler!
Vad har du för högtalare?

Man måste dimensionera förstärkaren efter lasten!

Ligger din högtalare på 8ohms impedans borde det gå bra om du inte har för hög matningsspänning.
25VDC på railen borde bli bra.
Det blir väl ungefär 18VAC-trafo om du kör vanlig oreglerad nätdel.

Mina högtalare är märkta med 8ohm och sjunker till 4ohm på lägsta stället.
Vid ett bryggkopplat steg som du tänker bygga så "ser" ju varje chip halva lasten.

I 4ohms-dalen på mina högtalare skulle varje chip se 2ohm, och det är lite tufft.
Kanske slår strömbegränsningen i just då, och det kan bli varmt med...

Kanske har du koll på allt det här, men jag skrev iallfall för säkerhets skull :)

Har man en vettig passande högtalare kommer en sån där bryggkoppling fungera fint och låta konon!

Labbar själv med LM3886! :P
collin

Inlägg av collin »

Tack för svaren!

psynoise: Tack för svaret, ska räkna lite på det...

olle: Jag har ett par 8ohms högtalare (Dahli concept 1). Dom är inte så stora men jag vill kunna uppgradera mig utan att behöva byta (eller bygga om) förstärkare. Precis som du säger så har jag en trafo på 18volt. Var tro vi, ska jag ändra mig och kanske byta design?

Tack!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Det kan jag inte svara på utan att veta hur högtalarnas impedanskurva ser ut. :)

Det drivande steget måste dimensioneras efter lasten.

En lösning är att göra två moduler med två parallellkopplade LM3886 på varje modul.
En parallellkoppling ger såklart dubbel maximal utström.
Sedan bryggkopplas dessa två moduler till en monokanal. Uteffekt ca. 200W

Men sen behövs också en kanal till för stereo, så det blir 8st LM3886 totalt och vips ett mycket större projekt än du hade tänkt dig va? :)

Mitt tips: Ta reda på impedansen hos dina högtalare! Är den "snäll" så kommer en sån brygga du har tänkt dig fungera alldeles utmärkt! :)
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

En cd har 96dB signal brusfårhållande. 16bitar x6db per bit = 96dB SNR
En dvd har 144dB signal brusförhållande. 24bitar x6db per bit = 144dB SNR
Ett öra har ungefär 120dB dynamik. Det minsta vi kan höra är 0dB ungefär 20uP och våra öron går sönder vid ca 120dB beroende på tid.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

oki, alltid bra att ha något att gå efter, enklast här är nog att kolla var brusgolvet ligger för kommersiella förstärkare och se till att ripplet hamnar där under.

collin: Tycker själv att det är bäst att räkna på saker för då får man något tillförlitlig information iaf. Värsta man kan göra är att konstruera något efter en massa tips från någon hifi-sida där inga referenser nämns eller någon härledning i huvudtaget.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bevis och härledning är "ganska" bra för att veta att information är korrekt ;)
collin

Inlägg av collin »

Jag har tänkt lite och det blir nog så att jag bygger mig ett slutsteg med en lm3886 per kanal i stället. Det blir då "bara" ca 40w med mina 8ohms högtalare men det räcker i de fall då jag kommer att använda dom. Den tillhörande lådan ska jag nog bygga så att jag kan ändra mig och bygga in mer kapacitet i framtiden.
Vad gäller beräkningen av kondensatorbanken så har jag gått bet och vet inte hur jag skall räkna ut en passande glättning. Det blir nog lite annorlunda nu om jag endast skall strömsätta två st lm3886 i stället för fyra också.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Med 18V trafo får du nog ut kring 20W per kanal i 8 ohm om du inte bryggkopplar. 15mF per polaritet ger ungefär 10% rippel vid 20Hz sinus och full effekt ut, vilket verkar ganska lagom. Ska du köra 8 ohms högtalare så borde du kunna använda 24V trafo i stället om du vill ha mer effekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hur belastar egentligen en sådanhär förstärkare matningströmmen, blir det en kontinuerlig ström inom en viss tidsram eller följer matningsströmmen musiksignalen helt?
collin

Inlägg av collin »

Hm... Då kanske jag ändå ska köra med två bryggkopplingar iaf. 20w är lite lite och en ny trafo vill jag inte köpa när jag har en. Jag har två kylflänsar som jag tänkte använda som kortsidor på lådan och dom är ganska stora så problem med värmeutveckling kommer jag nog inte få. Totalt är det över 1,1kg aluminium. De är på 1,1 grad celsius per watt vid 75w.

olle: hur tar jag reda på högtalarens minsta motstånd på lättaste sätt då? Det står bara 8ohm och tillverkaren verkar inte ange det på sin hemsida.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

psynoise skrev:Hur belastar egentligen en sådanhär förstärkare matningströmmen, blir det en kontinuerlig ström inom en viss tidsram eller följer matningsströmmen musiksignalen helt?
Det beror på vad du menar med förstärkare. Utgångsstegets matningsström från nätdelen följer helt, positiv utström dras från positiva matningen och negativ från negativa matningen. Det blir i princip så att om 3A flyter ut ur utgången så dras 3A från positiva matningen, -2A ut ur utgången gör att negativa matningen belastas med 2A osv.

Matningsströmmen före nätdelen från väggutaget följer i viss mån också, men slätas ut en hel del av glättningen i nätdelen.
Skriv svar