Loterus CNC Fräs V2

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Re: Loterus CNC Fräs V2

Inlägg av loterus7 »

Nu så har skrotbingen på jobbet varit snäll mot mig :)
Hitta ett långt linjärlager med två vagnar modell större.. Så då var man ju tvungen att sätta igång att bygga om fräsen igen :)

Kapade av skenan i två så nu ska jag skrota hela alu portalen och svetsa ihop en stabil portal utav U-balkar som jag har liggandes, borde bli riktigt stabilt och bra denna gång:)

en liten bild på hur långt man han fixa med undersidan utav portalfräsen.

Bild
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Hur bar du dig åt för att kapa dem?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag vill också bo vid såna containrar... :eek2:

Det ser riktigt stabilt ut!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Larsson90 skrev:Hur bar du dig åt för att kapa dem?
Kapskiva använde jag mig av, gick hur bra som helst det är bara att se till att kyla av ordentligt.
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Larsson90 skrev:Hur bar du dig åt för att kapa dem?
Som tecno sa, den fick smaka på kapskivan, gick helt ok.. :)

Var och fortsatte bygget idag, portalsidorna blev kapade och svetsade
Men det som tog mest tid var när jag skulle svarva ena ändan utav kulskruven för att passa en motorkoppling jag beställt
så gick det inte lika smidigt som senast när jag skruva loss kulskruvsmuttern, hälften av alla kulor ramla ut
och det var ett jäkla pill med att få dit dom igen efteråt, mycket fett och svordommar gick det åt för att få till det.

Ska se om jag hinner fixa klart allt imorn.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

När mina svarvades så lät vi muttern sitta kvar just för att detta inte skulle inträffa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

loterus7 skrev: hälften av alla kulor ramla ut
och det var ett jäkla pill med att få dit dom igen efteråt .
På några äldre maskiner jag har, är varannan kula 0.2mm mindre. Fungerar således endast som distans, och roterar åt motsatt håll mot de övriga. Antar att det är för att minska friktionen i muttern.
Däremot inte så kul när man har tappat ur alla kulor. 700 kulor var det i min mutter, bara och sätta sig med mikrometer och sortera.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag skulle ha gjort iordning en V-skena så att kulorna sorterades automatiskt till två bingar. Men det är bara för att jag avskyr monotona arbeten :D Möjligen hade det tagit längre tid... men så mycket roligare.

Hoppas det bara gäller äldre skruvar det där med varannan mindre, en smart idé. De skruvar jag har rengjort har jag stoppat in alla som de vore lika. :oops:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det här har jag stött på enbart på Cincinnati maskiner. Tanken är väl god, men frågan är väl om det är till nån större nytta.
Moderna skruvar verkar ju fungera utmärkt. Dessutom har dom här äldre skruvarna kanska liten diameter på kulorna, desto fler istället. Det verkar man ju ha frångått numera.
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Såja ännu en dag i garaget, nu börjar det likna nått :)
Släpa upp den till lägenheten och den var inte direkt lätt och bära heh
Bild
Bild

Dags och börja skruva dit resten nudå :humm:

(edit)

Nu får det räcka för idag, motorkopplingen borde komma med posten imorn så då får man se vad stegmotorn tycker om den lite tyngre portalen.
Bild
Senast redigerad av loterus7 28 maj 2009, 21:34:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varför inte sätta ett par små trekanter längst ner som utnyttjar hela längden för att fästa portalen i blocken, skulle öka stabiliteten ordentligt?
Användarvisningsbild
loterus7
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Du menar stadga upp i ändan utav vinkeljärnet och portalsidan ?
tänkte faktiskt inte på det, jag satt en stund och förskökte vrida och bända på portalsidorna och dom var så pass stumma så att jag nöjde mig med det..

Men nu har jag dock släpat hem den till lägenheten igen så e nog lite sent för att stadga upp nåt mer för denna gång, om det visar sig att det inte är stabilt nog
så får det bli att boxa och svetsa dit stöd vinklar, får bli vid nästa skrotbinge fynd.. fattas bara rejäla linjärlager till Y-Axeln som vid tillfället e svaga länken i det hela..

(edit)

Nuså fick jag dit motorn och som jag i princip väntade mig så går d för trögt mot ena ändan, försökte rikta och ha mig men i princip omöjligt utan indikator klocka..
och jula i stan hade slut på klockor häromdagen så jag får väl åka dit imorn igen och kolla om dom har fått hem nån.

(edit)

Såja, nu har jag knackat in axlarna så dom är pararella innom en hundradel, allt rör sig mkt smidigt nu så jag provfräste ut en barnvagnsskyllt till blivande dottern som borde ploppa ut vilken dag som hellst nu :)

Bild

Ska köpa lite lack färg nån dag och fylla i bokstäverna..
Skriv svar