Transistor som switch

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Transistor som switch

Inlägg av v-g »

Precis som Jesse säger är det vanskligt att räkna med annat än lägsta Hfe, ofta finns olika varianter av trissor med olika föstärkning typ 100, 250 och kanske 400. Kollar man så i databladet när de belastas så ligger de likt förbaskat på 100 worst case.

Jag brukar köra på det lägsta Hfe räkna basströmmen sen öka denna kanske 1,5-2 gånger för att vara säker på att trissan är rejält bottnad. Det är sällan det spelar någon roll om man kör med tex en PIC eller annan CMOS som drivare de klarar ändå hundratals trissor innan det börjar bli problem känns det som.

Om diagram över basströmmen finns i databladet är det enkelt att bara höfta ut vad man tror blir belastningen och ta till lite extra.

OBS jag är absolut inte vass på trissor men jag kan iaf (nästan) teorin bakom sålänge det rör sig om låga frekvenser, höga däremot där är man rökt :roll:
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Bild

de kan ju inte stämma... när jag ränkar ut R1 och R2 på lysdioderna får jag et Kohm värde på R1 och ett ohm värde på R.
tex: R1 = 33Kohm
: R2 = 391ohm

kan de vara så att du som skrev hur jag skulle ränka blanda de ihop R1 och R2?
för vad jag fattat ska de vara större motstånd till basen än till lysdioden...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

R1=(U-Uce-Uled)/Ic eller med andra ord R1=UR1/Ic

R1 = (12-0,1-2V)/0,02 (antog spänningsfallet över dioden till 2V)

R1 = 495 ohm, välj 470

Ib = Ic/Hfe = 0,02/400 = 50uA

R2=(U-Ube)/Ib eller R2 = UR2/Ib

jag får R2 till 226 kohm, välj mindre

Blir betydligt större än 391 ohm i vilket fall. :wink:

När du räknar måste du ju räkna med den ström och spänningar som gäller i kollektorkretsen där resistorn är. Samma i bas kretsen räkna med de spänningar och den ström som gäller där. Om man sedan kallar resistorerna Rb och Rc eller R1 och R2 eller R2 och R1 har då ingen betydelse längre. Att du såg det orimliga i dina värden visar att du är på rätt väg.

I beräkningarna ovan har jag antagit värden för Uled och Hfe som kan vara annorlunda mot de komponenter du har. Men slutresultatet ska inte vara så väldigt långt ifrån.

Tycker du fick ett lågt värde på R1 dock. Kan det vara för att du räknat med max strömmen?
Väljer du 100k på R2 fungerar även det bra. 33k fungerar också, men är väl onödigt lågt egentligen. Frågan är varför du fick så lågt värde egentligen?

Var tillbaka och tittade var R1 och R2 kom ifrån egentligen och det var som du trodde. Hade varit bättre om jag kallat dom Rb och Rc. Antog förmodligen att det lägre värdet satt på basen och tittade inte efter ordentligt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det låga värdet (33k) kan bero på att man för säkerhets skull räknar med ett lägsta hfe på 100. Detta för att vissa transistorer närmar sig det värdet och då kan du använda nästan vilken transistor du vill utan att hfe ställer till det.

BC639 t.ex. har hfe=100 i normalfallet, men hfe=63 i värsta fall då Ic=150mA, ännu sämre om Ic är större eller mindre (hfe = 25 vid Ic=500mA) (PHILIPS)

Nu duger ju BC547B i denna applikation, men hade strömmen varit >100mA så behövs t.ex. BC639.

4.4 volt / 33k blir ju 0.13 mA, inte så att varken PIC'en eller dess spänningsregulator brinner upp direkt, men har man t.ex. 20 utgångar så blir det ju över 2.6 mA helt i onödan. Är ju förstås relevant om man använder batteri till PIC'en.
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

Nu ska vi se om jag fattat... det speler ingen roll om jag har 33kohm på basen(R2) eller 100kohm?
när jag skrev nyss blandade jag ihop R1och R2 :vissla:
R1 = 391ohm
R2 = 33Kohm

har jag nu tänkt rätt?? :?: :?:
stampe92
Kontakt:

Inlägg av stampe92 »

de måste ju vara r1 som är på ohm och r2 på kohm eller?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

basmotståndet ska vara kiloohm.
Skriv svar