Makervall bygger POSY-A4 fräs.
Re: Makervall bygger POSY-A4 fräs.
Nu är min maskin i (halvt)körbart skick, har ej fräst något men alla axlar rör på sig. Har monterat limit switchar på X och Y, är nog säkrast att ha sådana när man är helt newbie på detta med CNC. Men har inte riktigt bestämt mig hur jag ska montera dess på Z, är lite ont om fri yta där. Har någon av era andra med POSY-A4 monterat switchar på Z och/eller har lust att dela med er av era ideer?
Edit: Är föresten kanske inte så stor ide med ett nedre gränsläge på Z vagnen, beroende på typ av verktyg så har den förmodligen redan gått genom bordet innan vagnens gränsläge stoppar. Får nog räcka med ett övre gränsläge som home switch (som är lättare att få plats med) och sedan softlimit på Z.
Edit: Är föresten kanske inte så stor ide med ett nedre gränsläge på Z vagnen, beroende på typ av verktyg så har den förmodligen redan gått genom bordet innan vagnens gränsläge stoppar. Får nog räcka med ett övre gränsläge som home switch (som är lättare att få plats med) och sedan softlimit på Z.
Senast redigerad av ristomemo 27 maj 2009, 09:29:18, redigerad totalt 1 gång.
Limitswitchar är för fegisar 
Nädå, men jag har inte monterat några änu. Jag gör väl det efter att jag har kört sönder något...
/Magnus

Nädå, men jag har inte monterat några änu. Jag gör väl det efter att jag har kört sönder något...
/Magnus
Några tipps om hur man konfar mach3 för en posy4?
Blev väldigt trött i ögonen av att läsa "mach3mill_insall_config.pdf"
Speciellt när man är rooookie med många o'n.
Posyn rör sig men det är inte stora utslag den gör.
Blev väldigt trött i ögonen av att läsa "mach3mill_insall_config.pdf"
Speciellt när man är rooookie med många o'n.

Posyn rör sig men det är inte stora utslag den gör.
För att räkna ut hur många steg som blir 1mm så delar du antalet steg på motorn (200steg) med stigningen (1,25mm på M8)
200/1,25=160 Alltså 160 helsteg ger 1mm förflyttning på fräsen.
Ställ in i mach3 efter jojjes guide ör en bra början: http://jojje.eu/ElektronikForumet/Mach3.pdf
200/1,25=160 Alltså 160 helsteg ger 1mm förflyttning på fräsen.
Ställ in i mach3 efter jojjes guide ör en bra början: http://jojje.eu/ElektronikForumet/Mach3.pdf
Lekte lite snabbt med Jojje's inställnings förslag igår.
Enda gången jag kände att jag fick lite rörelse i maskinen var när jag ändrade drivkortets delning från 1/8 till 1/4.
Vad rekomenderar ni för delning?
Den parametern bör man väl också ha med i sina mach3 inställningar?
Motor tuning and setup, är det denna meny som bestämmer motorns rörelse?
Låter lite som att det kan vara det.
Steps per = Borde då vara 200/1,25=160? eller skall man ha med drivkortets delning i den ekvationen?
Velocity = ? Provade med 1000. Misstänker att man får trimma denna beroende på vad man har för spindel etc?
Acceleration = ? Provade med 200. Känns som det också skulle vara en intrimmnings fråga beroende på fräs resultat.
Med dessa inställningar och 1/4 step på drivkortet så fick jag en snabb förflyttning till utgångspunkt på test g-kod.
Dock så har jag fortfarande väldigt liten rörelse när själva gkoden exekveras.
Det finns ingen kalibrering i mjukvaran där man tex kör manuellt längs en linjal och talar om när man kört 50 mm?
Har heller inte hittat hur man kalibrerar mjuka ändlägen men blev påmind om att dom var aktiva när jag manuell körde fram och tillbaka.
Enda gången jag kände att jag fick lite rörelse i maskinen var när jag ändrade drivkortets delning från 1/8 till 1/4.
Vad rekomenderar ni för delning?
Den parametern bör man väl också ha med i sina mach3 inställningar?
Motor tuning and setup, är det denna meny som bestämmer motorns rörelse?
Låter lite som att det kan vara det.
Steps per = Borde då vara 200/1,25=160? eller skall man ha med drivkortets delning i den ekvationen?
Velocity = ? Provade med 1000. Misstänker att man får trimma denna beroende på vad man har för spindel etc?
Acceleration = ? Provade med 200. Känns som det också skulle vara en intrimmnings fråga beroende på fräs resultat.
Med dessa inställningar och 1/4 step på drivkortet så fick jag en snabb förflyttning till utgångspunkt på test g-kod.
Dock så har jag fortfarande väldigt liten rörelse när själva gkoden exekveras.
Det finns ingen kalibrering i mjukvaran där man tex kör manuellt längs en linjal och talar om när man kört 50 mm?
Har heller inte hittat hur man kalibrerar mjuka ändlägen men blev påmind om att dom var aktiva när jag manuell körde fram och tillbaka.
Visst ska du ta med om du kör 1/8 (1600 steg per varv), 1/4(800) eller 1/2(400) i beräkningen. Sen finns det mycket riktigt en sådan funktion som "Kör 10mm" mät och kolla hur långt det kom egentligen, skriv in och MACH3 räknar ut åt dig. Sitter inte hemma så kan inte kolla var det finns, men det vet någon annan.
umm alltså du får ta med vilken delning som är vald på drivkortet i beräkningen,
om det med hel steg tar 160 för 1mm så blir det med 1/2steg 320, 1/4 steg 640, 1/8steg 1280 osv om jag tänker rätt nu
om det med hel steg tar 160 för 1mm så blir det med 1/2steg 320, 1/4 steg 640, 1/8steg 1280 osv om jag tänker rätt nu

Är det "Steps per" som påverkas eller även de andra inställningarna?
Min inställning borde bli ngt i stil med (200/1,25) * 4 = 640
Borde man visuellt kunna se skillnad på.
Tycker dock att det endå är märkligt att testkoden "roadrunner" bara blir en liten klutt på 5x5 mm.
Även med missad step beräkning så känns det som ett väldigt litet arbetsområde.
Kan det vara så att jag missat/vänt på StepPin# och DirPin# ?
Vad ger det för effekt om man växlar dessa?
Har visserligen angett det som drivkorts leverantören tyckte men dom kan ju ha fel
Kör med
X = Step:2, Dir:3
Y = Step:4, Dir:5
Z = Step:6, Dir:7
Min inställning borde bli ngt i stil med (200/1,25) * 4 = 640
Borde man visuellt kunna se skillnad på.
Tycker dock att det endå är märkligt att testkoden "roadrunner" bara blir en liten klutt på 5x5 mm.
Även med missad step beräkning så känns det som ett väldigt litet arbetsområde.
Kan det vara så att jag missat/vänt på StepPin# och DirPin# ?
Vad ger det för effekt om man växlar dessa?
Har visserligen angett det som drivkorts leverantören tyckte men dom kan ju ha fel

Kör med
X = Step:2, Dir:3
Y = Step:4, Dir:5
Z = Step:6, Dir:7
om du körde med 160 steg per mm och korrtet e inställt på 1/4 steg så blir ju det du fräser per automatikk 1/4 mindre än vad det är proggat till, rätt stor skilnad
kör en enkel förflyttelse i mach tex
n10 g0 x100
och mät sedan ifall den har rört sig den sträckan på 100mm om inte så är det fel värde i step per mm, eller vist har du bytt från inch till mm, det blir ju annars oxå helt fel?
kör en enkel förflyttelse i mach tex
n10 g0 x100
och mät sedan ifall den har rört sig den sträckan på 100mm om inte så är det fel värde i step per mm, eller vist har du bytt från inch till mm, det blir ju annars oxå helt fel?
Tänk på att många färdiga g-koder på nätet är i tum, och har du gjort rätt så har du ställt in mach3 i mm.
Det kan vara en anledning till att "roadrunner" blir konstig.
Växlar du step/dir fel så snurrar inte motorn.
"Jogga" med piltangenterna och mät att fräsen flyttar sig lika mycket som mach3 gör eller rita en fyrkant på 100x100mm och kör den, kontrollmät.
Och du har fattat rätt med "steps per"
kortet på 1/4 steg blir 640steg/mm
Det kan vara en anledning till att "roadrunner" blir konstig.
Växlar du step/dir fel så snurrar inte motorn.
"Jogga" med piltangenterna och mät att fräsen flyttar sig lika mycket som mach3 gör eller rita en fyrkant på 100x100mm och kör den, kontrollmät.
Och du har fattat rätt med "steps per"
kortet på 1/4 steg blir 640steg/mm
Blir att kontrollmäta med jogg körning.
Var ställer man om systemet skall köra tum eller mm?
Synd att inte det finns som en define i g-koden vad dess innehåll är kodad i.
step/dir är troligen rätt om jag kan jogg köra maskinen?
Var ställer man om systemet skall köra tum eller mm?
Synd att inte det finns som en define i g-koden vad dess innehåll är kodad i.
step/dir är troligen rätt om jag kan jogg köra maskinen?
Juppstep/dir är troligen rätt om jag kan jogg köra maskinen?
Borde stå units i huvudmenyn tror jag, är inte hemma nu så kan inte kolla..
Jodå.. manualen kikade jag igenom.
Tror dock att både jag och datorn var för trött för att få in dess info
Lite knöligt att förstå sig på manualen när man inte känner igen alla termer.
Men förhoppningsvis kommer man in i termer mm relativt snart.
Tur att man har forumet som stöd.
Edit:
Efter mer läsandes i manual och era goda råd så har jag fått till stepningen så att jogg körning ger rätt längd.
Av ngn anledning så fick jag på min posyA4 ha rätt låg hastighet på de olika axlarna.
Nu vet jag inte vad ni andra kör men Jojje's exempel på speed 1000 gjorde att motorerna "spinner loss" för mig.
Först vid 180 på x och 200 på övriga så får jag en bra rörelse utan tendens till spin.
Är detta vad denna typ av maskin skall köras på eller har jag gjort ngn blunder med monteringen?
Lekt lite mer med g-kod och det är med stor sannolikhet att tum vs mm i g-koden man laddar som spökar.
Har dock inte hittat ngn inställning som talar om vilken unit man har i sin g-kod.
Hittar bara units för vad man ställer in motorerna på. Lyckas inte hitta infon i manualen heller.. men skall fortsätta söka.
Tror dock att både jag och datorn var för trött för att få in dess info

Lite knöligt att förstå sig på manualen när man inte känner igen alla termer.
Men förhoppningsvis kommer man in i termer mm relativt snart.
Tur att man har forumet som stöd.
Edit:
Efter mer läsandes i manual och era goda råd så har jag fått till stepningen så att jogg körning ger rätt längd.
Av ngn anledning så fick jag på min posyA4 ha rätt låg hastighet på de olika axlarna.
Nu vet jag inte vad ni andra kör men Jojje's exempel på speed 1000 gjorde att motorerna "spinner loss" för mig.
Först vid 180 på x och 200 på övriga så får jag en bra rörelse utan tendens till spin.
Är detta vad denna typ av maskin skall köras på eller har jag gjort ngn blunder med monteringen?
Lekt lite mer med g-kod och det är med stor sannolikhet att tum vs mm i g-koden man laddar som spökar.
Har dock inte hittat ngn inställning som talar om vilken unit man har i sin g-kod.
Hittar bara units för vad man ställer in motorerna på. Lyckas inte hitta infon i manualen heller.. men skall fortsätta söka.
Frågan angående hastigheten ska jag väll kunna svara på med några timmars fräsning bakom mig i min POSY-A4.
Jag har främst fräst i HDF och där kör jag med 3mm fräs, 2mm djupt och 600mm/min. Så om du kommer upp i ~200 så går du nog tuna lite mer. Det kan ju bero på att allt inte är optimalt monterat eller att du har fär dålig spänning/ström till motorerna.
/Magnus
Jag har främst fräst i HDF och där kör jag med 3mm fräs, 2mm djupt och 600mm/min. Så om du kommer upp i ~200 så går du nog tuna lite mer. Det kan ju bero på att allt inte är optimalt monterat eller att du har fär dålig spänning/ström till motorerna.
/Magnus
Senast redigerad av makervall 31 maj 2009, 12:19:27, redigerad totalt 1 gång.